AutoZeelandtest van de Mitsubishi Eclipse Cross Plug-In-Hybrid


Bekijk de beelden

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Mitsubishi heeft de Eclipse Cross compleet vernieuwd. De pers heeft het over een facelift, maar ik ga voor een spectaculair vernieuwde crossover, mede door de Plug-in-Hybridtechniek.
Er was even sprake van een verdwijning van het mooie merk in Europa, maar gelukkig is dat niet het geval!.

Ik reed met de demo van Tramper Goes, dealer voor de Bevelanden, Schouwen-Duiveland en Tholen. De klanten in Walcheren weten Autobedrijf J.W. de Voogd in Vlissingen ongetwijfeld te vinden en Automobielbedrijf Moret is in Terneuzen verantwoordelijk voor de verkoop van het automerk met de diamanten in het logo.
Het wordt tijd voor een nieuwe kennismaking met deze Eclipse Cross!

Succesnummer
De Eclipse Cross is mondiaal een succesnummer en dat weet eigenlijk niemand. Sinds de introductie in 2017 zijn er bijna 250.000 exemplaren verkocht, waarvan dik 67.000 stuks in Europa! Duitsland staat met 27.000 van deze crossovers op de eerste plaats en China is koploper met 40.000.
Logisch dus dat Mitsubishi koos voor een vernieuwde uitgave die nu uitsluitend voorzien is van de PHEV-techniek van de Outlander.
De vernieuwde Outlander rijdt al in de USA en men overweegt om die ook naar ons land te halen.
Voorts wordt in de nabije toekomst de samenwerking met Renault verstevigd en komen er twee modellen aan die weliswaar op een Renaultmodel baseren, maar wel met differentiaties om het Mitsubishi-DNA te behouden.

Opvallend design
Naast het nieuwe aandrijfconcept kreeg de Eclipse Cross een nieuw design. Het meest opvallend is wel de zogenaamde Dynamic Shield, het geslaagde familiegezicht van Mitsubishi met de grote grille en de forse chromen ornamenten. De samengeknepen led-dagrijverlichting en de apart gestileerde koplampunits maken zijn herkenbare neus compleet.
Bij deze witte uitvoering komen de zwarte letters op de motorkap goed uit.
Zijn coupévorm wordt geaccentueerd door de vorm van het dak aan de ene en de oplopende schouderlijn aan de andere kant.
Voorheen werd de achterruit in tweeën gedeeld door een grote spoiler die nogal wat zicht naar achteren wegnam. De nieuwe versie bezit meer plaatwerk en meer raamoppervlak in de vorm van de hexagonale achterruit en dat staat hem eigenlijk heel erg goed.
Een diffuser is haast kenmerkend voor elke crossover, dus ook bij deze Mitsubishi.
Hij groeide overigens 14 cm in de lengte en de kofferruimte nam ook toe: 471 tot 1108 liter, terwijl de bagagevloer met 8 cm werd vergroot.

Hoogwaardig
Het interieur werd flink aangepakt en van chique en donkere hoogwaardige materialen met zilveren applicaties voorzien.
Het leren stuur pakt lekker aan en is voorzien van ergonomisch verantwoorde toetsen. Tot de standaarduitrusting behoort een 8” groot touchscreen dat wat dichter bij de bestuurder staat. De geïntegreerde navigatie stamt van TomTom.
De stoelen bieden goede steun en ook achterin is het goed toeven met ruim voldoende hoofd- en beenruimte.

Plug-in Hybridtechniek
De bijzondere techniek kennen we van de Outlander en is een eigen Mitsubishi-ontwerp. De elektrische aandrijving bestaat uit twee elektromotoren die zowel de voor-als de achteras aandrijven. De 2,4 liter viercilinder is van het langeslagprincipe (boring x slag = 88 x 97 mm) en dat houdt in dat hij een enorme souplesse heeft, hij drijft uitsluitend de voorwielen aan. De automaat schakelt erg plezierig.
Het systeemvermogen, dus van de benzine- en de beide elektromotoren komt op 188 pk/250 Nm. Dat is iets minder als dat van de Outlander, maar daarom heeft hij een grotere elektrische actieradius: 61 kilometer.
De Eclipse Cross ontwikkelt zich als een uiterst comfortabele reiswagen die bovendien verrast door zijn uitstekende wegligging. Het zwaartepunt werd dankzij het accupakket met 3 cm verlaagd en dat betekent dat hij nauwelijks overhelt in snel genomen bochten.
Het onderstel kent voorts een aangename demping veroorzaakt door nieuwe veren en dempers.
De overgang van 100% elektrisch naar de benzinemotor gaat bijna geluidloos, zó stil is de grote lange slagmotor. De hele auto is een stuk stiller geworden, mede door de betere geluidsisolatie in de dakbekleding, dikkere vloermatten en de isolatie in de wielkasten.
Hij trekt in 10,9 seconden naar de honderd en ik noteer een topsnelheid van 162 km/h.
Het verbruik hangt sterk af van de keren dat hij aan de stekker gaat, de fabriek geeft 1 op 50 op en dat is volgens de beschrijving heel goed mogelijk, wanneer je bijvoorbeeld in Goes woont en in Vlissingen werkt.
In de praktijk is 1 op 17 echter reëel.

Accu
De stroom is afkomstig uit een 13,8 kWh lithium-ion batterij die via een AC-laadpunt (16A) in vier tot vijf uur volledig is opgeladen. Onderweg laadt hij in 25 minuten tot 80% op bij een DC-snellaadstation. Een ander argument om de Eclipse Cross aan te schaffen is de zg. V2H, d.w.z. Vehicle to Home, waarmee de auto stroom kan leveren aan huis. Dat is een samenwerking met het thuisnetwerk.
In de bagageruimte van de Eclipse Cross bevindt zich een 1500W/230V aansluiting.. Deze wordt gevoed door een aandrijfaccu en maakt het mogelijk om diverse elektrische apparaten voor werk en hobby van stroom te voorzien, ideaal tijdens een kampeervakantie.

Elektrisch rijden

Er zijn drie hybride aandrijfopties:

  • EV Drive Mode. De elektromotoren drijven de auto aan met stroom uit de aandrijfaccu.
  • Series Hybrid Mode. De elektromotoren drijven in dit geval de auto aan met stroom opgewekt door de benzinemotor.
  • Parallel Hybrid Mode. De benzinemotor drijft de auto aan bij hoge snelheden met de ondersteuning door de elektromotoren wanneer extra vermogen nodig is.

Rijmodi

Je kunt ook invloed uitoefenen op het karakter van de aandrijflijn door de verschillende rijmodi.

  • Snow
  • Gravel
  • Eco
  • Normal
  • Tarmac (asfalt)

De laatste stand is de meest sportieve keuze, terwijl ik de Comfortstand het meest ideaal vond in het dagelijks gebruik.

Conclusie
Dit topmodel, de Instyle, is voorzien van alle mogelijke veiligheidssystemen met als extra’s een panoramisch schuifdak, zwart lederen bekleding, een verwarmbare achterbank, een elektrisch verstelbare passagiersstoel en het Mitsubishi Premium Audio Sound System met act speakers.
Een mooie, comfortabele reiswagen waarmee je erg zuinig kunt rijden. De solide techniek is een absolute pré.
Het prijzengamma begint bij € 37.990,-, deze uitvoering komt op € 44.490,-.

Die prijs is gezien de bijzondere techniek absoluut concurrerend!


Terug naar het nieuws overzicht

Laatste nieuws van AutoZeeland

Toyota Yaris GR-1.jpg

10 oktober 2021

Toyota Yaris GR

Het wachten is voorbij, de compleet nieuwe GR Yaris is er. De GR Yaris werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met de experts van het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team en zit vol geavanceerde technologie.

AutoZeeland-3.jpg

9 oktober 2021

Arosa ClassicCar deel 3 (slot)

In 2020 werd de bergrace ook verreden, maar mocht er op begrijpelijke redenen geen publiek bij zijn. Dit jaar was dat gelukkig wel weer toegestaan en kwam er een recordaantal bezoekers naar Arosa: meer dan 29.000! Het weer was prima en daardoor werden er spectaculaire tijden gereden.

Arosa 10.JPG

1 oktober 2021

Arosa ClassicCar deel 2

In het kader van de deze maand georganiseerde bergrace, de Arosa ClassicCar, nu een special over de NSU 1200TT van mijn vriend Max Ungricht die meereed in de Classic Trophy, een gelijkmatigheidswedstrijd.

AutoZeeland

Heeft u een vraag / opmerking dan kunt u gebruik maken van het contact formulier.

Bij het ontvangen van uw mail nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contact

Attleelaan 5 - 4571 JA Axel
T 0115 - 564 562
K.V.K. 22045974
Vestigingsnummer 000017233100