Tourrit Fiat- (130) Club startte bij Auto Vermeulen
Tourrit Fiat- (130) Club startte bij Auto Vermeulen
Tekst en foto’s: Rob Strating
“De blije rijders!”
Een bijzondere happening bij Auto Vermeulen! Zo’n zeven eigenaren van Fiats 130 Berlina en Coupé en twee Mirafiori’s waren op zaterdag 4 mei naar Goes gekomen om een tourrit over Zuid-Beveland te maken.
Een initiatief van Wim Cevaal uit Grijpskerke.
Wim Cevaal heeft 22 jaar bij Garage Blaas in Middelburg gewerkt, toentertijd de Fiatdealer voor Walcheren.
Wim Cevaal: “Een aantal jaren geleden zocht ik een oldtimer en ik dacht aan een BMW. Bij toeval werd ik door een goede vriend op het spoor gebracht van een Fiat 130 in Spanje. Mijn vriend heeft me geholpen, ook met de Spaanse taal. Ik had zo’n Fiat 130 Berlina nog nooit gezien, maar een lang verhaal kort gemaakt: ik ben hem zelf wezen halen en ik ben er nog steeds blij mee. Ik heb allerlei aanpassingen laten doen, zoals de nieuwe bekleding door Thierry Wattel in Vlissingen. Hij is voorzien van airconditioning, elektrische ramen en een automaat.
Ik ben op het idee gekomen door een rit met Fiats in het Sauerland vorig jaar.
Ik heb via de club verschillende eigenaren benaderd en die zijn allemaal gekomen!
Ik heb een route uitgezet en die gaan we vandaag gezamenlijk rijden.
We zijn blij met de ontvangst bij Auto Vermeulen. Vanmiddag finishen we bij Restaurant ‘De Caisson’ in Kapelle “
De ‘blije rijders’, zoals de slogan van Fiat in de jaren ’70 luidde, werden zaterdagmorgen 4 mei met koffie en een Zeeuwse bolus ontvangen en er werden geanimeerde gesprekken gevoerd, uiteraard over de auto’s. Bij stralend weer vertrokken ze richting de Zak van Zuid-Beveland.
Fiat 130 Berlina (1969-1977)
Nadat Fiat zijn welgestelde klanten jarenlang naar de concurrentie had moeten sturen, kwam de fabriek in maart 1969 weer met een prestigieuze wagen op de markt.
Hij kreeg de typeaanduiding 130 mee en volgde in feite de 2300 van weleer op.
De 2866 cc V6 met 140 pk was bij Ferrari ontwikkeld, evenals het spraakmakende onderstel De wagen woog meer dan 1500 kilogram en dat maakte hem niet echt snel. Vanaf ’72 kwam er een grotere motor in met 3235 cc en 165 pk en kreeg hij standaard stuurbekrachtiging. De meeste zijn met een Borg-Warner-Automaat uitgerust, maar er was ook een handgeschakelde vijfbak verkrijgbaar.
Ze hebben binnenin heel veel ruimte, maar jammer genoeg werd het type geen groot succes, mede dankzij de oliecrisis in 1973.
Fiat 130 Coupé (1971-1977)
In 1971 kwam er een coupé op basis van de 130 uit. De wagen was onmiddellijk als een typisch Pinifarina-product herkenbaar, zoals de lang getekende achterzijde.
Hij was langer da de Berlina en had brede langwerpige koplampen. Door zijn lengte konden er ook achterin passagiers plaatsnemen. Het interieur was schitterend afgewerkt. De dorstige V6 was in de oliecrisis een nadeel.
Bij de rit trof ik een paar prachtig gerestaureerde exemplaren aan. Sommige eigenaren gaan regelmatig met hun beauty naar het thuisland Italië.
De Coupé is inmiddels een zeldzame auto en gaat op beurzen voor veel geld over de toonbank!
Fiat Mirafiori
Ik ben nog onder de indruk van de Fiat Mirafiori uit 1981 van Kees van der Slikke uit Tholen. De auto is van zijn vader geweest en hij heeft hem in al die jaren geweldig verzorgd! De auto is écht in showroomconditie, zowel van binnen als van buiten. Ook de motor, een 1600 viercilinder, ziet er als nieuw uit!
Kees is een waardig lid van de Fiatclub!