Opel Astra Plug-In-Hybrid GS-Line
Opel Astra Plug-In-Hybrid GS-Line
AutoZeelandtest van de Opel Astra Plug-In-Hybrid GS-Line
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Opels nieuwe tijdperk”
Opel was in het C-segment altijd bijzonder succesvol, maar op de een of andere manier wilde het de laatste jaren gewoon niet zo lukken. Nu lijkt het of de samenwerking met PSA/ Stellantisgroep vruchten gaat afwerpen. Voor het eerst komt Opel nu met een Plug-In-Hybrid. Een uitgebreide test.
In 1936 bracht Opel al een Kadett uit: een zelfdragende carrosserie en een kopklepmotor waren ongelooflijke highlights in die tijd. Tot 1940 werden er 100.000 van geproduceerd.
De oorlog gooide roet in het eten, maar in 1962 was er weer een Kadett waarmee het grote succes begon. Onder invloed van de Scandinavische landen werd de Duitse naam Kadett in 1991 vervangen door Astra.
General Motors nam Opel in 1928 over en het Amerikaanse autoconcern heeft hoogtijdagen beleefd, maar de laatste tien jaar bekoelde de samenwerking en uiteindelijk werd het trotse Duitse merk te koop gezet. PSA (Peugeot/Citroën) lijfde Opel in 2017 in en sinds kort maken deze merken deel uit van de Stellantisgroep.
Hoewel de onderhuidse techniek vaak onderling wordt gedeeld, is de nieuwe Astra Duitser dan de afgelopen jaren.
Vestigingsdirecteur Leon Paassens van Van Mossel Opel in Goes zorgde ervoor dat ik de mooie Astra kon gaan testen.
Zelfbewust
De designers hebben hun best gedaan, want daar staat een knappe auto die vooral opvalt door geraffineerd lijnenspel. De rode testauto met het zwarte dak is een geslaagde kleurencombinatie. De haast saaie voorganger is daarmee snel vergeten.
De opvallende Opel-Vizor grille met de bijzondere Matrix-led-verlichting is een eyecatcher. Vervolgens hebben de ontwerpers een paar leuke retrokenmerken verstopt: de geprononceerde vouw op de motorkap herinnert aan de Opel Manta A uit 1970. Het zogenaamde ‘kaashoekje’ voor de C-stijl is een rudiment van de E-Kadett. De inkepingen in dat kaashoekje herinneren aan de Kadett ‘Kiemencoupé’ van 1965 en de luchtopening links voor op het dashboard is een kopie van die van de Rekord E.
De lengte (2,37 m) bleef hetzelfde, maar hij werd met 1,86 m 6 cm breder en hij werd 4 cm lager. Daardoor is hij een stuk gestrekter getekend. De achterpassagiers profiteren van de grotere wielbasis: 2,675 m.
De 18 inch lichtmetalen wielen met de speelse rode accenten draaien mooi naadloos in de uitgeklopte wielkasten en geven hem een stoer en tegelijk speels karakter.
De samen geknepen led-achterlichten onderstrepen de toegenomen breedte en dat levert een dikke auto op aan de achterzijde.
Er zijn twee ‘tankkleppen’, links die voor het elektrisch laden, rechts voor de benzine.
Modern
Bij het instappen valt meteen het dubbele monitorbeeldscherm op. Wat vroeger het instrumentenpaneel heette, is nu een digitale versie, dat middels een knop op de hendel voor de clignoteur aangepast kan worden.
Het rechter gedeelte van het grote scherm biedt plaats voor het infotainment, de navigatie en voor de achteruitrijcamera. Ook kan ik het elektrische recuperatieproces nauwgezet volgen.
Ik ben altijd blij met een head-up-display en een aantal fysieke knoppen, waaronder een op de tast te vinden volumeknop van de radio.
Het mooie leren stuur is voorzien van allerlei bedienknoppen die na even wennen een voorbeeldige ergonomie aan de dag leggen.
Opbergmogelijkheden zijn er plenty, zowel in de portiervakken als op de middenconsole. Onder de middelste luchtopening klapt er een brillenvakje uit.
Alles is solide afgewerkt met mooie, hoogwaardige materialen. Het speelse karakter krijgt met rode accenten op het dashboard uitgebreid aandacht.
Dan zijn er de fantastische AGR-stoelen. AGR staat voor Aktion Gesunder Rücken. Deze stoelen zijn ontwikkeld bij de AGR-vereniging in Duitsland. Hieraan werken artsen en speciale industrieën mee om rugklachten te voorkomen. Ze maken niet alleen auto,- maar ook allerlei bureaustoelen met het doel zo ergonomisch mogelijk en zonder rugklachten te werken en te rijden.
De stoel laat zich perfect instellen met elektrische lendensteunen en een zitplaatsverlenger. Zo’n stoel zou je bij wijze van spreken in je huiskamer willen hebben!
Achterin is er genoeg been-en hoofdruimte voorhanden, ondanks het bij de testauto gemonteerde glazen dak. Daardoor is het aangenaam licht. Het voorste gedeelte van het glazen dak is een schuifdak en gezien het mooie testweer heb ik daar prima gebruik van gemaakt.
Technische gegevens
- B-motor: 1598 cc viercilinder turbomotor met 150 pk/250 Nm
- Boring x slag = 77 x 85,8 mm
- E-motor: permanente synchroon elektromotor 81 kW/320 Nm
- Systeemvermogen: 180 pk/360 Nm
- 8-traps automaat
- Acceleratie 0-100 km/h elektrisch: 12,7 sec, hybridetechniek: 7,4 sec.
- Topsnelheid: 225 km/h
- Tussensprint:
- 60-100 km/h: 3,9 sec.
- 80-120 km/h: 5,0 sec.
- CW-waarde: 0,29
- Leeggewicht/laadvermogen: 1652 kg/498 kg
- Verbruik elektrisch: 21,1 kWh, hybride: 4,0 l/100 km
- Laden wallbox 22 kW: 2,25 uur
- Actieradius elektrisch/ hybride: 60 km, in de stad 74 km/640 km
- Accu: 12,4 kWh
- Kofferruimte: 352-1339 liter
Aangenaam
Ik kreeg hem volgeladen mee en op het display zag ik een actieradius van 720 km.
Ik heb vanaf het begin de zogenaamde B(rake)-stand ingeschakeld, waarbij de Astra bij gasinhouden al remt en dus recupereert. Dankzij het rijden op de cruise control en het gebruik van de B-stand kwam ik zuiver elektrisch bijna in Tilburg. Ondanks het feit dat ik op de terugweg sneller dan 100 km/h mocht, kwam ik toch aan een gemiddelde van 1 op 25, een bijzonder fraai resultaat. Op het display zie ik dat ook tijdens het rijden op de cruise control, de accu met grote regelmaat wordt bijgeladen.
Zelfs als de B-motor actief is, blijft het aangenaam stil in de Astra, bij 100 km/h noteerde ik slechts 69 decibellen.
De auto is stevig geveerd, maar zeker niet oncomfortabel. In snel genomen bochten blijft hij aangenaam neutraal en daardoor een fijne wegligging. Ik had even de ruimte in de grote bocht bij Philip Morris bij Bergen op Zoom en ik stond versteld van zijn wegliggingskarakteristiek. Hij stuurt voorts strak met voldoende terugmelding van het wegdek.
De 8-traps automaat schakelt geweldig en nauwelijks voelbaar. Uiteraard heb ik de acceleratieproeven in de Sportstand uitgevoerd en dan valt me op dat hij bij afremmen telkens tussengas geeft.
Tijdens de vooral snelle oefeningen mis ik een analoge toerenteller, de afgebeelde toerenteller in streepjesvorm is niet zo duidelijk..
Conclusie
Na 60 jaar heeft Opel weer een klapper op de markt gebracht! De Astra is een klassenauto geworden, een echte Opel met veel ruimte, heel veel assistentsystemen, een goed comfort en een fantastische wegligging.
De instapprijs komt op € 31.949,-, de geteste GS-line kost: € 45.471,-
Binnenkort komt de Astra Sports Tourer op de markt, de combiversie van de 5-deurs Astra en volgend jaar wordt de volledig elektrische Astra geïntroduceerd.