AutoZeelandtest van de Ford Mustang Mach-E AWD

AutoZeelandtest van de Ford Mustang Mach-E AWD

AutoZeelandtest van de Ford Mustang Mach-E AWD

Alles is nieuw bij de Mustang Mach-E. Ford heeft zijn lieveling van een elektrische variant voorzien. De Amerikaanse autogigant blijft echter wel trouw aan zijn principes, want in de afgelopen 57 jaar heeft de Mustang zich wel aan de mode aangepast door vrijwel elk jaar een ander model te presenteren. Nu wordt E-Power gebruikt in plaats van een stampende V8.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Mustang Reloaded”

Alles is nieuw bij de Mustang Mach-E. Ford heeft zijn lieveling van een elektrische variant voorzien. De Amerikaanse autogigant blijft echter wel trouw aan zijn principes, want in de afgelopen 57 jaar heeft de Mustang zich wel aan de mode aangepast door vrijwel elk jaar een ander model te presenteren.
Nu wordt E-Power gebruikt in plaats van een stampende V8.

Historie
De Ford Mustang werd in 1964 voor het eerst aan het publiek getoond. Designer Phil Clark had hem getekend en ook zijn naam bedacht. Hij was gebiologeerd geraakt door de galopperende paarden in de prairie en noemde zijn creatie dan ook de Pony Car. De marketingafdeling van Ford liet vervolgens meer dan 1000 schoolkinderen een galopperend paard tekenen en 90% schetsten het paard gaand van rechts naar links…

Tijdens de GP van Watkins Glen reden Formule 1 coureurs Dan Gurney en Stirling Moss een paar proefrondjes en vervolgens overnachtten de potentiële kopers voor de deuren van de diverse Forddealers om het koopcontract te tekenen. In de eerste vier maanden werden er 100.000 exemplaren verkocht, een absoluut wereldrecord!
De Mustang was een schot in de roos en werd geleverd als Cabriolet, Hardtop en Fastback.
De laatste werd beroemd door de actiefilm Bullit, in 1968 waarbij Steve McQueen met zijn groene Mustang een achtervolgingsrace door de straten van San Francisco houdt met een Dodge Charger.
Nog een weetje: in Duitsland werd hij in 1964 uitgebracht onder de naam P5, omdat vrachtwagenmerk Krupp ook een Mustang had, evenals Kreidler en die stonden het gebruik van die naam door Ford niet toe…

Alleen de naam
Op de Mustang-E prijkt het galopperend paard op de neus, op de wielnaven en achterop. Die logo’s en de herkenbare achterlichten deelt de Mustang-E met zijn benzinebroers, verder niets. Dat de naam Mach iets te maken heeft met het doorbreken van de geluidbarrière is de vraag, want ten eerste past de naam ‘E’ niet bij die naam en ten tweede wordt deze Mustang ingedeeld bij de SUV’s waar het doorgaans wat rustiger toegaat en tot die categorie hoort de Mustang Bullitt met zijn vijfliter V8 niet…
De heftige opgebolde powerdones op de ‘motorkap’ en de uitgeholde wangen aan de zijkant beloven echter vuurwerk. De coupé-achtige daklijn met de enorme spoiler boven de achterruit verraden een gezonde portie dynamiek en zoals gezegd de overbekende achterlichten veroorzaken het feest der herkenning.

Eerst maar eens wat cijfers:

  • Motor en aandrijving: 2 permanent opgewekte synchroonmotoren met elk een aandrijving op de voor- en achteras.
  • Systeemvermogen + koppel: 337 pk/ 565 Nm
  • Accu’s: Li-Ionenbatterij, capaciteit: bruto/netto: 98,8/ 88 kWh
  • Laadsysteem wisselstroom 7,4 kW, gelijkstroom 11 kW, snel laden 150 kW in 45 minuten tot 80%, bij een oplaadpunt met hoog vermogen: 119 km in 10 minuten.
  • Actieradius 540 km, verbruik: 18,7 kWh/100 km
  • Prestaties: 0-100 km/h in 5,1 seconden, topsnelheid: 180 km/h
  • Leeggewicht: 2270 kg, laadvermogen: 420 kg, kofferruimtes: voor: 81 liter, achter: 402- 1420 liter.
  • L x b x h = 4,71 x 1,88 x 1,63 m, wielbasis: 2,98 m.
  • Banden: 225/55 R19

Voorbeeldig
Geen deurgrepen meer? Niet op de klassieke, maar op drie alternatieve manieren:

  1. Door het indrukken van een elektrische knop, 2. door een code in te toetsen op de B-stijl en… 3. door middel van een digitale sleutel op je smartphone.

Die laatste noemt Ford ‘Phone As A Key’ (PAAK). Herkent de wagen via Bluetooth dat een bekende smartphone nadert, worden de portieren automatisch ontgrendeld.
Na de zitproef op de zwarte leren stoel met rode stiksels kijk ik op een rechthoekig, smal display dat vroeger het instrumentenpaneel heette. Het informeert me digitaal over de belangrijkste parameters tijdens de rit.
Jammer genoeg ontbreekt een head-up display, want voor alle andere informatie moet ik op het 39 cm reusachtige, verticale touchscreen zijn, dat prominent zijn tol opeist op de middenconsole.
De snelheid waarmee het systeem werkt, is niet nieuw, want in de Mach-E viert de vierde generatie van het Ford-communicatiesysteem SYNC haar debuut. Het werkt twee keer zo snel als de vorige uitvoering. Nadeel van het grote scherm bij zonlicht zijn alle vingerafdrukken, gelukkig heeft Ford ook een handige draaiknop onderop het scherm gemonteerd.
Alles is netjes afgewerkt en de materialen zijn verregaand hoogwaardig. De stoelen zitten goed, maar bieden bij snel bochtenwerk niet zoveel steun. Achterin hebben twee personen genoeg plaats, been- en hoofdruimte, mede dankzij zijn forse wielbasis. Met zijn drieën wordt het wat krapper…
De 81 liter kofferruimte voorin wordt al snel helemaal opgevuld door de kabelsalade van de oplaadstekkers, achterin is plenty bagageruimte voorhanden.

E-galop
AWD + 98 kWh accu + 351 pk + 580 Nm zijn prima uitgangspunten voor een galop van 5,2 seconden naar de honderd. De draai/drukknop op de middenconsole dient als plaats besparende selectiehendel en laat zich gemakkelijk bedienen.
Er zijn  3 rijmodi: Active, Whisper, Untamed en er is ook ‘chemisch’ motorgeluid voorhanden dat via de speakers wordt weergegeven.
Ook de Mustang-E beschikt over een ‘One-Pedal-System’ waarbij je het rempedaal nauwelijks of niet hoeft te gebruiken. Zodra je gas inhoudt, remt hij al automatisch en regenereert stroom die meteen de accu’s voedt. Daarbij gaan de remlichten branden, want het is alsof je remt. Ik begon met een actieradius van 380 kilometer, weliswaar 100% opgeladen, maar beïnvloed door de tetsritten van de afgelopen dagen met de Mustang-E. Heel veel potentiële klanten hebben uiteraard de auto optimaal laten accelereren en dan moet de computer bij wijze van spreken worden gereset door zuinig te rijden. Dat klopte ook, want door 100 km/h te rijden in de ‘Whisper-modus’ zag ik mijn actieradius groter worden. Na 80 kilometer richting Rijsbergen waaronder zeker een stuk van 20 kilometer tweebaansweg met rotondes had ik nog 358 kilometer actieradius over. Het loont dus de moeite om met verstand zuinig te rijden.
17 kWh/100 km is heel goed mogelijk en wellicht kan het nog zuiniger bij ideale weersomstandigheden.

Ik heb op de terugweg alles uitgeprobeerd en daarbij ben ik onder de indruk geraakt van zijn geweldige remmen. Met 37,3 meter remweg slaat de Pony Car zijn hoeven flink in het asfalt.
Hij is redelijk straf geveerd en als ik mij niet vergis, komt er in de toekomst een adaptief dempingssysteem aan om het comfort te optimaliseren.
Dat hij een veilige wegliggingskarakteristiek aan de dag legt, heeft in ieder geval te maken met het lage zwaartepunt veroorzaakt door het accupakket tussen de voor- en achterwielen.

Alle Mustangs Mach-E

  • De instapversie heeft achterwielaandrijving, dus 1 motor en heeft met de kleine accu (75,7 kWh) een actieradius van 450 km. Hij is verkrijgbaar vanaf € 49.925,-
    Met het grote accupakket (98,8 kWh) en 258 pk is de actieradius 610 km.
  • De geteste versie met AWD staat hierboven vermeld, prijs vanaf € 57.665,-
  • Dan is de GT AWD al te bestellen: 487 pk/860 Nm…

Conclusie:
In deze Ford huist een gezonde portie Mustang. Hij verrast door de E-techniek en ik ben er van overtuigd dat er in de toekomst nog veel spannende variaties aan zullen komen. Er staat voor het circuit in ieder geval al een hele dikke uitvoering op stapel: 1419 pk met zeven E-motoren…!

Terug naar de bovenkant van de website