AutoZeelandtest van de Mini Aceman SE
Vlak onder de compacte Countryman die in de nieuwe modelgeneratie van MINI groter is geworden, heeft MINI kans gezien om nog een crossover te ontwerpen.
Hij baseert op het platform van de Cooper Electric en is dus uitsluitend als 100% elektrische variant verkrijgbaar.
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti en Henk Luteijn
“Nieuwe kansen voor de MINI-familie”
Verkoopadviseur Jankees Adriaanse van Hedin Automotive in Goes zorgde als vanouds voor mijn testauto. De oranje Aceman wordt als o.a. als klantenauto ingezet bij Protech Monte Carlo van Henk Luteijn. De mooie beelden komen uit zijn rotoviewstudio waarvan op Auto Zeeland ook en verslag staat.
Historie, een auto als geen andere
In 1959 verschenen de Austin Seven en de Morris Mini Minor en het ontwerp van meesterdesigner Alec Issigonis veroorzaakte een schokeffect. Voor het eerst stond daar een kleine auto met de motor dwars voorin, voorwielaandrijving, kleine wielen op de hoeken en een in verhouding enorme binnenruimte. Hij bleef veertig jaar vrijwel onveranderd in productie. Tien jaar later, in 1969 verhief BMC de naam MINI tot een eigen merk. In 1994 kocht BMW het Britse eigenzinnige automerk en in 2001 werd de new MINI geïntroduceerd, een bijzonder retro-model naar een ontwerp van de Amerikaanse designer Frank Stephenson.
BMW zorgde ervoor dat de MINI in alle opzichten premium werd en dat heeft het merk geen windeieren gelegd.
Dit jaar werd de MINI-familie gerestyled en de testauto is daarvan een van de voorbeelden.
Tussenmodel
De Aceman staat als zelfstandige crossover tussen de driedeurs en de Countryman in. Met zijn lengte van 4,08 is hij 24 centimeter lange dan de driedeurs en biedt ook dankzij de wielbasis van 2,606 veel meer binnenruimte. Eigenlijk is de Aceman een mix van allerlei soorten MINI’s en men is er in geslaagd om een leuk model te creëren.
Hij heeft nog steeds de retrokenmerken van een MINI met zijn aparte hexagonale grille en de markante koplampen die bij Aceman niet meer rond zijn. Ze dienen niet alleen als dagrijverlichting, maar ook als clignoteur.
De zwarte accenten rondom de wielen, in de drempel, aan de voor-en achterzijde geven hem een offroadgevoel mee. Het platte dak is net als de stijlen in de zwarte kleur gespoten, zodat het een beetje lijkt te zweven.
De grote 17 inch lichtmetalen wielen komen bij de oranje Aceman beter tot zijn recht. De achterzijde is helemaal anders dan we gewend waren, maar in de achterlichten herkennen we toch weer de Union Jack, de Britse vlag.
Interieur als geen ander
Zodra ik ben ingestapt, valt natuurlijk het grote ronde XXL OLED-display op. Het is een rudiment van de oorspronkelijke kilometerteller uit de allereerste MINI, want je kunt zelfs net als vroeger een snelheidsmeter tevoorschijn toveren! Het is op zich een mooi instrument met heel veel mogelijkheden, maar het vereist enige studie vooraf, want tijdens het rijden de menu’s zoeken is geen optie. Gelukkig is er wel een head-up-display dat een klein beetje laag geplaatst is.
Er zijn voorts weinig knoppen op het dashboard gemonteerd. Onder het scherm zijn er MINI-typisch zwarte bedieningshendels geplaatst om de auto te starten en in de ‘versnelling’ te zetten, achteruit, vooruit en in de B(rake)-stand.
Het dashboard is een design-feature-op-zich met een stukje nepgordel voor mijn neus. Het lijkt overdag op een prachtig en hoogwaardig polyester borduurwerk, maar ’s avonds is het spannend verlicht en daardoor is en blijft het een onderdeel van dat interieur als geen ander…
De knoppen op het stuur zijn intuïtief, goed verlicht en ergonomisch verantwoord.
De stoelen zijn met een vegaleer bekleed, zien er geweldig mooi uit en zitten vervolgens perfect, want bij alle oefeningen bieden ze goede steun.
Hij stapt achterin een stuk beter in dan zijn vierdeurs-voorganger en de verlengde wielbasis levert daar achterin duidelijk meer beenruimte op, al zullen érg lange mensen dat wellicht niet zo vinden.
Het grote panoramadak zorgt voor veel licht in het interieur
Technische gegevens
- Carrosserie: 5-zits-SUV
- L x b x h = 4,08 x 1,754 x 1,514 m, wielbasis: 2,606 m
- Kofferruimte: 300/1005 liter
- Leeggewicht/laadvermogen: 1785/450 kg
- Onderstel: Mc Pherson vóór, onafhankelijke achteras, schroefveren achter
- Schijfremmen vóór en achter
- Wielen/banden: 205/55 R17
- Voorwielaandrijving
- Motor: synchroon-elektromotor, vermogen: 218 pk/330 Nm
- Accu: Lithium-Ionen-accu, capaciteit: 49,2 kWh
- Prestaties: acceleratie 0-100 km/h:7,1 seconden, topsnelheid: 170 km/h
- Verbruik (WLTP): 14,7 kWh/100 km
- Actieradius: (WLTP): 405 km
- Laadtijd AC tot 100%: 5:30 uur, DC 10-80%: 0:31 uur
Rijplezier als geen andere
Toen ik studeerde had ik een bijzondere aardige medeleerlinge die van haar moeder altijd de Morris Mini Minor meekreeg als we naar een stageadres moesten gaan. Ik mocht van haar altijd rijden en dat deed ik met verve! Ik moest er natuurlijk aan denken toen ik met de Aceman ging boenderen. Hoewel deze versie meer als een familieauto is bedoeld, kan je hem ook spartaanser maken door de Gokartmodus in te stellen en dat levert weer dat bekende kartgevoel van toen op. Op bochtige weggetjes in de Zak van Zuid-Beveland is hij in zijn element en heb ik tijdens die oefeningen genoten van het driften, want mede door het lage zwaartepunt legt hij dan een zalige wegligging aan de dag. De motor reageert daarbij feller, de besturing wordt nóg directer en de ESP staat een wat sportievere rijstijl toe, precies…als geen ander!
Natuurlijk is hij bij normaal gebruik ook een stuk comfortabeler te maken, dus geen nood bij gezinsgebruik. Zoals alle auto’s die in de EU worden geleverd, bezit de Aceman ook allerlei waarschuwingspiepjes die gelukkig uit te schakelen zijn door op het stuur twee maal de SET-knop in te drukken.
Alle Acemannen
De Aceman E fungeert als instapper, heeft 184 pk en een actieradius van 308 km. Hij kost € 39.657,-
De geteste SE is verkrijgbaar vanaf € 41.657,-
Dan is er natuurlijk nog het absolute topmodel, de Aceman JCW, wat staat voor John Cooper Works met 258 pk voor € 52.490,-
Conclusie
De MINI Aceman is een verfrissende, flitsende, onderhoudsarme en ook intern een stijlvolle E-auto. Met zijn premiumkwaliteiten biedt hij een hoge mate van charisma voor kleine gezinnen, een échte MINI als geen andere auto!