AutoZeelandtest van de Audi Q3 S edition 1,5 e-hybrid
Deze bestseller, waarvan er sinds 2011 meer dan twee miljoen zijn verkocht, is opnieuw uitgevonden, het design is verrassend, evenals de techniek en het comfort.
Hij is er in twee modellen, de Q3 en de Q3 Sportback
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Revolutie”
In het vuurwerk van alle nieuws dat Audi in 2025 afgestoken heeft, is de nieuwe Q3 misschien wel het belangrijkste model.
Deze bestseller, waarvan er sinds 2011 meer dan twee miljoen zijn verkocht, is opnieuw uitgevonden, het design is verrassend, evenals de techniek en het comfort.
Hij is er in twee modellen, de Q3 en de Q3 Sportback
Verkoopadviseur Rafael Strenk van Audi Poppe regelde de testauto voor mij en zijn collega Yannick Grimminck zorgde voor allerlei informatie.
Compacte SUV
De derde generatie Q3 staat op het MQB-e platform van de Volkswagengroep. Hij heeft veel concurrenten en niet alleen in zijn eigen familie, maar hij heeft het tot nu toe prima gedaan.
Laten we hem eerst eens even goed bekijken: de opvallende single frame grille die wat platter is geworden en is nu uitgevoerd is in pianolak. Het zwarte Audilogo, met daarachter allerlei digitale apparatuur, wordt aan beide zijden geflankeerd door de dagrijverlichting die alsmaar meer toegeknepen is. Dat heeft te maken met de ultramoderne ledverlichting, want was het Audi niet die in 2006 als eerste merk ter wereld met dagrijverlichting uitkwam bij de R8?
Die bijzondere verlichting van de Q3 bestaat uit zogenaamde 25.600 microleds die per stuk 40 micrometers klein zijn. Audi, noblesse oblige!
De digitale Matrix-led-schijnwerpers zijn trouwens daaronder geplaatst en dat heeft te maken met zowel de stroomlijn als de voetgangersveiligheid bij aanrijdingen. Ze projecteren lichtbeelden op de weg. Dit vergemakkelijkt de oriëntatie in het donker en biedt zichtbare ondersteuning bij rijstrookbegeleiding, bijvoorbeeld door de voertuigpositie weer te geven in de vorm van twee lichtstroken.
Het lijnenspel bij deze Q3 is geraffineerd, dat begint al op de motorkap en gaat aan de zijkant verder, zowel boven het voorwiel als de aangezette heupen boven het achterwiel. Dan is daar de geprononceerde opgaande lijn onderaan het portier. De Q3 en de Q3 Sportback zijn tot aan de achterzijde identiek, bij de Q3 staat de achterruit een stuk steiler dan bij de Sportback, waarbij je van een Q3 coupé kunt spreken.
De achterlichtpartijen bestaan uit aparte Oled-blokjes die aan allerlei spannende veranderingen onderhevig zijn. Ze worden verbonden door een rode lichtbalk en ook de vier Audiringen zijn verlicht.
Tot slot passen de 19 inch lichtmetalen wielen naadloos bij dit mooie ontwerp.
Compleet nieuw interieur
Zodra ik instap valt me het nieuwe bedieningspaneel op, genaamd: ‘Compact Command Interface,’ Het bevindt zich achter het stuur en combineert aan de rechterzijde de selectiehendel voor de automaat, omdat zoals bij veel andere auto’s de selectiehendel van de middenconsole is verdwenen. Aan de linkerzijde wordt het echter wat ingewikkelder: via een wieltje wordt de ruitenwisser bediend, met een drukknop de achterruitenwisser, met een aparte drukknop de sproeiers en daar is ook nog de bediening van de clignoteurs. Het wordt er niet intuïtiever op en dat vind ik wel een beetje jammer. Ik houd ervan belangrijke knoppen op de tast te vinden, dat wende wel gedurende de testrit, maar je moet constant blijven nadenken!
De beide grote schermen zijn gebogen en luisteren naar de naam ‘Digital Stage’, ze zijn duidelijk naar de chauffeur gericht. Het meest rechtse infotainmentscherm is de basis voor veel functies. De klimaatregeling gaat bijvoorbeeld ook via dat scherm en dat leidt eigenlijk best af. De basis voor het scherm is Google, gecombineerd met Android Auto, de App-store en natuurlijk de spraakassistent met AI-ondersteuning en het werkt allemaal snel.
Ik zou altijd kiezen voor het optionele head-up-display, omdat het een grote hoeveelheid informatie verschaft en daarbij wordt de blik op de weg niet afgeleid.
Er is een flink aantal rijmodi voorhanden: balanced, dynamic, comfort, efficiency en individual, in te schakelen via een fysieke knop en daarna gemakkelijk te switchen via de wieltjes op het stuurwiel. Ik vind bij de meeste modi de toerenteller in de vorm van een klein streepje rechts onder op het instrumentenpaneel een beetje miniem, daarom heb ik de dynamicmodus ingeschakeld, waardoor de toerenteller gelukkig levensgroot op het scherm verschijnt.
De materialen op het dashboard zijn verrassend mooi en hoogwaardig. Toch vind ik nog wat harde kunststofsoorten op een lager niveau, zoals de opbergruimtes op de portieren en dat was ik bij Audi niet zo gewend. De sportstoelen zitten perfect en met name de zitverlengers zijn een uitkomst.
Achterin is standaard voldoende beenruimte aanwezig, mede dankzij de vorm van de leuning van de voorstoel, maar wil je toch nog meer ruimte creëren, is de achterbank verstelbaar en nog wel in twee delen. Bovendien kan de rugleuning eveneens aangepast worden aan de lengte van de passagiers.
De hoofdruimte is bij de testauto geweldig, bij de Sportback met zijn aflopende daklijn is die duidelijk wat minder voorhanden, logisch toch?
De armsteun bevat twee bekerhouders en aan de leuning van de voorstoelen is een opbergnet aangebracht. De passagiers achterin kunnen zich tevens verheugen over twee USB-C-poortjes.
De kofferruimte is met 273 liter wat beperkter hetgeen terug te voeren is op de aanwezigheid van een fors accupakket. Hij is te vergroten tot 1129 liter.
Technische gegevens
- B-motor: 1498 cc viercilinder turbomotor
- Boring x slag: 74,5 x 85,9 mm
- Vermogen/koppel: 177 pk/250 Nm bij 1500 toeren/min
- Vermogen E-motor/koppel: 85 kW/330 Nm
- Systeemvermogen/koppel: 272 pk/400 Nm
- Aandrijving: voorwielen
- Transmissie: zestraps DKG (dubbele koppeling)
- Wielen/banden: 255/45 R19
- L x b x h = 4,532 x 1,984 (met spiegels) x 1,466 meter
- Wielbasis: 2,63 meter
- Cw-waarde: 0,33
- Aanhangwagengewicht: 1700 kg
- Gewicht: 1900 kg
- Toelaatbaar totaalgewicht: 2405 kg
- Tankinhoud/ accucapaciteit: 40 liter/25,7 kWh
- Verbruik: 0,3 liter/100 km + 15,3 kWh/100 km, doorsnee hybrid: 5,8 liter/100 km
- Actieradius elektrisch/ totaal: 142 km/758 km
- Acceleratie 0-100 km/h: 6,8 sec., topsnelheid: 220 km/h
- Tussenspurts:
- 60-100 km/h: 3,4 sec
- 80-120 km/h: 4,2 sec.
- Laadtijd tot 100% wallbox: 2:10 uur
- Laadenergie: 100% wallbox: 22,7 kWh
Samenwerking
Ik kreeg de Q3 opgeladen en volgetankt mee, de fotosessie met Gianni Agosti was gemaakt met de normale Q3, de Sportback was er op dat moment nog niet.
Starten gebeurt altijd elektrisch en de E-motor met zijn koppel van 330 Nm doet zijn best en zorgt voor flink wat voortstuwingskracht. Als ik nog meer vermogen aanspreek, komt de B-motor er nauwelijks hoor- en voelbaar bij. De 177 pk verbrandingsmotor en de E-motor plus de zestraps DKG automaat werken überhaupt harmonisch samen. Ook het recuperatieproces, adaptief of in twee fases te kiezen, functioneert heel soepel.
Ik kan me echter voorstellen dat de B-motor in bergachtige gebieden zonder de elektrische hulp zijn handen vol heeft om de Q3 omhoog te krijgen. Bergafwaarts zal het prima remsysteem voor een adequate vertraging zorgen. Hoewel het testweekend koud verliep, zelfs in Gelderland een sneeuwbuitje gehad, presteerde hij zuiver elektrisch maximaal 15,3 kWh/100 km en dat is waarlijk heel netjes!
Ik hoefde hem niet aan de snellader te leggen, maar ik geloof Audi wel dat dat proces in een half uurtje geregeld kan zijn.
De Q3 is leverbaar met drie onderstellen: stalen veren, sportonderstel en via het Tech Pro-pakket een adaptief onderstel. Dat laatste pakket kost € 3990,- extra, want daarin zitten ook elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie en een TopView camera.
Ik heb met verschillende auto’s uit de Volkswagenfamilie gereden met zo’n adaptief onderstel en daar ga ik voor!
Zelden heb ik zo’n mooi veersysteem meegemaakt dat het dichtst bij luchtvering komt: de auto veert zó subliem, filtert allerlei vervelende oneffenheden weg en wanneer je vol in de remmen gaat, duikt de auto nauwelijks. De Q3 verdient eigenlijk zo’n mooi adaptief onderstel, want dan is de wegligging én het comfort gewoon perfect!
Conclusie
Deze Q3 PHEV bezit een harmonische aandrijving, hij is spaarzaam en rijdt elektrisch een heel eind. Het interieur is verregaand hoogwaardig en variabel. Het veercomfort is niet bij alle uitvoeringen geweldig, maar optioneel kan dat allemaal wel gerealiseerd worden!
De geteste uitvoering staat in de boeken voor € 56.515,-