AutoZeelandtest van de Kia EV6 GT

AutoZeelandtest van de Kia EV6 GT

AutoZeelandtest van de Kia EV6 GT

Deze crossover is inderdaad de eerste sportieve elektrische auto die indruk maakt op zijn berijder. Hij is bloedsnel, maar hij blijft daarnaast ook een eersteklas automobiel voor dagelijks gebruik.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti 

“E- auto voor petrolheads”

Deze crossover is inderdaad de eerste sportieve elektrische auto die indruk maakt op zijn berijder. Hij is bloedsnel, maar hij blijft daarnaast ook een eersteklas automobiel voor dagelijks gebruik.

Salesmanager Wesley Buuron van Louwman Kia Goes & Terneuzen zorgde ervoor dat ik de witte EV6 GT opgeladen, gewassen en gestreken meekreeg voor de test.
Toen ik in 1992 de allereerste Ka in Nederland testte, moest ik mijn lezerspubliek nog uitleggen wat een Kia was en waar hij gemaakt werd. We zijn 30 jaar verder en Kia staat samen met Hyundai op nummer 5 van de wereldranglijst en Kia is het meest verkochte automerk in Nederland!

Polariserend
Ruim anderhalf  jaar geleden heb ik de ‘normale’ EV6 al getest en toen heb ik al ervaren dat het passerend autopubliek de Kia van alle kanten wilde bekijken. Inmiddels zijn we aan het toch wel polariserend model gewoon geraakt.
Aan alles zie je dat de Kia windtunnelproof is: de lage, spitse neus, het serieuze spoilerwerk aan de voorkant, de gladde flanken met de decent uitgeklopte spatschermen, het coupédak met de enorme achterspoiler, de bijzondere achterzijde met de gebogen achterlichtstrip en de forse diffuser onder de bumper. De klep om te laden is keurig netjes in rechter achterlicht aangebracht om geen dissonant te vormen in het koetswerk. (We zagen dat vroeger ook al in de Amerikaanse auto’s in de jaren ’50, zoals de tankdop van de Chevrolet van 1957…)
Dankzij de zwarte raamstijlen lijkt het dak te zweven, hetgeen hem nóg meer onderscheidt van zijn concurrenten.
De enorme lichtmetalen wielen- 255/40 R 21 Y zorgen tevens voor het stoere uiterlijk. De gele remklauwen zijn kenmerkend voor de GT, die kleur zien we straks ook in het interieur terug.

Technische gegevens

  • Motoren: permanente synchroonmotoren voor en achter
  • Vermogen voor: 160 kW, achter: 270 kW
  • Koppel voor: 350 Nm, koppel achter: 390 Nm
  • Systeemvermogen: 430 kW, 585 pk, systeemkoppel: 740 Nm
  • Aandrijving: AWD, vaste overbrenging
  • L x b x h =4,70 x 1,89 (2,12 met spiegels) x 1,55 m
  • Wielbasis: 2,90 m
  • Gewicht: 2260 kg
  • Kofferruimte: 480-1260 liter, laadvermogen: 350 kg
  • Trekgewicht: 1600 kg
  • Accucapaciteit bruto/netto: 87,2/ 77,4 kWh
  • Actieradius: fabriek: 424 km, WLTP: 383 km, test: 300 km
  • WLTP-verbruik 20,6 kWh/100 km
  • AC laden wallbox: 11 kW, DC snelladen: 240 kW (tot 80% dankzij 800 Volttechniek 29 minuten)
  • Acceleratie 0-100 km/h: 3,5 seconden, 0-200 km/h: 12,9 seconden!
  • Topsnelheid: 260 km/h

Elektrisch rijplezier
Onder de huid van deze gezinsauto is een rasechte sportwagen verborgen die erop wacht op losgelaten te worden.
Daartoe wordt de gele knop op het stuur geactiveerd om de Sportmodus in te schakelen. Het instrumentenpaneel kleurt rood, het elektronische sperdifferentieel op de achteras wordt ingeschakeld, de vier dikke sloffen zijn goed voor bij elkaar 82 cm rubber die de 585 pk’s en het immense koppel van 740 Nm op de weg moeten brengen.
Het adaptieve onderstel zorgt dat de carrosserie 5 millimeter lager komt te liggen en tevens opnieuw wordt getrimd door vóór zachtere en achter hardere veerwegen te realiseren.

Wat Kia hier gepresteerd heeft, herinnert sterk aan een klassieke tuning. Het is zaak om de medepassagiers vooraf te waarschuwen, want onvoorbereid accelereren is geen optie. In 3,5 seconden naar de honderd spurten heb ik alleen nog maar meegemaakt in een Mercedes AMG C43. Je wordt in de sportstoel gedrukt en de acceleratie is zó heftig dat je even licht in je hoofd wordt.
De toevoeging Gran Turismo beperkt zich echter niet alleen tot de acceleratieorgie.
Hij is daarbij buitengewoon goed in staat om pijlsnel bochtenwerk te leveren.
Je merkt aan alles dat Kia heel veel ontwikkelingswerk in de GT heeft gestopt. Het onderstel is bij deze oefeningen geweldig straf, maar voorbeeldig uitgebalanceerd gemaakt. Zelfs op een wat hobbelige weg pareert hij elke oneffenheid en laat het koetswerk niet springen. Hij blijft ook heerlijk strak sturen!
Remmen is een andere voorkeursdiscipline van de GT. Hij gaat als geen andere geweldig in de ankers. De enorme gekoelde schijven hebben van achteren een diameter van 360 millimeter en vóór 380 millimeter.

Zuinigheid met vlijt
Dat hij ook een andere kant heeft, laten de twee andere instelbare modi zien: Normal en Eco, waarbij de rust terugkeert. Na al het geweld is het goed om te weten dat 20 kWh/100 km in deze tijd van het jaar goed haalbaar is, collega’s van het Zwitserse automagazine Auto Illustrierte hebben afgelopen zomer tijdens een normrondje zelfs 15,5 kWh/100 km gehaald.

Werkplaats en gezinsleven
Zodra ik achter het tweespakig stuur ga zitten, valt al op dat Kia niet heeft bezuinigd op ruimte en materialen. De cockpit is esthetisch gevormd, van hoogwaardige materialen voorzien en vooral intuïtief verantwoord. Overal vind ik dezelfde gele accenten, inherent aan de GT-genen van de remklauwen: op het
instrumentenpaneel, op de sportstoelen en natuurlijk de knop waarmee je het e-beest in de EV-6 GT wakker kunt schudden….
De voorstoelen zitten geweldig en bieden uitstekende steun, maar zijn niet helemaal optimaal verstelbaar.

Op het stuur zijn, ook in het donker, de toetsen goed zichtbaar en verlicht weergegeven. De brede middenconsole bevat naast de goed bedienbare selectieknop van de automaat ook de start en stopknop van het systeem en vele ruime opbergplaatsen. De schermen bieden een veelvoud aan informatie, maar er zijn ook genoeg fysieke touchknoppen aangebracht.
Het head-up-display wordt in mijn ogen te hoog geprojecteerd, waardoor ik het voor het eerst storend ervaar, zeker het verkeersbord met de maximum snelheid. Het bord danst in de achterruit van mijn voorligger. Als ik hem te dicht nader, verschijnt er ook nog een blauwe streep ter waarschuwing.
Dankzij de enorme wielbasis, is er meer dan genoeg beenruimte voorhanden achterin, de schuin lopende achterruit neemt wel wat kofferruimte in beslag.
Hij is voorts stevig geveerd, passend bij zijn sportieve karakter. Toch is het een fijne reiswagen.

Conclusie
De EV6 GT is voorzien van heel veel ruimte, assistentsystemen en uitrusting.
Tot nu toe is hij de snelste E-auto waarmee ik ooit heb gereden. Hij behoort daarmee tot de categorie E-auto’s die emoties naar boven brengt. De actieradius zou tot slot nog wat groter kunnen zijn.

Vanaf € 69.295,-

Laatste nieuws

Terug naar de bovenkant van de website