Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Hybride kampioen”
Alweer verbeterd! En dat bij de meest verkochte auto in de geschiedenis, een absolute kampioen.
Opdat dit feit onveranderd blijft, kreeg hij een facelift wat betreft het exterieur, de aandrijving, op digitaal gebied en de assistentsystemen om in de nabije toekomst up-to-date te blijven.
De verkoopéquipe van Toyota de Jonge in Goes had de nieuwe Corolla TS keurig voor me klaargezet voor de uitgebreide testrit samen met mijn kleinzoon Toon.
Geslaagd model
Toen Toyota vier jaar geleden de nieuwe Corolla uitbracht, was de pers uitermate lovend. Geen extreme hoeken, maar een elegant profiel dat zich onderscheidt met een lage motorkap en een gewelfde aerodynamische daklijn. Zowel de voor-als de achterzijde stralen kracht uit die nog eens wordt versterkt door de brede grille.
De Corolla baseert op het zogenaamde TNGA-platform wat staat voor Toyota New Global Architecture’. Hij werd gepresenteerd als een dynamische Hatchback, de grote Touring Sports en nu ook als de eigenzinnige Corolla Cross.
De Corolla is niet voor niets de meest verkochte auto wereldwijd, want hij wordt mondiaal in 15 fabrieken geproduceerd.
Toyota heeft gelukkig het mooie model niet spectaculair gewijzigd, maar decent aangepast, vooral wat betreft de verlichting.
Dat heeft van voren te maken met de nieuwe bi-LED-koplampen.
De voorzichtig gefacelifte achterzijde staat hem voorts goed.
Stoer zijn de 18” bit-tone grijs & geborstelde lichtmetalen velgen die standaard worden gemonteerd bij deze Executive-uitvoering.
Ten opzichte van de andere types heeft de Executive mooi chroomwerk: in de voor -en achterspoiler en langs de zijruitlijn.
Nieuwe accu’s, meer vermogen
Zowel deze 1.8 als ook de tweeliterversie kregen nieuwe accu’s. Men stapte over van Nikkel-metaalhybride op Lythium-Iodetechniek. Toyota belooft rond 14% meer capaciteit en vermogen daardoor.
Een nieuw celtype en de daarmee samenhangende structuur van de batterij in combinatie met een minder plaats innemende bekabeling reduceren het volume van de accu bij de 1.8 rond de 30% en bij de tweeliter zelfs 40%!
Dat levert niet meer plaats op, maar de E-aandrijving kan nu meer aandrijvingsenergie opwekken om de verbrandingsmotor te ontlasten.
Dat helpt niet alleen de efficiëntie – beide aandrijvingen stoten duidelijk minder CO² uit -, maar vooral ook het vermogen.
Bij de 1.8 ging dat systeemvermogen van 122 naar 140 pk en bij de 2.0 van 184 naar 196 pk.
De resultaten
De B-motor draait dankzij deze E-techniek 500 toeren minder en bovendien heeft men de geluidsisolatie merkbaar verbeterd.
Ik geef eerst even een overzicht van de technische gegevens, voordat ik nader inga op het vernieuwde rijgedrag.
Zoals ik al schreef bij de intro: alweer verbeterd! Toyota is dé goeroe op het gebied van hybridetechniek. Als u nog nooit met zo’n Toyota hebt gereden, vraagt de auto om een totaal andere rijtechniek. Het heeft geen zin om de Corolla als stoplichtsprinter te gaan gebruiken. Dan maakt de motor door de CVT-automaat onnodig veel toeren.
Het is zinnig de gulden middenweg te kiezen en de beide aandrijfsystemen naadloos te koppelen met de CVT-automaat.
Dat betekent:
In de Ecostand kwam ik gemiddeld op verbruikswaarden tussen 1 op 20 en 25. (op de cruise control, 100 km/h en in de stad gebruik makend van de recuperatiemogelijkheid door gas in te houden en te remmen!)
En verder?
De besturing is prima en geeft goede terugmelding. Comfort? Het is een fijne, stille reiswagen met een hoog comfortgehalte. Hij helt in snel genomen bochten nauwelijks over en de wegliggingskarakteristiek is verreweg neutraal.
Hij is voorzien van heel veel moderne assistentsystemen, zoals het signaal van een naderende fietser bij het uitstappen of het systeem waarbij de auto actie onderneemt als hij merkt dat de chauffeur niet meer actief rijdt:: eerst een waarschuwingssignaal en vervolgens stopt de auto met inschakeling van de alarmlichten. Bovendien wordt hij ontgrendeld om de hulpdiensten bij te staan.
Hoogwaardig
Het is aangenaam vertoeven in de Corolla in deze uitvoering: mooie materialen, een aangename afwisseling van chroom, pianolak en gestikt leer. De ergonomie is dik in orde, mede dankzij het head-up-display, waardoor je je aandacht op de weg kunt houden. De stoelen zitten prima en geven goede steun, de Touring Sport vervult alle wensen wat de binnenruimte betreft, de Hatchback is wat krapper achterin.
Het infotainment werd vernieuwd, het 12,3” touchscreen werkt prima en de bediening er van is logisch. De intelligente spraakbediening werkt uitstekend.
Conclusie
De facelift heeft van een goede Corolla een nóg betere versie gemaakt. Hij blijft daarbij de meest pragmatische hybride in autowereld.
De Corolla Hatchback staat vanaf € 33.995,- in de boeken, de vanafprijs van de Touring Sports is € 36.795,-.
De geteste Executive komt op € 44.295,-, maar dan valt er niets meer te wensen…
15 augustus 2024
MG is al een paar jaar op de Nederlandse markt actief en tot nu toe met uitsluitend elektrische auto’s. Met de MG3 is daar nu verandering ingekomen, want deze uitvoering is een hybride, d.w.z. dat hij is uitgerust met een 1,5 liter viercilinder benzinemotor + een elektromotor. Met een instapprijs van € 22.769,- is hij absoluut de goedkoopste in zijn klasse.
5 augustus 2024
Ford heeft zijn geheel nieuwe Custom geïntroduceerd. De vorige versie was al 10 jaar op de markt, maar was niet berekend op de (deels) elektrische toekomst. Hij staat nu op een eigen platform en is daarom helemaal berekend op zijn taak. Hij is 100 kg lichter en dat komt het laadvermogen en de accucapaciteit ten goede.
Abarth Aixam Alfa Romeo Aprilia Audi Bmw Bürstner Cadillac Carver Challenger Chatenet Chevrolet Chrysler Citroën Cupra Dacia Daewoo Daf Daihatsu Dethleffs Dodge Ds Ducati Ferrari Fiat Ford Frankia Honda Hyundai Isuzu Iveco Jaguar Jeep Kia Knaus Lancia Land Rover Lexus Ligier Man Maserati Maxus Mazda Mercedes-Benz Mg Microcar Mini Mitsubishi Morgan Moto Guzzi Nimoto Nissan Opel Peugeot Piaggio Polestar Pontiac Porsche Renault Rover Saab Seat Skoda Smart Subaru Suzuki Tesla Toyota Triumph Volkswagen Volvo Yamaha
Heeft u een vraag / opmerking dan kunt u gebruik maken van het contact formulier.
Bij het ontvangen van uw mail nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
Attleelaan 5 - 4571 JA Axel
T 0115 - 564 562
K.V.K. 22045974
Vestigingsnummer 000017233100