AutoZeelandtest van de Kia EV9 Launch Edition GT-Line


Bekijk de beelden

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Vlaggengaljoen”

‘Kia rijdt een klasse rijker..!’ Met deze slogan kwam ruim 30 jaar geleden Kia de Nederlandse markt binnen. Ik moest bij de eerste test van het Koreaanse merk mijn geacht lezerspubliek nog uitleggen wat voor automerk Kia was. Inmiddels staat Kia op nummer 5 van de wereldranglijst en sinds 2021 is het de populairste auto in ons land.

Al heel vlug bleek dat het nieuwe Koreaanse automerk zich snel ging profileren na een wat aarzelende start in Nederland. Ruim 30 jaar geleden zag Auto Vermeulen al brood in Kia en het bedrijf heeft er alles aan gedaan Kia groot te maken.
Dat Louwman in het kader van schaalvergrotingen nu de Kiadealer voor Zeeland is geworden, is een niet te stuiten ontwikkeling in de huidige autowereld.
Bij Louwman Kia in Goes is Wesley Buuron de drijvende kracht en hij organiseerde de EV9 als testauto voor mij.

Korea + Duitsland
Sinds de Kia EV6 in 2021 het levenslicht aanschouwde staan de letters EV voor Electric Vehicle bij Kia.
Kia maakt deel uit van de Hyundai Motor Company, een enorm Koreaans agglomeraat.
De nieuwe EV9 staat net als zijn elektrische broers en zussen op het E-GMP-platform van Hyundai en Kia. Dat staat voor ‘Electric Global Modulair Platform.’
De beide merken hebben al jaren designstudio’s in Duitsland: Hyundai in Rüsselsheim en Kia in Frankfurt, niet ver van elkaar en de ontwerpen hebben de merken geen windeieren gelegd.
De Duitse ontwerper Peter Schreyer stond aan de wieg van het Europese design van beide merken, hij blijft op de achtergrond nog steeds meedenken. Inmiddels is de fameuze Belgische designer Luc Donckerwolke de drijvende kracht in het carrossiervak bij Hyundai en Kia.

In het oog springend design
Kia’s technologische offensief bereikt met de EV 9 een nieuw hoogtepunt, want een grotere auto heeft het merk in Europa nooit eerder aangeboden. In de USA wordt deze 5 meter lange elektro SUV trouwens ‘midsize’ genoemd.
Kia heeft bewust voor dit in het oog springend design gekozen en dat voortborduurt op de zogenaamde ‘Opposite United’ ontwerpstijl.
Ik merkte tijdens de testrit al meteen dat hij een wat de Duitsers noemen forse mate van ‘Überholprestige’ bezit. Als een voorligger de grote vierkante neus in zijn spiegel ontwaarde, ging hij snel aan de kant…
Het hoekige design wordt benadrukt door scherpe randen en rechte oppervlakken.
De led-dagrijverlichting aan de voorkant is op de uiterste hoeken geplaatst en markeert zijn extreme breedte van 2 meter. Ook zijn markante achterlichtpartij is in het donker van ver herkenbaar.
Dankzij de zwarte stijlen en de donkere ruiten lijkt het enorme dak te zweven, de bijzondere zijruit bij de D-stijl geeft hem nog een speels karakter.
De zwarte omrandingen, de kolossale 21 inch wielen, de rudimentaire treeplanken en het heftige spoilerwerk voor en achter geven hem een stoer karakter en nodigen haast uit om het terrein in te gaan.

Rrrruimte!
Je moet een beetje klimmen om plaats te nemen, maar dan wordt je verwend door geweldige stoelen die een fantastische steun bieden. De hoofdsteunen zijn zo zacht als een kussen, een unicum.
De testauto is uitgerust met 7 zitplaatsen, waarvan er vijf met stoelverwarming en koeling zijn uitgerust. Nog nooit eerder heb ik zó comfortabel op de derde zitrij gezeten..
Zijn alle stoelen omgeklapt, ontstaat er een ruimte als in een zeecontainer.
Hij is ook leverbaar met 6 zitplaatsen. De driezitsbank wordt dan vervangen door twee “captain seats”.De stoelen zijn in de lengterichting te verschuiven, ze kunnen ook platgelegd worden en ze kunnen worden gedraaid, zodat je tegenover elkaar komt te zitten, waardoor je aangenaam kunt vergaderen.
Overal zijn aansluitpoorten, opbergmogelijkheden, ventilatieopeningen en separate bedieningsknoppen, zoals de aansturing voor de klimaatbeheersing in de dak-console door de achterpassagiers..
Nu we toch even achterin zitten: hoofd- en beenruimte is er plenty voorhanden, de comfortabele 3-zitsbank is op velerlei manieren elektrisch verstelbaar, ook de toegang naar de derde zitrij gaat elektrisch.
De kolos kwam keurig door de Euro-NCAP-crashtest: 5 sterren, ook de mensen op de laatste zitrij zijn middels airbags goed beschermd.
Alle materialen zijn duurzaam gefabriceerd en alles ziet er eersteklas, premium en solide uit.

Instrumentarium
Het stuurwiel is aan de boven -en onderzijde afgeplat en voorzien van ontelbare bedientoetsen. De cockpit lay-out is een doorontwikkeling van die van de EV6.
Tussen de beide beeldschermen voor de snelheidsmeter en het infotainment, zit er een scherm voor de klimaatbeheersing, maar die verschuilt zich vaak achter de stuurkrans.
Gelukkig zijn er belangrijke fysieke knoppen gemonteerd, die minder afleiden.
Alle hendels zijn aan en rondom het stuur gegroepeerd, ook de startknop gecombineerd met de selectiehendel van de automaat. Hij lijkt bijna vergeten te zijn en je moet hem in eerste instantie even zoeken, maar daarna functioneert hij naadloos.

Kia Charge
Zodra de EV9 gekoppeld is aan het thuislaadpunt, regelt de slimme software dat je steeds op het gunstigste moment energie opslaat, levert of gebruikt. Schone energie wordt opgeslagen in je EV, of als je niet thuis bent in je thuisbatterij. Via hetthuislaadstation kan je je auto opladen, maar ook ontladen, om zo je hele huis van stroom te voorzien.
Je kunt ook de stroom met anderen delen door het terug te leveren aan het elektriciteitsnet als de prijs gunstig is. Je maakt op die manier van je EV een powerbank met schonere energie voor je huis en voor de community.
Zo zorgt de eigenaar en het merk Kia voor een enorme opslagcapaciteit die helpt om het stroomnet in balans te houden.
Informeer zelf naar de combinatie van het Kia thuislaadstation, de Kia zonnepanelen, de Kia warmtepomp en slim laden voor thuis en onderweg met de Kia laadpas en de Kia Smart Charge app. Op die wijze navigeert Kia zijn bezitter naar het energiesysteem van de toekomst.

Technische gegevens

  • Permanente synchroon elektromotoren vóór en achter, beide 141 kW/350 Nm
  • Systeemvermogen/koppel: 385 pk/700 Nm, systeemspanning: 552 Volt
  • Batterijcapaciteit: 99,8 kWh
  • CW-waarde: 0,28
  • Aandrijving: AWD
  • L x b x h = 5,015 x 1,98 (2,26 met spiegels) x 1,78 meter, wielbasis: 3,10 m
  • Leeggewicht: 2674 kg, toelaatbaar gewicht: 3240 kg
  • Aanhanggewicht: 2500 kg, kofferruimte: 333-2318 kg
  • Wielen/banden: 285/45 R21
  • Verbruik WLTP: 22,8 kWh/100 km
  • Acceleratie van 0-100 km/h: 5,3 seconden, Topsnelheid: 200 km/h
  • Tussenspurt:
  • Geluid: 68 d(B) A
  • Actieradius: 512 km WLTP

Onderweg
Ondanks zijn enorme gewicht en de forse afmetingen, komt de EV9 niet log over, hij stuurt direct en geeft terugmelding over welk wegdek je rijdt. Hij is niet van luchtvering voorzien, maar het comfort laat zeker niet te wensen over. Dat heeft ook te maken met de speciale FSD-schokdempers van Koni die meedenken wanneer je over een slechte weg rijdt. Een ander comfort-aspect is de stilte onderweg, want 68 dB(A) is verrassend weinig.
Ook op smalle wegen is hij dankzij zijn vierkante vorm overzichtelijk en bij het manoeuvreren wordt de grote draaicirkel gecompenseerd door de goedwerkende achteruitrijcamera geholpen door parkeerpiepjes.
Over piepjes gesproken: hij is voorzien van heel veel waarschuwingssignalen die een variëteit aan geluiden veroorzaakt: het overschrijden van de maximumsnelheid, even niet opletten op achteropkomend verkeer, even naar de passagier kijken, vermoeidheidswaarschuwing etc.
In de winter kom ik niet aan die 512 kilometer actieradius, logisch. In de ECO-modus worden alleen de achterwielen aangedreven en wordt de voorste motor losgekoppeld, dat scheelt in verbruik.

Ik kwam bij de test aan een rijbereik van ongeveer 300 km, maar ik haast me te schrijven dat hij dankzij het 800 Volt laadsysteem in een kwartiertje 250 km elektriciteit kunt laden met 210 kW, dus waar maak je je druk om?
Het regenereren van stroom gaat prima met de flippers op het stuur.

Conclusie
Heel veel functies, rijkelijk veel plaats en ruimte, een hoge mate van comfort, gecombineerd met veel power en een ongelooflijke laadsnelheid bij DC-laden.
De vanafprijs komt op € 67.995,- voor deze unieke gezinsauto. De geteste Launch Edition GT-Line begint bij € 77.795,-.
Deze grensverleggende automobiel luidt een nieuw hoofdstuk in op het gebied van de elektrische automobiele wereld!


Terug naar het nieuws overzicht

Laatste nieuws van AutoZeeland

Mitsubishi ASX Auto Moret - AutoZeeland-27.jpg

12 juli 2024

De nieuwe generatie ASX

Mitsubishi Motors versterkt zijn aanwezigheid in het Europese B-SUV-segment met de nieuwe ASX. De compacte SUV is ontworpen voor automobilisten die waarde hechten aan geavanceerde technologie, toonaangevende connectiviteit, optimaal gebruiksgemak en een modern design.

Peugeot E 2008 @autozeeland-1.jpg

1 juli 2024

AutoZeelandtest van de Peugeot e-2008 EV GT First Edition

De e-2008 is pas nog ge-update en dat heeft hem goed gedaan, want het gaat niet alleen om het opgefriste uiterlijk, onderhuids is er ook het een en ander veranderd.

AutoZeeland Skoda Superb Combi-3.jpg

25 juni 2024

AutoZeelandtest van de Skoda Superb Combi 1.5 TSI

In 23 jaar en nu met de vierde generatie Superb bewijst Skoda dat een klassieke combi vele voordelen heeft ten opzichte van een SUV. Ik testte de 1,5 TSI en kwam tot verrassende conclusies.

Swiss classic-1.jpg

20 juni 2024

10 jaar Swiss Classic World in Luzern (CH) 31 mei-2 juni 2024

Voor de 10e keer werd in het centrum van Zwitserland de Swiss Classics World gehouden, een spraakmakende oldtimerbeurs met een hoog kwaliteitsgehalte. Bernd Link en zijn team hebben hun best weer gedaan om een veelzijdig en een uniek programma samen te stellen dat veel verder ging dan men tot nu toe had gezien.

Populairste automerken

AutoZeeland

Heeft u een vraag / opmerking dan kunt u gebruik maken van het contact formulier.

Bij het ontvangen van uw mail nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contact

Attleelaan 5 - 4571 JA Axel
T 0115 - 564 562
K.V.K. 22045974
Vestigingsnummer 000017233100