DS4 E-TENSE
DS4 E-TENSE
AutoZeelandtest van de DS4 E-TENSE
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Chique de Paris”
Met het vierde model brengt DS, het luxe merk van Stellantis, geavanceerde technologieën en een onmiskenbare stijl in de compacte klasse.
De prijs onderstreept de premium-eis van het merk.
Voor deze test gingen Gianni en ik naar Breda waar zich de DS Store bevindt. Verkoopadviseur Bart Melisse moet vanuit die chique showroom ook de potentiële Zeeuwse klanten benaderen. We gaan hem daarbij helpen!
La déèsse
Toen Citroën in 2015 het chique merk DS tot leven wekte vonden veel mensen dat een moedig besluit. Er was echter ook scepsis of het zou gaan lukken. Vandaag-de-dag schrijft de onderneming zwarte cijfers en waagt met het vierde model de stap in de belangrijke compacte klasse.
De Fransen spreken DS uit als ‘la Dèésse’ en dat betekent godin. Een godin is een dame en ik gebruik dan ook het persoonlijk voornaamwoord zij…
Spannend lijnenspel
Ze meet 4,40 meter in de lengte. Het profiel combineert vloeiende en scherpe lijnen.
De scherpe lijnen en de bijzondere welvingen veroorzaken een spannend samenspel tussen een compacte auto en een coupé. De verzonken portierhandgrepen laten de vormen van de flanken fraai uitkomen. Als de auto geopend wordt, komen die handgrepen verrassend naar buiten.
De DS4 heeft een unieke en charismatische uitstraling.
Aan de voorkant valt de enorme grille op die voorzien is van pianolak. Met de grote, hoekige dagrijverlichting onderscheidt zij zich onmiddellijk van andere soortgenoten. De wel zeer aparte DS Matrix LED-Vision koplampen lijken op geslepen diamanten en geven een bijzonder licht. De binnenste module wordt gebruikt voor het dimlicht, de middelste draait en maakt een hoek van 33,5º en de buitenste module is voor het grootlicht. De lampen passen zich aan de verkeerssituatie, de stuurwielhoek, de snelheid en de weersomstandigheden aan.
De mooie gewelfde achterschermen kenmerken zich door scherpe lijnen die voor een gespierde look zorgen. De bijzondere achterlichten creëren een lichtsignatuur van de nieuwe generatie die gekenmerkt wordt door een geleidelijk steeds duidelijker schubbeneffect dat met lasergravering wordt gerealiseerd. Wie goed kijkt ziet dezelfde tekening als die van de piramide voor het Louvre in Parijs.
Het aflopende dak loopt ver naar achteren door tot de bijzonder vlak liggende achterruit. Die is voorzien van een geëtst ‘Reflective design’- structuur waarmee DS haar vakmanschap demonstreert.
De DS4 deelt het platform met de Peugeot 308 en de nieuwe Opel Astra, maar ze lijkt veel groter dan die twee. Ik denk dat de enorme 20” lichtmetalen wielen daar zeker debet aan zijn.
Nog even voor de goede orde: de dame zoekt haar concurrenten niet uit bij Volkswagen, Škoda of Hyundai, maar eerder bij premiummerken zoals Audi, Mercedes of BMW.
Extravagant premium
Het dashboard en de portierbekleding zijn creaties op zich. Vooral die laatste is deels handwerk. Gestikt leer, chroom, geborstelde aluminium accenten, geciseleerd metaal en guillocheerwerk wisselen elkaar harmonisch af.
Het nappaleer met horlogebandmotief is van de allerhoogste kwaliteit, want het wordt gelooid van koeien die hoog op de Zwitserse alpenweiden staan, waar weinig muggen en helemaal geen prikkeldraad is. De stoelen zitten als gegoten en zijn niet alleen verwarmbaar, maar hebben ook een massagefunctie. Wellness pur sang!
Ze scoort als vijfzitter niet zo, want achterin zijn er in deze klasse concurrenten met meer hoofd- en beenruimte.
La déèsse wil overigens met de kwaliteit van het interieur in één adem genoemd worden met de Parijse chique van Hermès, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier en Louis Vuitton.
DS Air
Het onzichtbare DS Air-ventilatierooster is bijzonder innovatief. De zeer platte middelste ventilatieroosters zijn voorzien van onzichtbare lamellen. Een kegelvormig element verdeelt de lucht op optimale wijze omhoog en omlaag. Het geheel werkt als een conventioneel ventilatierooster en biedt een maximale effectiviteit. Door de geringe hoogte van het systeem kon het onopvallend worden geïntegreerd, waardoor het dashboard een vloeiende en pure vorm heeft gekregen.
Overzichtelijk
Het display voor mijn neus is goed af te lezen en geeft prima informatie, ik miste wel een toerenteller.
Ideaal is het grote head-up-display, waardoor de aandacht op de weg gegarandeerd is. Het grote touchscreen kan ook worden aangestuurd door een Smart-Touch-Monitor op de middenconsole. De nieuwe, compacte selectiehendel van de automaat heet DS E-TOGGLE. Hij is op de middenconsole gepositioneerd. Ik kan ook handmatig schakelen met flippers achter het stuurwiel.
Na enige studie is de ergonomie eigenlijk best in orde, mede dankzij het feit dat er ook nog fysieke knoppen en hendels zijn aangebracht.
De navigatie is handmatig goed in te stellen, via de spraak ging het echter een aantal keren mis.
Confortable
De DS4 is ook uitgerust met de Active Scan Suspension. Het intelligente veersysteem scant via de bovenaan de voorruit geplaatste camera in samenwerking met verschillende sensoren het wegdek om zo op oneffenheden te anticiperen. Ze sturen deze gegevens in enkele milliseconden door naar een elektronische eenheid die elk wiel afzonderlijk aanstuurt. Afhankelijk van deze signalen wordt de adaptieve schokdemping in een continu proces verstevigd of versoepeld.
Ik denk dat qua comfort de DS4 met kop en schouders boven dat van de concurrentie uitsteekt!
Technische gegevens
- B-motor: 1598 cc viercilinder, 181 pk/300 Nm. Boring x slag = 77 x 85,5 mm
- E-motor: 81 kW/320 Nm
- Systeemvermogen: 225 pk/360 Nm
- Aandrijving: voorwielen, 8-traps automaat
- Wielen: 245/40 R20
- Massa + laadvermogen: 1765 kg + 435 kg
- L x b x h = 4,40 x 2,06 (met spiegels) x 1,47 m
- Wielbasis: 2,68 m
- Bagageruimte: 390-1240 liter
- Testverbruik 100 km: 2,3 liter + 20,2 kWh
- Laadenergie: 11,7 kWh, volladen: 2,3 uur
- Actieradius elektrisch: 55 km, totaal 535 km
- Geluid bij 100 km/h: 64 dB(A)
- Acceleratie 0-100 km systeem: 8,4 seconden
- Topsnelheid: 233 km/h
- Tussenspurts:
- 60-100 km/h: 4,2 sec.
- 80-120 km/h: 4,9 sec.
De B-motor is lekker stil, je hoort eigenlijk nauwelijks dat hij de taak van de E-motor overneemt. Samen met dat mooie veersysteem is het een genot om met deze bijzondere DS onderweg te zijn. Door gas in te houden en te remmen, laadt de accu weer op.
Er zijn vier rijmodi te activeren via een fysieke knop op de middenconsole.: Electric, Hybrid, Sport en Comfort.
Uiteraard is deze DS4 uitgerust met een armada aan veiligheidssystemen.
Alle E-TENSES + uitvoeringen
Bastille+: € 42.150,-
Trocadero: € 45.750,-
Trocadero Cross: € 46.150,-
Rivoli: € 49.250,-
Rivoli Cross: € 49.650,-
Performance Line: € 44.850,-
Performance Line +: € 46.850,-
Conclusie:
De fijne hybridetechniek, het bijzondere veersysteem en de aangename premiumluxe zijn steekhoudende argumenten om zo’n extravagante godin aan te schaffen. Voorzien van zoveel standaard opties is zij eigenlijk helemaal niet duur!