AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic AMG-Line


Bekijk de beelden

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“The winner takes it all”

Sinds 2015 is de GLC de best verkochte Mercedes, met veel comfort, een hoge kwaliteitsgraad en een fijne besturing in zijn portfolio. Hoe maak je van een goede auto een nog betere versie?
We gaan het ervaren met een uitgebreide test!

Verkoopadviseur Marco Floresse van Louwman Mercedes-Benz in Goes zorgde ervoor dat ik de splinternieuwe GLC voor een testrit meekreeg.

In 2018 heb ik de Mercedesfabriek in Bremen bezocht en ik ben daar weer onder de indruk geraakt van het complete productieproces en de precieze, kwalitatieve werkwijze.
De nieuwe GLC met codenaam X254, is er in allerlei uitvoeringen, maar allemaal hebben ze een flinke hoeveelheid elektrotechniek aan boord.
Alle varianten hebben vierwielaandrijving en een 48 Volt Mild-Hybrideaandrijving.
Bovendien zijn er Plug-in-Hybrid-uitvoeringen te verkrijgen zowel met benzine- als dieselmotoren.
Ik kreeg de 300e turbo-benzineversie mee met de mogelijkheid hem aan de stekker te leggen, bovendien was hij voorzien van de het AMG-Linepakket.

Achterwielbesturing
Eerst maar eens even achter het stuur. Het eerste dat opvalt bij de eerste meters is het uitzicht over de lange, krachtig gewelfde motorkap, waarbij ik toch een beetje het gevoel krijg in een terreinauto te zitten, zoals bij de G-serie.
Al meteen merk ik bovendien bij de 4,72 meter lange SUV hoe ongelooflijk gemakkelijk deze GLC stuurt, hetgeen vooral op het conto komt van de nieuwe achterasbesturing die boven de 60 km/h actief wordt. Dat de rijstabiliteit daardoor positief wordt beïnvloed, is in combinatie met de toegenomen spoorbreedte vóór en achter werkelijk sensationeel…
Op het terrein van Louwman in Goes heb ik al ervaren dat de draaicirkel ook gereduceerd is tot 10,9 meter!

E-actieradius 130 kilometer
Hoewel de accu slechts 60% was opgeladen, presteer ik het toch om op weg naar Brussel tot vlak voor Mechelen elektrisch te rijden en dat in de winter! Ik ben er daardoor van overtuigd dat vooral in de zomer die 130 kilometer haalbaar moeten zijn. Als je het dus goed uitkient, is het voor velen mogelijk heel lang elektrisch te rijden, zeker als je hem voordat de stroom opraakt, weer aan de wallbox koppelt.
Het is op die manier mogelijk een gemiddeld benzineverbruik te realiseren van 0,5 liter per 100 kilometer! Overigens is elektrisch rijden afgegrendeld bij 140 km/h.

Fijne B-motor
Natuurlijk moet de B-motor goed bij de Plug-in-Hybrid passen en dat doet hij ook. Ten eerste doet hij zijn werk heerlijk stil. Je ziet bij wijze van spreken alleen aan de toerenteller dat hij mee gaat doen. Dankzij de mooie turbotechniek, geholpen door de elektrische duw in de rug presteert hij het om slechts 6,7 seconden nodig te hebben om de honderd te halen bij de acceleratieproef. Alleen dan, in de sportmodus,  laat de motor zich goed horen, maar ook dat heeft zijn charme.
De samenwerking tussen de beide motoren is niet alleen goed merkbaar bij een snelle inhaalmanoeuvre, maar ook bij het ontspannen cruisen.
De 9-traps automaat is daarbij onmisbaar en die helpt zeker om de overgang van elektrisch naar benzine haast onmerkbaar te laten verlopen.

On-en offroad
Op de snelwegen ontpopt hij zich als een fijne reisauto die verregaand comfortabel is, ondanks het sportieve AMG-pakket. Ook op tweebaans, bochtige binnenwegen laat hij zich van zijn beste kant zien. Hij stuurt magnifiek en laat zich door slechtere wegdekken bij onze zuiderburen niet uit het veld slaan. Op droge wegen drijven de achterwielen de GLC aan, maar zodra het nat of glad wordt, komen de voorwielen er actief bij.
De geluidsproductie is miniem dankzij speciaal glas en allerlei andere isolerende maatregelen. Die dragen uiteraard bij aan het geweldige comfort.
Dat hij een laadvermogen heeft van bijna 600 kg, is te danken aan de luchtvering op de achteras, waardoor het comfort niet lijdt onder volle belasting. De niveauregeling doet zijn werk daarbij perfect! De lage tildrempel is een ander voordeel.
Ik heb hem niet in het terrein uitgeprobeerd, maar dat hij er zijn mannetje staat, geloof ik onmiddellijk. In de offroadmodus wordt er op het instrumentenpaneel een heleboel adequate informatie toegevoegd, zoals de stuurhoek, een kompas, het niveau van het onderstel, de gekozen versnelling en het toerental. Bovendien is hij voorzien van een ‘transparante’ motorkap bij extreme stijgingen. Als je in het terrein steile hellingen neemt, zie je over de motorkap het karrenspoor niet meer. Slimme camera’s filmen echter de ondergrond vlak voor de bumper, zodat je weet welke kuilen eraan komen…

Nog volwassener
Ik mag niet vergeten de auto bij stilstand nog eens even aan een nader onderzoek te onderwerpen…
Ten opzichte van de vorige versie is het front een stuk dynamischer geworden en de grille is nu voorzien van één dikke balk aan weerszijden van de grote ster in plaats van twee. De koplampen zijn nog smaller, zijn voorzien van de nieuwste led-technieken en sluiten nu aan bij de grille. Door hun vorm zorgen ze ervoor dat de auto nóg breder lijkt.
Het exterieurdesign wordt gekenmerkt door grote oppervlakken, verrijkt met precieze, nieuw gevormde randen op de flanken. Deze benadrukken de proporties, accentueren de krachtige wielkasten en zorgen in feite voor een soort evenwicht tussen elegantie en offroad-prestaties. Je kan bij wijze van spreken ’s morgens fors terreinwerk verrichten om ’s avonds gewassen en gestreken met de GLC naar het theater te gaan…
Tot slot: de nieuwe tweedelige achterlichten hebben een binnenwerk in 3D-look en ook zij zorgen voor het optisch bredere look.

Noblesse oblige
Dat Mercedes veel aandacht heeft besteed aan het interieur, is haast vanzelfsprekend en in dat geval geldt: ‘noblesse oblige’, wat staat voor: ‘adeldom verplicht.’
Bij het instappen wordt al duidelijk dat het er op het dashboard allesbehalve saai toe gaat. Het dashboard is duidelijk gestructureerd: de bovenkant heeft een vleugelprofiel inclusief afgevlakte ronde luchtstroomopeningen die doen denken aan de motoren van een vliegtuig. De onderkant bevat een royaal sierdeel dat harmonieus overvloeit in de gewelfde middenconsole. Het 12,3” lcd-display met hoge resolutie voor de bestuurder lijkt te zweven. Het 11,9”centrale display rijst zonder overgangen en voegen op uit de middenconsole en is licht naar de bestuurder gedraaid. Het MBUX-infotainment met de navigatie, de achteruitrijcamera, de kabelvrije toegang tot de smartphone (Apple CarPlay/ Android Auto) en de goede spraakbediening horen bij de standaarduitrusting. De bediening van de functies op het stuur zijn niet altijd klantvriendelijk, bijvoorbeeld het inschakelen van de stuurverwarming is lastig zoeken in ondermenu’s.
De meeste gebruikte kunststoffen zijn hoogwaardig, maar kom je wat lager, zijn er ook hardere plasticsoorten verwerkt.
De stoelen zitten uitnemend en zijn gemakkelijk elektrisch te verstellen. Achterin hebben benen en hoofd absoluut geen reden tot klagen wat de ruimte betreft. De achterzitting is wel iets aan de korte kant en de leuning is niet verstelbaar.

Technische gegevens

  • 1999 cc viercilinder turbo-benzinemotor + elektromotor
  • Vermogen: B-motor 204 pk/320 Nm
  • Boring x slag: 83,0 x 92,4 mm
  • Vermogen E-motor: 95 KW/440 Nm
  • Systeemvermogen: 313 pk/550 Nm
  • L x b x h = 4,72 (+6 cm) x 1,89 x 1,64 meter (– 4 mm)
  • Wielbasis: 2,89 m (+2 cm)
  • Luchtweerstandscoëfficiënt: Cw: 0,29 (bijzonder voor een SUV)
  • Inhoud laadruimte: 620 liter (+50 liter), te vergroten tot 1680 liter
  • Kofferklep elektrisch bedienbaar
  • Acceleratie 0-100 km/h: 6,7 seconden, topsnelheid: 218 km/h
  • Mogelijk verbruik bij slim laden: 0,5 liter/100 km
  • Eco-testverbruik: 6,7 liter/100 km
  • Bij 100 km/h 64 dB(A) en bij 130 km/h: 67 dB(A)
  • Leeggewicht: 2355 kg

Conclusie
De GLC is een bijna alleskunner met heel veel positieve eigenschappen zowel on-als offroad. Hij zit volgestopt met assistentsystemen, is comfortabel en ruim. Hij is in het SUV-land zo langzamerhand misschien wel de maatstaf geworden.

In deze uitvoering is € 80.604,- geen koopje, maar Mercedes heeft er alles aan gedaan om er een top SUV van te maken!


Terug naar het nieuws overzicht

Laatste nieuws van AutoZeeland

AutoZeeland Skoda Scala-1.jpg

23 april 2024

AutoZeelandtest van de Skoda Scala 1.0 TSI 115 pk Business Edition

De Skoda Scala heeft onlangs een forse facelift ondergaan en is daarmee nóg aantrekkelijker geworden. Hij baseert op het MQB-A0 platform van de Volkswagengroep. Skoda staat erom bekend de auto’s groter te bouwen dan die van het eigen Volkswagenmerk. Ten opzichte van de Golf is de Scala langer en breder en heeft een forse wielbasis en een grotere kofferruimte. Last but not least: hij is ook nog eens goedkoper dan zijn broer uit Wolfsburg… Allemaal uitgangspunten voor een groot succes!

Alfa Romeo MILANO-11.jpg

11 april 2024

Nieuwe Alfa Romeo MILANO

De Alfa Romeo MILANO is sportief en compact, en zijn Italiaanse flair is direct herkenbaar. Alfa Romeo presenteert de nieuwe MILANO in Milaan, op het historische hoofdkantoor van de Automobile Club Milano.

De-nieuwe-Renault-Captur-voiture-a-vivre-in-het-B-segment-header-scaled.jpg

4 april 2024

De nieuwe Renault Captur

De Renault Captur is de ‘voiture à vivre’ in het B-segment. Hij is een veelzijdig multitalent, compact van buiten (4,23 meter), ruim van binnen en modulair aan te passen aan het gebruik, zowel in de stad als daarbuiten.

AutoZeeland Jeep Avenger-1.jpg

2 april 2024

AutoZeelandtest van de Jeep Avenger Full Electric

Ook in het traditionele offroadhuis van Jeep wordt steeds vaker het woord elektrificatie gehoord. Vorig jaar werd de Avenger, de 100% elektrische Jeep met voorwielaandrijving zelfs ‘Auto van het Jaar 2023!’ De invloed van moeder Fiat is duidelijk merkbaar, want Jeep hoort sinds 2021 tot de Stellantisgroep. Hij is in Italië ontworpen, wordt in Polen gebouwd en is uitsluitend voor de Europese markt bestemd.

Populairste automerken

AutoZeeland

Heeft u een vraag / opmerking dan kunt u gebruik maken van het contact formulier.

Bij het ontvangen van uw mail nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contact

Attleelaan 5 - 4571 JA Axel
T 0115 - 564 562
K.V.K. 22045974
Vestigingsnummer 000017233100