Martijn Bilderbeek: 'Luchtgekoelde Volkswagen blijft toch iets speciaals'


Bekijk de beelden

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Martijn Bilderbeek en ik werk met lucht gekoelde Volkswagens. Dit zijn de Volkswagens van 1951 tot 1983.

Wat doe je dan zoal aan de Volkswagens?
Mijn werkzaamheden zijn; onderhoud aan luchtgekoelde Volkswagens, verkoop van onderdelen, verkoop van auto’s, restauraties, APK en aanpassingen zoals verlagen en/of verhogen van Volkswagens.

Hoe ben je daar zo in terecht gekomen?
Dat is eigenlijk door mijn oom gekomen in de jaren 80. Ik kwam toen veel bij hem en hij was altijd bezig met luchtgekoelde Volkswagens. We gingen toen heel veel samen naar meetings en mijn grootste wens was dat als ik 18 jaar zou worden ik zelf een luchtgekoelde Volkswagen zou hebben en dat is gelukt.
De jaren erna is het eigenlijk altijd een hobby geweest, tot een jaar of 15 geleden, toen heb ik de stap gemaakt om het professioneel te gaan doen en nu is het mijn beroep.

Wat vind je zo mooi aan de luchtgekoelde Volkswagens?
De simpele techniek en de belijning van de auto’s vind ik mooi. En de onderlinge verschillen bij oudere modellen naar de nieuwe modellen. Het is heel uitgebreid en het is ook een soort lifestyle. Het is niet zomaar een auto, het is meer een stroming, de kleuren, het gaat alle kanten op en het is de diversiteit. Dat maakt het erg leuk.

Je doet dit werk nu al een aantal jaar. Ben je niet bang dat het stopt?
Dit zit altijd wel een beetje achter in mijn hoofd moet ik eerlijk zeggen. Zeker de laatste periode als je de verhalen leest en hoort over de benzineprijzen en het milieu.
Persoonlijk zou ik het wel heel leuk vinden dat mijn kinderen het later willen voorzetten, maar we zullen het wel zien. Al denk ik wel dat de hype nooit helemaal zal verdwijnen, want zo’n luchtgekoelde Volkswagen blijft toch iets speciaals.

Heb je zelf ook een luchtgekoelde Volkswagen?
Ja dat is eigenlijk niet te missen zeker als je van je hobby je beroep kan maken.
 
Wat is je favoriet daarin?
Ik heb er een die voor mij emotioneel gezien heel dichtbij staat. Dit is een Volkswagen spijlbus, deze heb ik dan ook al sinds mijn 20e en dit is toch echt wel mijn favoriet.

Wat maakt deze bus zo bijzonder?
De bus rijdt erg goed en het is een project waar ik 5 jaar lang aan bezig ben geweest. Tevens is het ook een exclusief model.

Het je zelf ook tips voor mensen die een auto willen kopen als restauratieproject?
Ik denk dat je goed moet nadenken en kijken waar je aan begint. Ik zeg ook vaak tegen de klanten dat je op een gegeven moment een pad in slaat en dan begin je te zandstralen “dat is een point of no die turn” en dan zit je in het traject en kan je niet meer terug. Dan besef je goed dat het centen gaat kosten.
Als je auto dan gestraald is en je komt erachter dat het te duur wordt dan is zo’n auto niets meer waard.
Ik denk dat je je van tevoren goed moet laten informeren door mensen die al eens een auto hebben laten restaureren. Want als je aan mij zou vragen wat zoiets zou kosten om te laten restaureren is dat heel afhankelijk hoe de staat van de auto is en wat je er verder mee wilt. Laat je vooral goed informeren door een bedrijf dat ervaring hierin heeft.

Je bent gespecialiseerd in Volkswagen, koop je ook auto’s in voor klanten om deze te restaureren?
Ja, dat gebeurt wel eens. Soms heb ik zelf auto’s staan waarvan ik van denk als daar een klant voor komt en die zoekt zoiets en koopt hem, dan kunnen we het restauratieproject gelijk beginnen.
We doen soms ook wel eens zoekopdrachten voor klanten. Maar wat het meeste voorkomt is dat mensen afkomen met een auto die ze al jarenlang hebben staan. Vandaaruit komt dan de vraag of ik de auto kan restaureren. 

Welk cijfer geef jij jezelf als autorijder?
8

Auto kopen op gevoel of met de portemonnee?
Als ik echt zou moeten kiezen tussen die twee, dan zou ik in eerste instantie zeggen allebei een beetje, maar uiteindelijk kies ik dan toch voor “op het gevoel”.

Rijden op navigatie of de borden volgen?
Navigatie

Linkerbaan doorrijden of rechterbaan cruisen?
Met de luchtgekoelde Volkswagen bus rechterbaan cruisen

Zelf rijden of laten rijden?
Zelf rijden

Brandstof of elektrisch?
Brandstof

Klassieker of moderne auto?
Klassieker

Radio aan of radio uit?
Radio uit


Terug naar het nieuws overzicht

Laatste nieuws van AutoZeeland

AutoZeeland Volkswagen ID7-1.jpg

27 maart 2024

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.7 Pro

Volkswagen was nooit zo succesvol als het om grote limousines ging en de start van de elektromobiliteit verliep ook wat moeizaam. Met de ID.7 gaat het roer om: een 5 meter limo onder stroom en de toekomst schijnt hem toe te lachen.

AutoZeeland Skoda Superb Combi-3.jpg

25 maart 2024

Sneak Preview van de nieuwe Skoda Superb Combi bij Auto Poppe in Goes

Sinds 23 jaar staat het Tsjechische topmodel garant voor veel ruimte en ongelooflijk goede prijs/kwaliteits-verhouding. Hij biedt bovendien nog meer diversiteit dan zijn voorganger. Op donderdag 21 maart mochten genodigden even genieten van de schitterende combi tijdens de sneak preview aan de Amundsenweg.

AutoZeeland Toyota CHR-2.jpg

21 maart 2024

AutoZeelandtest van de Toyota C-HR GR SPORT Première Edition

C-HR staat voor Coupé High Rider. Hij kwam voor het eerst uit in 2017 en hij baarde toen al meteen opzien. Hij is op vele punten vernieuwd en het blijft een opzienbarende, maar spannende Toyota.

AutoZeeland Skoda Poppe-8.jpg

12 maart 2024

Auto Poppe presenteert de vernieuwde Skoda’s Scala en Kamiq

De Scala en de Kamiq hebben een forse facelift gekregen en ze mogen zich beide verheugen op een nieuwe sportieve variant, de Monte Carlo. Vorige week woensdag werden beide Skoda’s aan het potentiële publiek voorgesteld met een drankje en een hapje bij Auto Poppe aan de Amundsenweg.

Populairste automerken

AutoZeeland

Heeft u een vraag / opmerking dan kunt u gebruik maken van het contact formulier.

Bij het ontvangen van uw mail nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contact

Attleelaan 5 - 4571 JA Axel
T 0115 - 564 562
K.V.K. 22045974
Vestigingsnummer 000017233100