AutoZeelandtest van de Fiat 600e


Bekijk de beelden

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Schot in de roos!”

De Fiat 600e is de eerste nieuwe Fiat sinds jaren en belooft meteen een topper te worden. Hij heeft het getal achter zijn naam staan dat in de jaren ’50 en ’60 zorgde voor een groot succes. Hij deelt de techniek met de nieuwe Jeep Avenger en hij ziet er niet alleen leuk en flitsend uit, hij rijdt ook voortreffelijk.

Ik haalde hem op bij Van Mossel Fiat in Goes waar Leon Paassens de scepter zwaait.

Aantrekkelijke seicento
Ik was zo’n tien jaar geleden in het Fiathotel, gevestigd in de oude Fiatfabriek (Lingotto) in Turijn die in 1922 geopend werd, in die tijd de grootste autofabriek ter wereld. Bovenop het dak was een testbaan gecreëerd waar in 2014 alle voormalige Fiats werden getoond, waaronder de legendarische 600 met de motor achterin. Hij werd geproduceerd tussen 1955 en 1969. Ik moest onwillekeurig terugdenken aan dat icoon toen ik de nieuwe 600 voor het eerst zag staan bij Van Mossel in Goes.
Van een eind zie je dat de 600e een Fiat is, want hij deelt niet alleen de retrokenmerken met zijn kleine broer, de 500, maar als je goed kijkt ook met de 600 uit 1955. Zeker door zijn koddige oogopslag veroorzaakt hij meteen een glimlach op je gezicht. De 500 wordt in Italië ‘il cucciolo’ genoemd en dat staat voor een knuffelbolletje. De Cinquecento aanschouwde in 2008 het levenslicht en werd heel knap ontworpen door de Amerikaanse designer Frank Stephenson, een tijdloos polariserende retro-auto.
De 600e  bezit ten opzichte van die 500 een aangescherpt lijnenspel met grote wielen waardoor hij een stoere uitstraling krijgt. Hij vervangt in feite de 500L en de 500X die qua model niet zo goed deden.
Ik kreeg een zwarte uitvoering mee, maar eigenlijk past een felle kleur veel beter bij hem, zoals een oranje uitvoering die ik tijdens de testrit tegenkwam. Bij die oranje-uitvoering vallen ook de zwarte omrandingen van de wielkasten beter op die zo’n crossover eigenlijk kenmerken. Ik zou er niet van staan te kijken als er gaandeweg een 4x4 versie uit zou komen…
Het grote ‘600-logo’ kom je overal tegen evenals de Italiaanse vlaggetjes.
Van alle kanten bekeken is het gewoon een vrolijke auto en dat hebben de designers goed gedaan.

Bijzondere Stellatisbroer
Bovendien lijkt deze nieuweling de geroemde prijs/kwaliteitverhouding van de oorspronkelijke Fiats weer op te pakken en dat is ook goed nieuws. Voor nog geen 36 mille staat hij namelijk voor je deur. Je krijgt dan tevens 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking en dat is sensationeel!
Stellantis is het moederconcern van Fiat waartoe ook merken als Opel, Alfa Romeo, Citroën, DS en Peugeot behoren, totaal 15 automerken. De 600e deelt met veel van zijn broers en zussen het platform, de ophanging en vele onderhuidse onderdelen, maar hij onderscheidt zich bijvoorbeeld al door de genoemde garantieperiode, zijn compleet vernieuwde elektromotor met 156 pk met 260 Nm koppel, een 54 kWh batterijpakket, meer actieradius, een grotere kofferruimte en zijn prijsstelling. De Opel Mokka, de Peugeot e-2008 en de DS3 moeten het met minder vermogen doen en zijn bovendien duurder.

Verrassende ruimte
De stoelen voor zitten prima en het dashboard laat een mix van retro-elementen en moderne bediening zien. De designers hebben wat betreft die retrostijl absoluut naar de oorspronkelijke 600 gekeken, zó leuk eigenlijk…
De materiaalkeus is prima en de rode balk bij de testauto is speels. De rode 600-logo’s in de stoelen verrassen eigenlijk ook.
De bediening van de automaat is duidelijk met drukkoppen uitgevoerd. Er zijn nog veel fysieke knoppen aangebracht om bijvoorbeeld de klimaatbeheersing en het radiovolume te regelen en dat is aangenaam. Het touchscreen met het infotainment levert geen problemen op, evenals de knoppen op het stuurwiel.
Achterin is de hoofdruimte verrassend goed, de beenruimte is voor lange mensen beperkt. De kofferruimte biedt een volume van 360 liter en de laadkabel kan onder de dubbele vloer worden opgeborgen.

Comfortabel en snel
Hij beschikt dus over de tweede generatie elektromotor van de Stellantisgroep en daarmee is hij gezegend met voldoende vermogen. Er zijn verschillende rijmodi beschikbaar. In de Sportmodus is hij snel onderweg.
In de Ecomodus heb ik zelfs een gemiddelde van 14 kWh/100 km gehaald en dat is keurig!
Hij ligt stevig op de weg en je kunt forse bochtensnelheden halen, terwijl en comfort toch op een hoog peil staat. Dat maakt allemaal dat deze Fiat een schot in de roos is, want het is lang geleden dat ik zo’n fijne auto heb gereden.
Met zijn actieradius van 400 kilometer scoort hij in deze klasse heel erg goed en gezien mijn ervaring denk ik eigenlijk dat die afstand gewoon haalbaar is.

Wat kost deze kanjer?
€ 489,- Private lease, 72 maanden, 5.000 kilometer per jaar. De Red-uitvoering is leverbaar vanaf € 35,990,-, de La Prima-uitvoering vanaf € 40.990,-
Overigens is de 600 ook te verkrijgen met een 1,2 liter 3-cilinder Hybrid met 100 pk.
Ik heb die motor ooit in de 500 getest en ook die is zeker de moeite waard.

Conclusie
De Fiat 600e biedt genoeg ruimte en veel bedieningsgemak. Hij is een van de aantrekkelijkste auto’s in zijn klasse, hij is zuinig en heeft een fijne wegligging.
Bovendien is hij verrassend comfortabel. Fiat is gelukkig weer terug met deze leuke en fijne auto!


Terug naar het nieuws overzicht

Laatste nieuws van AutoZeeland

bmw-1.jpg

19 augustus 2024

AutoZeelandtest van de BMW 530e M Sportpakket Pro

Deze 530e PHEV zou wel eens de meest perfecte versie van de nieuwe 5-serie kunnen zijn… Het is voor mij al weer lang geleden dat ik zo’n uitgebreide test kon maken. In vier dagen Kloetinge-Luzern (CH) visa versa.

15 augustus 2024

AutoZeelandtest van de MG3 Hybrid+ in de Standard-uitvoering

MG is al een paar jaar op de Nederlandse markt actief en tot nu toe met uitsluitend elektrische auto’s. Met de MG3 is daar nu verandering ingekomen, want deze uitvoering is een hybride, d.w.z. dat hij is uitgerust met een 1,5 liter viercilinder benzinemotor + een elektromotor. Met een instapprijs van € 22.769,- is hij absoluut de goedkoopste in zijn klasse.

AutoZeeland Toyota Yaris Cross-2.jpg

9 augustus 2024

AutoZeelandtest van de Toyota Yaris Cross 2024

De Toyota Yaris Cross heeft zich na zijn debuut in 2021 tot een bestseller ontwikkeld. Hij werd voornamelijk onderhuids aangepakt en dat doet hem goed.

van Mossel Ford-1.jpg

5 augustus 2024

AutoZeelandtest van de Ford Transit Custom

Ford heeft zijn geheel nieuwe Custom geïntroduceerd. De vorige versie was al 10 jaar op de markt, maar was niet berekend op de (deels) elektrische toekomst. Hij staat nu op een eigen platform en is daarom helemaal berekend op zijn taak. Hij is 100 kg lichter en dat komt het laadvermogen en de accucapaciteit ten goede.

Populairste automerken

AutoZeeland

Heeft u een vraag / opmerking dan kunt u gebruik maken van het contact formulier.

Bij het ontvangen van uw mail nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contact

Attleelaan 5 - 4571 JA Axel
T 0115 - 564 562
K.V.K. 22045974
Vestigingsnummer 000017233100