Sneak Preview van de Mazda CX-60 bij Tramper in Goes

Sneak Preview van de Mazda CX-60 bij Tramper in Goes

Sneak Preview van de Mazda CX-60 bij Tramper in Goes

Vorige week woensdag stond hij er voor één dag in de showroom bij Tramper: de nieuwe spectaculaire Mazda CX-60. Voorzien van een bijzondere kop koffie van de foodtruck van Kaldi konden de belangstellenden voor het eerst kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Mazda.

Sneak Preview van de Mazda CX-60 bij Tramper in Goes

Tekst en foto’s: Rob Strating

“Verrassende nieuwkomer!”

Vorige week woensdag stond hij er voor één dag in de showroom bij Tramper: de nieuwe spectaculaire Mazda CX-60.
Voorzien van een bijzondere kop koffie van de foodtruck van Kaldi konden de belangstellenden voor het eerst kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Mazda.

Plug-In-Hybrid
De CX-60 is de eerste Plug-In-Hybrid van het Japanse merk, hij heet officieel: Mazda CX-60 e-Skyactive PHEV 327.
Hij is dus leverbaar met een benzine- en een elektromotor en het accupakket kan met de stekker opgeladen worden.

Ik zet eerst maar eens even de technische gegevens op eer en rij:

  • Benzinemotor: 2488 cc grote viercilinder
  • Boring x slag: 89,0 x 100,0 mm (langeslag)
  • Vermogen B-motor/koppel: 191 pk/261 Nm
  • Vermogen E-motor/koppel: 175 pk/400 Nm
  • Systeemvermogen/koppel: 327 pk/500 Nm bij 4.000 toeren/min.
  • Transmissie: nieuwe 8-traps automaat
  • Accucapaciteit: 17,8 kWh
  • Vermogen hybridesysteem: 355 Volt
  • Batterijgewicht: 176 kg
  • Volledig elektrische actieradius: 63 km
  • Oplaadtijden
  • 100% met 230 V stopcontact thuis: 8,5 uur
  • 100% met 7,4 of 11kW: 2,5 uur
  • Acceleratie van 0-100 km/h: 5,8 seconden
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Brandstofverbruik l/100 km: 1,5 liter
  • CO²-uitstoot (g/km): 33
  • L x b x h = 4,75 x 2,13 (met spiegels) x 1,68 m
  • Wielbasis: 2,87 m
  • Massa leeg:1.955 kg
  • Trekgewicht: 2500 kg

 

Design

Het exterieur wordt ook bij deze Mazda bepaald door het KODO-design, waardoor hij een van de mooiste SUV’s van dit moment is. Het interieur is absoluut hoogwaardig met prachtige materialen. Het multimediascherm staat in een dalletje bovenop het dashboard en wordt bediend met een draai/duwknop, waardoor je geen vingerafdrukken op het scherm tegenkomt. Bovendien zijn er nog fysieke knoppen aanwezig die je op de tast kunt vinden. Dankzij de grote wielbasis demonstreert directeur Rinze Back dat er plenty beenruimte aanwezig is.
Ik heb er uiteraard nog niet mee gereden, maar gezien de technische gegevens is deze CX-60 tot grote dingen in staat!
De achttraps automaat is een welkome aanvulling en past waarschijnlijk naadloos bij de beide motoren.
Het langeslagprincipe van de B-motor draagt bij tot het lage benzineverbruik, wat dit soort motoren hebben onderin de toerenkelder veel trekkracht en dat met een elektrische duw in de rug!

De prijslijst begint bij € 51.690,- en eindigt bij € 57.190,-

Proefritten
Op woensdag 10 augustus komen er twee CX-60’s naar Tramper in Goes en kan er proef gereden worden.
U moet zich wel aanmelden via: www.ervaardemazdacx60.nl

De toekomst
Volgend jaar komt de CX-60 zelfs uit met een nieuw ontwikkelde drieliter zescilinder in lijn en ik weet zeker dat er potentiële kopers zijn die er halsreikend naar uitzien!
Bij welk merk maak je dat mee?
De volledig elektrische CX-30 wordt volgend jaar verrijkt met een type met een range extender, een separate motor die de accu’s oplaadt. Het bijzondere is dat die benzinemotor een Wankelmotor is! Mazda blijft verrassen…

Terug naar de bovenkant van de website