AutoZeelandtest van de Dacia Duster Hybrid 140 Journey

AutoZeelandtest van de Dacia Duster Hybrid 140 Journey

Ter gelegenheid van de derde oplage van zijn loopbaan heeft de Duster de krachtige offroadstijl ontdekt en dat maakt hem een stuk attractiever.
Met de nieuwe motorisering wordt hij bovendien spectaculair zuiniger.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Stoere, zuinige bink”

Verkoopadviseur Eelco Zwolle regelde de Duster voor mij en verkoopleider Daan Bakker zorgde voor uitgebreide informatie, zodat ik beslagen ten ijs kwam.

Historie
In de Romeinse tijd heette het land wat nu Roemenië is Dacia. Vanaf 1968 werden er in een autofabriek in Roemenië Renaults 12 in licentie gebouwd en vervolgens in 1998 werd Renault eigenaar van die fabriek. Inmiddels is Dacia dus een volle dochter van het Franse merk. In Zuid-Amerika worden de Dacia’s zelfs verkocht onder de naam Renault.
Het oorspronkelijke budgetmerk is inmiddels volwassen geworden en we vinden in de huidige Dacia’s identieke Renaulttechniek.

Offroadlook
Hoewel de Duster een beetje langer en breder is dan zijn voorganger, toont hij absoluut meer spierballen, hij is een stuk lager en dat draagt bij tot zijn nieuwe look, bovendien kan je duidelijk zien dat hij naar de sportschool is geweest.
Je zou haast denken dat de designers in de keuken van Land Rover hebben gekeken. Daar is zijn machtige gegolfde motorkap die vooral van achter het stuur al het gevoel geeft dat hij tot alles in staat is.
Het nieuwe logo van Dacia aan de voorkant wordt omsloten door horizontale streepjes die overgaan in een LED-dagrijverlichting die zijn toegenomen breedte optisch onderstrepen. De zwarte spoiler daaronder plus de eveneens dikke en zwarte wieluitsparingen geven overduidelijk aan dat hij in staat is om in het terrein zijn mannetje te staan.
Voor de goede orde: deze geteste uitvoering heeft uitsluitend voorwielaandrijving, zijn broer, de TCE 130 Mild Hybrid 4x4, is daar wel toe in staat.
Het stoere karakter wordt voortgezet aan de zijkant met de dikke heupen, de zwarte accenten en de stevige dakrails.
De achterzijde is niet minder imponerend met de opvallende ‘deuk’ in de spoiler, de nieuwe achterlichten en de markante diffuser.
Al die eigenschappen zorgen voor een masculiene uitstraling!

Praktisch, maar spartaans
Instappen is natuurlijk kinderspel in zo’n hoge auto. Typisch voor alle Dusters, dus ook deze, is de harde kunststof op het dashboard en op de portierbekleding. Mijn ellenboog vertelde me dat hij liever wat zachter materiaal bovenop het de portierbekleding had gewenst…
Het design mag er echter wel zijn. Het interieur is solide gemonteerd en biedt gaandeweg een heleboel praktische oplossingen. Het instrumentenpaneel is goed te lezen en het touchscreen laat zich gemakkelijk bedienen. Er zijn gelukkig heel wat fysieke knoppen overgebleven, onder andere die van de klimaatbeheersing en dat is plezierig, want je wordt niet afgeleid bij de bediening daarvan.
Links op het dashboard bevindt zich een knop met een geel lichtje. Als je die tweemaal indrukt, schakel je daarmee allerlei waarschuwingspiepjes uit die weliswaar wettelijk verplicht, maar ook hinderlijk zijn.
Eigen keus uiteraard…
Ruimte is er daar binnenin genoeg, al is er niet veel variabiliteit. Zowel  voor-als achterin is er genoeg plaats en ruimte voorhanden en de kofferruimte biedt standaard 430 liter. Aflegmogelijkheden zijn er plenty voorhanden, allemaal bijzonder praktisch.

Technische gegevens

  • 1598 cc viercilinder benzinemotor
  • Boring x slag = 78,0 x 83,6 mm
  • Vermogen: 94 pk/ 148 Nm
  • Permanente Synchroon elektromotor: 35 kW
  • Systeemvermogen: 141 pk/205 Nm
  • Aandrijving: voorwielen, Multi Mode Automaat
  • Wielophanging vóór: McPherson met stabilisatorstang, achter: semi onafhankelijke achteras.
  • L x b x h = 4,34 x 1,81 (met spiegels 2,07) x 1,65 meter
  • Wielbasis: 1,87 meter
  • Kofferruimte: 430-1545 liter
  • Cw-waarde: 0,36
  • Banden/wielen: 215/60 R18
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,1 seconden, topsnelheid: 160 km/h
  • Tussenspurts:
  • 60-100 km/h: 5,6 seconden
  • 80-120 km/h: 7,4 seconden
  • Geluidsproductie bij 100 km/h: 67 decibellen

Multi Mode Automaat
Ik heb al ervaring opgedaan met deze bijzondere automaat bij de test van de Renault Clio, de benzinemotor krijgt de ondersteuning van twee elektromotoren, een grote en een kleine.
De door Renault ontwikkelde automaat heeft voor de benzinemotor vier trappen beschikbaar en twee voor de hoofdelektromotor die in de automaat geïntegreerd is.
De kleine elektromotor heeft 15 kW (20 pk), dient als startmotor voor de B-motor én als generator die elke gelegenheid benut om met 1,2 kW te laden.
Het schakelproces is een elektronisch hoogstandje, waarbij de B- en de E-motoren om beurten en soms allemaal tegelijk aan het werk zijn om de Duster aan te drijven.

Zuinigheid met vlijt
Ik heb middels de kleine selectiehandel de automaat in de B(rake)-stand gezet, waarbij de Duster bij gasinhouden en remmen extra energie teruggeeft aan de accu. Via een menuutje op het instrumentenpaneel kan ik die voortgang keurig volgen, al heb ik lang niet altijd zelf invloed op het proces van de motoren en de Multi Mode automaat.
Op een bepaald moment noteerde ik een verbruik van 1 op 20,5 en dat is gezien zijn vrij hoge Cw-waarde eigenlijk heel mooi.
Hoe komt dat?

  • De B-motor is een langeslagmotor met veel trekkracht onderin
  • De grote elektromotor geeft niet alleen een duw in de rug, hij neemt af en toe de regie over door de Duster 100% elektrisch aan te drijven.
  • Ik heb vrijwel uitsluitend met de cruise control gewerkt.
  • De buitemperatuur was gunstig.

Fijn onderstel
Op het onderstel werd niet bezuinigd, integendeel. De vering is kwalitatief een heel stuk beter in vergelijking met zijn voorganger en ik kan met een gerust hart zeggen dat het comfortniveau hoog is.
Je kan merken dat het onderstel is ontworpen voor de slechte Roemeense wegen en vandaar dat men in Zuid-Amerika ook zo gecharmeerd is van deze stoere bink. Ook de beruchte Nederlandse verkeersrempels neemt hij met het grootste gemak!
In snel genomen bochten helt hij een klein beetje over, maar de wegligging wordt nooit riskant dankzij het op tijd reageren van de ESP.
Maar laten we duidelijk stellen dat de Duster niet geconcipieerd is als sportwagen, maar als een bijna-alles-kunner.

Conclusie
Nog nooit was de Duster zó goed als deze derde generatie in de-grote- jongensstijl. Deze topuitvoering komt op € 32.245,- en dat is ten opzichte van de naaste concurrenten uiterst scherp.
De basisprijs met de driecilinder is overigens € 25.590,-
Als u alles optelt, is de geteste Duster Hybrid een bijzondere auto met macho-attitudes, offroadlooks en zuinige eigenschappen.
Ik heb alleen al wat betreft zijn fysieke optreden heel wat complimenten gekregen!

Terug naar de bovenkant van de website