AutoZeelandtest van de Toyota Yaris Cross 2024

AutoZeelandtest van de Toyota Yaris Cross 2024

AutoZeelandtest van de Toyota Yaris Cross 2024

De Toyota Yaris Cross heeft zich na zijn debuut in 2021 tot een bestseller ontwikkeld. Hij werd voornamelijk onderhuids aangepakt en dat doet hem goed.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Vlaggenscheepje”

De Toyota Yaris Cross heeft zich na zijn debuut in 2021 tot een bestseller ontwikkeld. Hij werd voornamelijk onderhuids aangepakt en dat doet hem goed.

Niet wetende wat er de komende tijd ging gebeuren, haalde ik de Yaris Cross vorige maand op bij Toyota De Jonge in Goes voor een uitgebreide testrit naar het oosten van het land. Begin augustus belde Peter de Jonge mij op dat hij zijn bedrijven had verkocht aan Marcel Cappendijk.
Marcel is Toyotadealer in Terneuzen en heeft tevens twee Volvo dealerschappen in Terneuzen en Goes.

De meest geproduceerde SUV in Frankrijk? De Renault Captur? Misss, het is de Toyota Yaris Cross. In 2023 leverde Toyota meer da 200.000 exemplaren in Europa en daarmee was de Yaris Cross de meest verkochte Toyota. Zo gezien had de facelift, of liever de update helemaal niet gehoeven.
Die aanpassing behelst voornamelijk de sterkere 1,5 liter motor in combinatie met de elektromotor met 130 systeem-pk’s die inmiddels ook al dienst deed in zijn zustermodel, namelijk in de Lexus LBX.

Stoer
Hij ziet er eigenlijk best stoer uit met de zwarte accenten aan de voor- en achterzijde, langs de drempel, het dak, maar vooral de wieluitsparingen van die hij van de RAV4 heeft geleend. Eigenlijk heeft hij de uitstraling van een offroader en inderdaad, de vierwielaangedreven uitvoering is nog steeds leverbaar. In Zwitserland wordt die versie vrijwel uitsluitend geleverd.
Er kwamen twee nieuwe kleuren bij: Urban Khaki en Jumper Blue en het merklogo werd ook aangepast.

Interieur
Ook in het interieur heeft Toyota een aantal zaken vernieuwd. Op de middenconsole staat een nieuw 12,3 inch groot touchscreen dat we al van andere modellen kennen, zoals dat van de C-HR. De toetsen naast het scherm hebben plaats gemaakt voor digitale sneltoetsen.
Het nieuwe scherm functioneert een stuk sneller dan het vorige infotainmentscherm. Het reageert eigenlijk net zo snel als je smartphone. Het systeem wordt ondersteund door Apple CarPlay en Android Auto. De menu’s zijn vereenvoudigd, waardoor je snel functies kunt oproepen.
Is het druk op de weg en wil je je handen aan het stuur houden, is de spraakoproep een goede optie. Je roept maar: ‘Hey Toyota” en hij luistert en geeft antwoord. Als je zegt: ”Het is te warm!,” regelt het systeem dat de airco een tandje harder gaat werken.
Gelukkig zijn er ook nog fysieke knoppen om bijvoorbeeld de klimaatbeheersing te regelen en dat is fijn, want het leidt veel minder af dan de bediening via het touchscreen, zoals tegenwoordig bij veel merken..
De beide klokken op het instrumentenpaneel zijn weliswaar digitaal aangestuurd, maar worden analoog geprojecteerd en dat leest gemakkelijk af.

Smart Key
Voor de Yaris Cross is nu ook de digitale Smart Key verkrijgbaar die gekoppeld is aan de My Toyota app. Met deze digitale sleutel kunnen maximaal vijf gebruikers de auto bedienen via hun smartphone. Ze kunnen de auto ver- en ontgrendelen en starten zonder hun telefoon uit hun zak te halen. Het wordt in de toekomst zelfs mogelijk om de fysieke sleutel thuis te laten liggen.

Instap
Natuurlijk stapt een SUV gemakkelijker in dan een lage auto, met name de gewone Yaris. Het hoogteverschil is 90 centimeter en dat merk je goed. Voorin is ruimte genoeg en  de stoelen zitten werkelijk prima, achterin is er niet veel plaats voor lange benen. De afwerking en de materialen op het dashboard en de portieren is meestal hoogwaardig en alles is solide gemonteerd.

Technische gegevens

  • B-Motor: 1,5 liter driecilinder met 92 pk/120 Nm
  • E-motor: 84 pk
  • Systeemvermogen: 130 pk/185 Nm
  • Continue Variabele Transmissie (CVT)
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,7 seconden
  • Topsnelheid: 170 km/h
  • WLTP-verbruik: 4,5 liter/100 km
  • L x b x h = 4,18 x 1,77 x 1,60 meter
  • Wielbasis: 2,56 m
  • Bagageruimte: 397 liter

Top hybride
Bij elke test van een Toyota blijf ik erop hameren dat je met zo’n top hybride moet leren rijden, dan haal je het optimale uit de beide motoren.
Plankgas, stoplichtsprinter..? Vergeet het maar. De kracht van vooral ook deze nieuwe motor met 130 pk zit hem in het getalenteerd gasgeven om de systemen aan te voelen.
De B-motor is een langeslagmotor die onderin de toerenkelder van nature veel trekkracht heeft. De E-motor geeft altijd een duw in je rug. De traploze automaat luistert naar die twee en speelt zijn eigen spel mee. Samen ontstaat er niet alleen een mooi krachtig spel, maar je bespaart geweldig veel brandstof.
Door gas in te houden en te remmen win je nog meer energie terug. Het resultaat is dat je in de stad vaak uitsluitend elektrisch rijdt.
Dat ligt echter ook aan het zogenaamde ‘Predictive Efficient Drive’, dat systeem optimaliseert het laden en ontladen van de batterij afhankelijk van je rijstijl en het wegdek. Daardoor rijd je in de file vaker 100% elektrisch. Van al die handelingen merkt de chauffeur niet zo veel, hij merkt het uiteindelijk wel aan het brandstofverbruik. 1 op 25 is daardoor realiteit!

Voorts valt op dat de Yaris Cross bijzonder comfortabel is, waardoor hij ook op de snelweg een goede reispartner is.
Hij staat vanaf € 32.195,- in de showroom.

Conclusie
Met de vernieuwde aandrijving en de slimme hulpmiddelen is de populaire Yaris Cross nóg attractiever geworden. Toyota bewijst hiermee de meester te zijn op het gebied van hybridetechniek.

Terug naar de bovenkant van de website