AutoZeelandtest van de Range Rover Sport  P440e 3.0 PHEV HSE AWD

AutoZeelandtest van de Range Rover Sport P440e 3.0 PHEV HSE AWD

AutoZeelandtest van de Range Rover Sport P440e 3.0 PHEV HSE AWD

De Range Rover Sport onderscheidt zich van zijn chique grote broer, de Range Rover, door een apart design, maar hij deelt met de ‘korte’ versie de 3 meter grote wielbasis. Ik testte de Plug-In-Hybridversie met de zescilinder Turbo-benzinemotor, een ideale combinatie.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Top of the Range”

De Range Rover Sport onderscheidt zich van zijn chique grote broer, de Range Rover, door een apart design, maar hij deelt met de ‘korte’ versie de 3 meter grote wielbasis. Ik testte de Plug-In-Hybridversie met de zescilinder Turbo-benzinemotor, een ideale combinatie.

Joris Westers, verkoopadviseur bij Auto Ventura Premium Cars, had de mooie Sport opgeladen en volgetankt voor me klaargezet.

Directeur Rob Zwartepoorte: “Auto Ventura is officieel servicedealer voor Jaguar en Land Rover, al sinds 1994. Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in verkoop én onderhoud van alle premiummerken zoals Audi, BMW, MINI, Mercedes-Benz, Porsche en Volvo.
Wij ontvangen u graag in ons mooie pand aan de Marquesweg in Goes, direct aan de A58, waar we u in een ontspannen sfeer verwelkomen voor een showroom- of werkplaatsbezoek.”

Compromisloos dynamisch
Een paar maanden nadat begin vorig jaar het vlaggenschip, de nieuwe Range Rover werd geïntroduceerd, stelde het concern de Range Rover Sport aan het grote publiek voor.In de Champions Leage is de Range Rover Sport niet meer weg te denken. Hij behoort tot de elite van de SUV’s en staat als een rots in de branding, zeker met zijn nieuwe outfit. Wanneer je oog in oog met de 2,5 ton wegende mastodont komt te staan, wordt de rest van de wereld akelig klein. Superlatief? Absoluut niet, tenslotte is deze nieuwe Sport 7 cm langer ten opzichte van zijn voorganger en komt hij daarmee bijna aan de 5 metergrens.

Het design van de Sport is dynamisch: het dak is 5 centimeter lager dan zijn chique broer en alle stijlen werden in zwart uitgevoerd, zodat het eveneens zwarte dak lijkt te zweven. De mooie zijruitlijn geeft hem een coupé-achtige uitstraling.
De achterzijde werd ingekort en van een apart design voorzien, waarbij de vier uitlaten geprononceerd uit de diffuser steken.
Ik vind de neus van de Sport mooier en strakker dan die van de Range Rover, zeker met de markante dagrijverlichting. De enorme lichtmetalen wielen (23 inch) draaien naadloos in de uitgeklopte spatschermen met daar tussenin de fraaie en gladde flanken.
De portiergrepen zijn verzonken en dragen daartoe bij aan de voor deze maten ongelooflijk gunstige CW-waarde van 0,31!. Zodra je de sleutel activeert, komen ze uitnodigend naar buiten en kunnen de portieren geopend worden. Het hoort allemaal bij zijn elegante understatement.

Majestueuze ambiance
Hij dwingt al meteen respect af door zijn hoogte, je moet een beetje klimmen om van het weldadige interieur te gaan genieten.
Ik word omsloten door een stoel van een kwaliteit die in mijn woonkamer helaas ontbreekt. ‘Body and Soul Seats’ heten ze bij Range Rover.
Het lekker ruikend leer is gemaakt van koeien die op de Alpenweiden vrij konden rondlopen en nooit prikkeldraad zijn tegengekomen. De stoelen zijn op allerlei manieren tig maal verstelbaar en de hoofdsteunen bij de First Edition doen niet onder voor die in een zakenvliegtuig: de vleugels zijn zelfs verstelbaar.
Als ik over de machtige motorkap kijk, heb ik het gevoel dat ik over alle andere auto’s heen kijk.
De materialen in het interieur zijn zonder uitzondering met zorg gekozen en leer, aluminiumaccenten en pianolakken wisselen elkaar harmonieus af. De ongelooflijk brede middenconsole bevat allerlei bedieningsknoppen waaronder de selectiehendel om de achttraps automaat te activeren.
Het grote 13,1” touchscreen bevat vele functies die vroeger met separate knoppen bediend moesten worden.
Op het zalige dikke leren stuur zijn vrijwel alle functies op de tast te vinden.
Aflegmogelijkheden zijn er genoeg: ik noem de twee handschoenkastjes, de grote ruimtes in de portieren en het grote vak onder mijn rechter arm

Overdag is het dankzij het glazen panoramadak aangenaam licht in het interieur.
Achterin is plenty ruimte voor hoofd en benen.
Iedereen in de Range Rover Sport zal gaandeweg ervaren dat Wellness met een dikke hoofdletter wordt geschreven.

Technische gegevens

  • Motoren: E-motor: 143 pk.
  • B-motor 3.0 liter zescilinder in lijn + twinturbo, systeemvermogen 440 pk
  • Systeemvermogen: 440 pk, systeemkoppel: 620 Nm/1500 toeren/min.
  • Actieradius 100% elektrisch: 90-110 km
  • Accu: Lithium Ionen batterij, capaciteit: 38,2 kWh
  • Automaat: 8-traps
  • Aandrijving: AWD, luchtvering
  • L x b x h = 4,95 x 2,04 x 1,82 m
  • Wielbasis: 3 meter
  • Banden: 285/40 R23
  • Massa: 2635 kg
  • Kofferruimte: 446-1491 liter
  • Acceleratie 0-100 km/h: 5,8 seconden
  • Topsnelheid: 225 km/h
  • Aanhangwagen gewicht: 3000 kg

Zalige reisautomobiel
Het onderscheidend vermogen van deze Sport is zijn efficiënte Plug-In-Hybride-aandrijflijn. Hij wordt aangedreven door een zijdezacht lopende zescilinder in lijn benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor om een systeemvermogen van 440 pk te realiseren en het koppel van 620 Nm liegt er ook niet om.
Ik vertrok 100% elektrisch en omdat ik bochtige binnenwegen had uitgezocht, kwam ik aan een actieradius van 110 kilometer. Dankzij de B(rakestand) waarbij ik door gas in te houden en te remmen stroom kon regenereren, kwam ik aan een ongelooflijk zuinig verbruik. Ook nadat de zespitter zich ermee ging bemoeien, bleef het brandstofverbruik binnen de perken dankzij de elektrische duw in de rug. Zo’n soepele samenwerking tussen de B- en de E-motor ben ik nog niet vaak tegengekomen en zeker bij zo’n grote auto niet.
Hij legt dankzij zijn geavanceerde ophangsystemen plus die heerlijke luchtvering buitengewoon comfortabel, ook over wegen die niet alleen uit asfalt bestaan. Ik heb ook wat onverharde wegen in mijn test meegenomen en ik was hogelijk verbaasd dat hij akelige ongerechtigheden keurig voor zijn inzittenden weet te verbergen. Hij absorbeert alle hobbels en putten met een fantastisch gemak.
Het bijzondere comfort wordt nog geholpen door een actieve geluidsonderdrukking, waardoor wind- en bandenlawaai tot het verleden behoren.
De besturing is voorts responsief en direct, waardoor je mede dankzij de camera’s deze overmaatse kanjer heel goed en eenvoudig kunt manoeuvreren.
De grote Range Rover parkeren is niet altijd eenvoudig in Nederland, want de parkeervakken munten hier niet uit door veel ruimte. Dankzij de perfecte camerasystemen zijn de meeste klussen echter zó geklaard.

Conclusie
Hoewel deze Range Rover de toevoeging ‘Sport’ mee heeft meegekregen, wordt je vooral verwend met héél veel luxe. Hij verrast met zijn Plug-In-Hybridesysteem en de grote accu met een grote 100% elektrische actieradius. Voorts staat zijn comfort op eenzame hoogte.
Het lot van een autojournalist is dat ik hem weer moest terugbrengen, daarna volgde het afkickproces…

Auto Ventura bestaat 30 jaar!

Tekst + foto’s: Rob Strating 

Voor de meesten een complete verrassing, maar het personeel onder leiding van aftersalesmanager Erik de Bruine had vrijdag 12 januari jl. e.e.a. onder strikte geheimhouding georganiseerd.
Om klokslag 10.00 uur waren de medewerkers en familieleden rondom de bar verzameld en richtte Erik de Bruine het woord tot een verbaasde directeur Rob Zwartepoorte. 

Historie
Erik legde uit dat de basis van Auto Ventura gelegd is doordat BMW de merken Rover, Land Rover en MINI had overgenomen. Men was in deze situatie op zoek naar een dealer in Zeeland en zo ontstond het eerste mobiliteitscentrum van Nederland in Goes met meerdere merken. John Zwartepoorte was directeur van de BMW- vestiging aan de De Ruyterlaan en Auto Ventura kreeg een verkooppunt aan de Verrijn Stuartweg in Goes. Het onderhoud van de Land Rovers werd in de werkplaats bij BMW gedaan. 

Nieuwe vestiging
In 1999 werd het nieuwe gebouw aan de Amundsenweg betrokken en vond men alle merken onder één dak. Deze situatie duurde niet zo lang, want BMW verkocht Rover en Land Rover weer, MINI werd echter behouden. Auto Ventura bleef dealer voor land Rover.
In 2013 werd het nieuwe pand van Auto Ventura aan de Amundsenweg betrokken en Rob Zwartepoorte werd vestigingsdirecteur.
In 2016 werd Auto Ventura ook dealer voor Jaguar.
Het dealerschap  van Jaguar en Land Rover werd echter in 2020 omgezet naar Erkend Service Partner, de BMW/MINI vestigingen werden verkocht aan Renova en de plannen werden gesmeed een nieuwe vestiging van Auto Ventura aan de Marquesweg te realiseren. 

Ik citeer Erik de Bruine: “In mei 2021 zijn we hier van start gegaan. Inmiddels zijn we een kleine drie jaar verder en kunnen we met trots terugkijken op wat er al bereikt is.
We kunnen voorts gaan werken aan de plannen voor de verdere ontwikkeling van Auto Ventura.
De reden voor dit feest is dat vandaag Auto Ventura 30 jaar bestaat en dat mag niet onopgemerkt blijven.
Daarom willen we jou Rob, namens het personeel, een cadeau aanbieden. 

Rob, van harte gefeliciteerd met deze heuglijke mijlpaal, op naar de 40 jaar!”
Samen met zijn dochtertje Fleur pakte Rob het cadeau uit: een prachtige klok met een passende tekst die een schitterende plaats in de showroom krijgt!

Terug naar de bovenkant van de website