AutoZeelandtest van de Mazda 2 Hybrid
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Leentjebuur voor een goed doel”
Mazda en Toyota werken al heel lang samen en voor deze auto heeft Mazda gekozen om de Toyota Yaris met Mazdalogo’s één op één naast de eigenlijke Mazda 2 uit te brengen. Het is een Full Hybrid zonder Plug-in Hybridtechniek.
Bij Tramper in Goes regelde directeur Rinze Back mijn testauto. Voor Schouwen-Duiveland en Tholen is Autobedrijf Legemaate in Zierikzee verantwoordelijk en Autobedrijf Verlinde in Terneuzen is Mazda Servicedealer.
Filosofie
Mazda heeft in het verleden allerlei samenwerkingsverbanden aangegaan. Zo was de Mazda 121 als Kia Pride of als Ford Festiva te verkrijgen en de oude Mazda 2 werd in de States verkocht als Toyota Yaris.
De nieuwe Mazda 2 Hybrid is het jongste product van de jarenlange samenwerking tussen de Mazda Motor Corporation en de Toyota Motor Corporation. Hij is toegevoegd aan de Mazda Europese line-up als Mazda’s eigen merkvoertuig.
Daarmee biedt Mazda per 2022 een completer aanbod in het B-segment.
Het is een zeer belangrijke auto voor Mazda in het kader van de inzet van het merk om de doelstellingen te bereiken die zijn vastgelegd in het strategische plan ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’, de langetermijnvisie voor technologische ontwikkeling. Concreet gezegd, in overeenstemming met het Klimaatakkoord van Parijs wil de fabrikant in 2030 de gemiddelde CO²-uitstoot van ‘wheel-to-wheel’ met 50% hebben verminderd. Mazda versnelt tevens de elektrificatie van haar modellengamma met als doel om in 2050 de CO²-neutraliteit te bereiken.
Zuinig en schoon
De nieuwe Mazda Hybrid is een Full Hybrid die een 1490 cc driecilinder benzinemotor met 93 pk/68 kW combineert met een 59 kW elektromotor, wat resulteert in een systeemvermogen van 116 pk/85 kW.
Hij accelereert van 0-100km/h in 9,7 seconden en heeft een topsnelheid van 175 km/h.
Het WLTP-brandstofverbruik komt neer op 4,0-3,8 l/100 km en hij heeft een CO²-uitstoot van slechts 92-87 g/km. Dit verschil hangt af of er 15 of 16 inch wielen zijn gemonteerd.
Na het starten rijdt de auto automatisch in de EV-modus voor soepel, naadloos en stil rijden met de elektromotor in stedelijke omgevingen, zonder uitstoot van CO² en NOx deeltjes.
Tijdens het normale rijden wordt de krachtverdeling tussen de benzinemotor en de elektromotor aangepast voor optimale prestaties en een maximale brandstofefficiëntie, want tijdens het vertragen en remmen wordt kinetische energie teruggewonnen als elektrische energie en opgeslagen in de krachtige accu.
Het energieniveau van de batterij wordt constant geregeld via een door de motor aangedreven generator, zodat het systeem niet hoeft te worden opgeladen via een externe bron, zoals een laadpaal.
Energiek design
Zijn gespierde body met de geprononceerde wielkasten en zijn opvallende grille zorgen ervoor dat de kleine er uiterst modern en stoer uitziet. Let eens op de opvallende led-koplampen die oplichten als ware het diamanten.
Ik citeer de brochure: “Uit passie geboren, gemaakt met een bijna obsessief oog voor detail. Het expressieve design van de nieuwe Mazda 2 Hybrid straalt pure levenslust uit, liefde voor het leven onderweg…!”
Vanaf de motorkap loopt een ononderbroken lijn naar het hoogste punt aan de achterzijde van het dak, daardoor krijgt hij de uitstraling van een sprinter, klaar om uit de startblokken te schieten.
Door het ‘boemerangdesign’ van de achterbumper staan de achterwielen optisch verder naar buiten, hetgeen de krachtige en robuuste uitstraling van het koetswerk versterkt.
Ruimte en uitrusting
Afgezien van de toegenomen breedte (+5 cm), groeide de nieuwe niet echt, hij werd zelfs een paar millimeter korter. De ontwerpers hebben ook hier hun best gedaan. Voorin is er genoeg ruimte en zelfs achterin hoor je de meeste volwassenen niet klagen. Ook de kofferruimte is met 284 liter helemaal in orde.
Met de 2 Hybrid wilde Mazda bovendien een van de veiligste auto’s in zijn klasse bouwen. De indrukwekkende lijst van assistentsystemen is in grote lijnen al bij de goedkoopste versies aanwezig en de 2 Hybrid doet daarmee absoluut niet onder voor automobielen uit duurdere luxe klassen.
De digitale cockpit is goed te lezen en het grote touchscreen laat zich gemakkelijk bedienen. De stoelen zitten goed, al vind ik de zitting iets aan de korte kant.
Het mooie head-up display is natuurlijk een uitkomst, je behoudt daardoor je aandacht op de weg.
Technische gegevens
Motor:
Prestaties:
Maten/gewicht
Ideale combinatie
De nieuw ontwikkelde driecilinder kan het gemakkelijk zonder turbo doen. Dat heeft met een aantal zaken te maken die in combinatie elkaar fantastisch versterken.
Comfortabel
Het comfort staat bij deze Mazda 2 Hybrid op een hoog peil. Niet alleen is het onderstel op comfort afgestemd, dankzij de balansassen is de motor stil en vibratiearm, je hoort eigenlijk niet dat er slechts drie cilinders aan het werk zijn.
De 2 Hybrid combineert eigenlijk heel veel: hij is wendbaar in de stad en stuurt heel flitsend. Op de buiten-en snelweg laat hij zien dat hij dankzij die ideale combinatie van technieken heel goed meekan. Daarbij is hij zowel in de stad als op de weg daarbuiten ongelooflijk zuinig.
Vroeger heb ik me wel eens geërgerd aan de CVT-automaat die bij acceleratie geweldig veel toeren veroorzaakte, denk maar aan de eerste Dafjes.
De techneuten hebben het voor elkaar gekregen om die toerenpiek in te dammen en maakt daardoor dus gebruik van die variabele transmissie in optima forma.
Alles bij elkaar dragen al die zaken bij tot een hoge mate van comfortabel en zuinig reizen.
Conclusie
Bij deze nieuwe 2 Hybrid hebben Toyota en Mazda de lat hoog gelegd op het gebied van veiligheid, zuinigheid en een optimaal hybrideprincipe.
Er zijn drie uitvoeringen: de Pure, Agile en de Select.
De instapprijs bedraagt € 23.990,-
2 april 2024
Ook in het traditionele offroadhuis van Jeep wordt steeds vaker het woord elektrificatie gehoord. Vorig jaar werd de Avenger, de 100% elektrische Jeep met voorwielaandrijving zelfs ‘Auto van het Jaar 2023!’ De invloed van moeder Fiat is duidelijk merkbaar, want Jeep hoort sinds 2021 tot de Stellantisgroep. Hij is in Italië ontworpen, wordt in Polen gebouwd en is uitsluitend voor de Europese markt bestemd.
Abarth Adria Aixam Alfa Romeo Audi Bmw Cadillac Carver Challenger Chatenet Chevrolet Chrysler Citroën Cupra Dacia Daewoo Daf Daihatsu Ds Ducati Ferrari Fiat Ford Honda Hymer Hyundai Isuzu Iveco Jaguar Jeep Kia Knaus Lancia Land Rover Lexus Ligier Lynk & Co Man Maserati Maxus Mazda Mercedes-Benz Mg Microcar Mini Mitsubishi Morgan Nimoto Nissan Opel Peugeot Polestar Pontiac Porsche Renault Rolls-Royce Rover Saab Seat Skoda Smart Subaru Suzuki Tesla Toyota Triumph Vespa Volkswagen Volvo Yamaha
Heeft u een vraag / opmerking dan kunt u gebruik maken van het contact formulier.
Bij het ontvangen van uw mail nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
Attleelaan 5 - 4571 JA Axel
T 0115 - 564 562
K.V.K. 22045974
Vestigingsnummer 000017233100