Arosa ClassicCar deel 3 (slot)
Arosa ClassicCar deel 3 (slot)
Arosa ClassicCar deel 3 (slot)
In 2020 werd de bergrace ook verreden, maar mocht er op begrijpelijke redenen geen publiek bij zijn. Dit jaar was dat gelukkig wel weer toegestaan en kwam er een recordaantal bezoekers naar Arosa: meer dan 29.000!
Het weer was prima en daardoor werden er spectaculaire tijden gereden.
Arturo Merzario
Een van de meest prominente deelnemers was toch wel Arturo Merzario. De nu 78 jarige ex-formule 1 piloot reed in Arosa met een Abarth 2000 Sport Spider Quattro Fari uit 1968. De 1946 cc racemotor heeft 250 pk en weegt slechts 575 kg.
Merzario debuteerde in de formule 1 op 15 juli 1972 bij Ferrari en reed daarna voor verschillende teams.
Toen Niki Lauda op 31 juli 1976 crashte op de Nürburgring was Merzario een van de eersten die Lauda uit het brandende wrak redde.
Ik zat met hem aan tafel en hij vertelde voorts dat hij ooit op het circuit in het Italiaanse Monza drie verschillende klassen met Abarth sportwagens won en Carlo Abarth vroeg: “Wie is die man eigenlijk?”
In Arosa reed hij eigenlijk nog heel verdienstelijk….
De snelste deelnemer in de Competionklasse en daarmee de nieuwe recordhouder voor raceauto’s die op de weg zijn toegelaten was Florian Feuschel (nr. 501) met zijn Porsche 911 IROC RSR uit 1975. Hij presteerde het om de 7,3 kilometer bergop af te leggen in 4,2707 minuten!
Marcus Jörg met de Lotus 11 Le Mans uit 1956 (nr. 503) deed er slechts 46 seconden langer over. De kleine racer met een 1097 cc Lotusmotor heeft 148 pk en weegt slechts 385 kg…
Bijzondere auto’s
De Porsche 904 GTS uit 1964 (nr. 609) is wel heel apart. De van een kunststof carrosserie voorziene GTS is in mijn ogen een van de mooiste Porsches ooit!
Hij werd in 1963 uitgebracht en was zowel op straat als op het circuit te gebruiken. Een handjevol kreeg de vlakke zescilinder ingebouwd en daardoor is het inmiddels een onbetaalbare raceauto geworden. Veit Schuler uit Schaffhausen is de eigenaar en hij gaf de 215 paarden flink de sporen. Op het circuit haalt hij snelheden tot 260 km/h!
Van deze musclecar uit 1969 zijn er nog maar 4 wereldwijd te vinden. Beat Keller nam zijn Plymouth Road Runner 440-6 mee naar Arosa. Onder zijn machtige motorkap ligt een ongelooflijk big block: 8312 cc met 650 pk. De Amerikanen zeggen terecht: “There is no substitute for cubic inches!” Hij weegt twee ton, maar de eigenaar zag kans op zijn handtekening op het wegdek te plaatsen. Hij stookte dan ook benzine met een octaangetal van RON 108!
Deze schitterende, bijna tijdloze Alfa Romeo 2000 GT, de zogenaamde Bertone GT (nr.628), werd getekend door Giorgetto Giugiaro toen hij bij Bertone werkte in 1963. In Arosa reden vader Jürg Gehrig en zijn dochter Nicole om beurten in de Demonstrationsklasse. Nicole gaf wel toe voor elke race een beetje zenuwachtig te zijn….
De Triumph Dolomite Sprint uit 1974 is een vierdeurs sportwagen. (nr. 262) De 2.0 liter viercilinder heeft een bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Vooral in Zwitserland werden er veel bergraces mee gereden en gewonnen. Zijn 180 pk’s zijn voldoende om flink bergop te racen. Thomas Kern deed het in ieder geval!
Deze Delahaye 107 Racer uit 1924 van Riccardo Beccarelli uit Thusis heb ik drie jaar geleden al gezien in Lenzeheide. Het monster heeft geen carrosserie, maar wel een dijk van een motor: 6200 cc met 150 pk. Hij bewijst dat begin jaren ’20 de raceauto’s ook al bloedsnel waren.
De MG A Racing van Iris Kramer uit 1956. (Nr. 264) 1800 cc, 95 pk, 900 kg. Hij baseert op de prototypes die in de jaren ’50 op Le Mans reden. Ronde, elegante vormen zijn typisch voor de sportwagens uit de jaren ‘50
Aerodynamische hindernissen werden verwijderd, tevens om gewicht te besparen, zoals de voorruit, bumpers en de stoel voor de passagier. Ik ben Iris Kramer al op veel oldtimer events tegengekomen en ze geeft machtig gas! Hoewel ze in de gelijkmatigheidsklasse uitkomt, wil niet zeggen dat het langzaam gaat. Het is de bedoeling om de vier races zó te rijden, dat alle tijden dicht bij elkaar in de buurt komen, of nog beter, de zelfde zijn.
Tot slot de American La France uit 1917. Het Amerikaanse bedrijf legde zich begin 20e eeuw toe op het produceren van brandweerwagens. Dit is er ook zo een met een enorme motor: 14.500 cc en 130 pk. De langzaamste deelnemer die echter altijd enthousiast is: Ruedi Schawalder uit Rorschacherberg. (nr.277)
Ik hoop volgend jaar weer een verslag van een oldtimerrace te maken, wellicht in Lenzerheide…