AutoZeelandtest van de Ford Transit Custom

AutoZeelandtest van de Ford Transit Custom

AutoZeelandtest van de Ford Transit Custom

Ford heeft zijn geheel nieuwe Custom geïntroduceerd. De vorige versie was al 10 jaar op de markt, maar was niet berekend op de (deels) elektrische toekomst. Hij staat nu op een eigen platform en is daarom helemaal berekend op zijn taak. Hij is 100 kg lichter en dat komt het laadvermogen en de accucapaciteit ten goede.

“Europa’s best verkochte bestelwagen + International Van of the Year 2024!”

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

Ford heeft zijn geheel nieuwe Custom geïntroduceerd. De vorige versie was al 10 jaar op de markt, maar was niet berekend op de (deels) elektrische toekomst.
Hij staat nu op een eigen platform en is daarom helemaal berekend op zijn taak. Hij is 100 kg lichter en dat komt het laadvermogen en de accucapaciteit ten goede. Ik  testte de Custom met de 136 pk sterke dieselmotor en de handgeschakelde zesbak. In deze versie is er overigens ook een achttraps automaat verkrijgbaar.

Flitsend werkpaard
Dat Ford met de Custom goed scoort, is te zien aan het feit dat hij al 3x ‘International Van of the Year’ is geworden!, het laatst dus dit jaar met deze compleet nieuwe uitvoering.
Hij heeft een expressieve look en oogt fantastisch modern met zijn led-koplampen die met elkaar verbonden zijn boven de typische Ford grille. Net als bij de personenwagens is de voorspoiler positief opgeknapt en zijn de spatborden sportief uitgeklopt.
Hij ziet er inderdaad een stuk sportiever uit met zijn lager en breder koetswerk en de langere wielbasis. Het ruitoppervlak nam ook toe en dat was goed te merken tijdens de testrit. Deze grijze uitvoering had zwarte lichtmetalen wielen en ik zie in toenemende mate dat eigenaren van de nieuwe Custom hun bestelwagen op allerlei slimme manieren een beetje pimpen om hen te personaliseren. Je kan hem zelfs bestellen met 17” lichtmetaal, het lijkt wel een sportwagen!
Je kan zien dat ze trots zijn op hun flitsende werkpaard...

Inside
Binnenin zit je niet in een bestelwagen, maar de associatie met een SUV is levendig.
Hij stapt geweldig gemakkelijk in en het eerste dat je ziet zijn de digitale touchscreens, standaard op alle versies. Er zijn vele veilige hulpsystemen gemonteerd, veel meer dan ooit in het kader van het Ford-Pro-platform, zoals de 5G-connectiviteit.(hierover verderop meer info) Via het grote scherm wordt een modern audio-, navigatie- en communicatiesysteem geactiveerd. Dankzij maatregelen van de EU in 2024 klinken er in de Custom allerlei waarschuwingen middels piepjes als je te hard rijdt of vergeet te kijken.
Je kan het leren stuur platleggen en er een plaatje op monteren, waardoor je achter het stuur op je laptop kunt werken. Hij kent ook de Delivery Assist, ideaal voor pakketbezorgers: zodra je uitstapt om een pakje te bezorgen gaan de ramen dicht en gaat de Custom op slot, zodat niemand bij de lading kan. Nog zo’n feature, de Exit Warning: wil je uitstappen, waarschuwt de auto dat er een fietser of brommer langszij komt. De Adaptieve cruise control heeft in de file een stop-and-go-functie.
De bestuurdersstoel zit prima en geeft goede steun, het bankje ernaast is echter maar gewoontjes.
De grote cmbi-zijspiegels heb ik als geweldig ervaren en achteruitrijden met behulp van een camera is natuurlijk kinderspel. Doordat de wielbasis is vergroot en de voorwielen verder naar voren zijn geplaatst, heb je duidelijk meer bewegingsruimte voorin.

Ford Pro
Dit is een ondersteunende dienst van de fabrikant. De Transit Custom is voorzien van een internetverbinding waarmee wagenparkbeheerders hun vloot in de gaten kunnen houden. Ook kan het voertuig zelf contact opnemen met de garage wanneer onderhoud of reparatie nodig is. Als chauffeur kan je alle data van de gereden rit terugvinden.

Comfortabel en zuinig
De nieuwe Transit Custom is voorzien van een onafhankelijke wielophanging aan de achterzijde. Dat levert een duidelijk waarneembaar comfort op en de vergelijking met een personenauto is daarom reëel. Door die mooie achteras kon ook de vloer verlaagd worden en dat is fijn bij het beladen en natuurlijk het in-en uitstappen. Bovendien is door al deze maatregelen het zwaartepunt lager en rijdt de Custom een stuk veiliger. Ook is de Custom 30% stijver dan zijn voorganger en tordeert het koetswerk in het geheel niet. Hij stuurt daardoor ook veel beter en voelbaar strakker.
De fijne stille diesel heeft een geweldige trekkracht onderin. Dat heeft natuurlijk te maken met de geweldige inzet van de Turbo, maar ik vermoed ook door de langeslagmotor. De fijn schakelende zesbak is trefzeker en hoeft vanwege het karakter van de motor niet zoveel bediend worden als vroeger het geval was.
Dankzij het aangename weer tijdens de testrit kwam ik op een gemiddeld verbruik van 1 op 14 uit en dat is knap zuinig!

Technische gegevens testauto

  • Motor: 1996 cc EcoBlue diesel met 136 pk/360 Nm
  • Voorwielaandrijving
  • 6-traps schakelbak
  • L x b x h = 5.050 x 2.275 (met spiegels) x 1.963 m
  • Wielbasis: 3.100 m
  • laadvolume:5,8 m³
  • Laadvermogen: 1189 kg
  • Voor lange goederen kan er onder de passagiersbank een klep worden geopend, zodat er meer ruimte ontstaat.

Conclusie
De nieuwe Transit Custom heeft vele stappen vooruit gemaakt. Het nieuwe platform geeft ruimte aan verschillende diesels, PHEV en volledig elektrisch, zelfs 4x4.
De moderne wielophanging biedt niet alleen meer comfort, maar ook meer ruimte en laadvermogen. De souplesse van de dieselmotor is geweldig en hij kan lekker zuinig zijn. De moderne veiligheidssystemen en de rijbeleving zijn gelijk aan die van een SUV of personenauto.
Een terechte winnaar van de International ‘Van of the Year 2024!’

Terug naar de bovenkant van de website