De Citroen SM van Mark van Wees
De Citroen SM van Mark van Wees
Ik ben Mark van Wees uit Kapellebrug en ik werk in een klein mechanisatiecentrum in Kapellebrug als chef werkplaats.
Je hebt een bijzonder auto, zou je daar wat meer over kunnen vertellen?
Het is een Citroën SM uit 1970. Er zijn er 12.920 van gemaakt. Waarvan ik er een heb en deze heb ik vanaf de grond af gerestaureerd. Elk boutje en elk schroefje heb ik in mijn handen gehad.
Het enige wat ik niet zelf gedaan heb gedaan is het spuitwerk en de hemelbekleding. Dat heb ik uitbesteed en de motor heb ik laten reviseren door een Citroen SM specialist.
Hoe lang ben je bezig geweest aan de restauratie van de Citroën SM?
Mijn dochter wordt nu 15 jaar. Net voordat mijn vrouw moest bevallen heb ik nog even één keer gek gedaan. Toen heb ik de auto gekocht.
Hoe zag de auto eruit toen je hem kocht?
De Citroën heb ik gekocht boven op de top van de Alpe d’Huez. Die stond in de kelder bij een man. Die man was de eerste eigenaar van de auto. Of ja zijn vader was eigenlijk de eerste eigenaar, maar die was overleden. Die zoon heeft de auto aan mij verkocht, omdat hij hem heel erg beu was en enorm in de weg stond. Er zaten veel deuken in en zat enorm onder het stof.
Wat vind je zo mooi aan deze auto?
Het is het design van de auto wat mij eigenlijk het meeste aanspreekt. En de techniek is natuurlijk ook iets heel bijzonders.
Er ligt een Maserati motor in de Citroën SM, is dat bij al deze auto’s?
Bij alle uitvoeringen van de Citroën SM ligt er een Maserati motor in met 180 pk.
Is dit de leukste auto die je ooit hebt gehad?
Eigenlijk wel. De uitdaging voor mijzelf is dat je heel veel zelf moet maken voor deze auto, omdat er weinig onderdelen van verkrijgbaar zijn.
Het rijden voor mij is op zich nooit het doel.
De auto is nu 3,5 jaar klaar. Ik denk dat ik er ongeveer 200 km mee hebt gereden de afgelopen 3 jaar.
Doe je het onderhoud aan de Citroën SM allemaal zelf of besteed je het uit?
Ja ik doe het allemaal zelf. Het is niet mijn eerste auto. Maar ik denk dat dit de moeilijkste auto is om zelf te onderhouden.
Is 180 pk voldoende?
Ja voor die tijd was het best veel. Het was toen in 1970 de snelste voorwiel aangedreven auto die in productie was. Voor die tijd is het natuurlijk iets unieks. In die tijd was er bijvoorbeeld een Opel Kadet met 60 pk. En dan is 180 pk erg veel.
Hoeveel van deze auto’s zijn er nog in Nederland?
Ik denk dat er nog ongeveer 250 zijn.
Hebben er ook bekende mensen met dit model autogereden?
De voormalig president van Oeganda Idi Amin, de Russische president Brezjnev en acteur Jason Statham hebben er in een gereden. En de bekendste eigenaar van een SM was Johan Cruijff. Hij heeft er zelfs twee gehad. Citroen had hem er een “gegeven” als promotie van de auto in Nederland. Het was een soort Leaseconstructie.
Wat zijn de voor- en nadelen van deze auto?
De naam van de auto zegt het zelf al, SM. Je doet jezelf nog wel eens pijn, zowel in de portemonnee, als in de hersenen. De techniek van de auto is heel erg complex en moeilijk.
In welke auto’s heb je gereden voordat je de Citroën SM kocht?
Meerdere Opel Manta’s , Opel GT en een Citroën DS
Wat zou je advies zijn als je een oldtimer zou willen kopen?
Kijk wat voor een budget je hebt. En daarop kun je verder gaan. Je kunt natuurlijk wel je droom achternagaan.
Maar laat je gezin er vooral niet onder leiden. Want het kost toch een hoop met geld. Het moet een hobby zijn en blijven.
Je moet ook niet zeggen dat je het als eerste auto gaat gebruiken, want dat gaat hem toch niet worden.
Heb je nog een andere auto naast de Citroën SM?
Ja ik heb nog een Mercedes CLS 350 als dagelijkse auto.
Is de Mercedes je droomauto?
Nee, het is een Mercedes dat is het.
Wat is je droomauto?
Dat is zeker de Citroën SM.
Welk cijfer geeft je jezelf als autorijder?
Ik geef mezelf een 8.
Auto kopen op gevoel of met de portemonnee?
Op gevoel, Je moet wel een prettig gevoel hebben bij de auto die je aanschaft
Rijden met navigatie of de borden volgen?
Navigatie.
Linkerbaan doorrijden of cruisen?
Koning van de linkerbaan.
Zelf rijden of laten rijden?
Zelf rijden.
Brandstof of elektrisch?
Brandstof.
Klassieker of moderne auto?
Moderne auto om met comfort van a naar b te gaan, de klassieker voor de beleving
Radio aan of radio uit?
Dat ligt er eigenlijk aan. In de Citroën SM is het de radio uit, hier klinkt het geluid van de Maserati motor als een concert. En in de Mercedes radio aan
Auto in de wasstraat ja of nee?
Nee.