AutoZeelandtest van de MG Cyberster GT

AutoZeelandtest van de MG Cyberster GT

Ruim een jaar nadat de Cyberster in China werd gepresenteerd, verscheen hij in Europa. Bij de start van de brandstore Van Mossel MG in Goes, luisterde een stuntteam van MG met de Cyberster de opening op.

Tekst en foto’s: Rob Strating

“Gevleugelde roadster”

Ruim een jaar nadat de Cyberster in China werd gepresenteerd, verscheen hij in Europa. Bij de start van de brandstore Van Mossel MG in Goes, luisterde een stuntteam van MG met de Cyberster de opening op. De beide heren waren in Engeland gestart en onderweg naar Shanghai.
Zelfs iemand die uitsluitend benzine in het bloed heeft, zou beslist voor deze heftige roadster kunnen vallen!

Een review…

Vestigingsmanager Floris van Overveld zorgde ervoor dat ik met deze bijzondere Cyberster kon rijden en juniorverkoopadviseur Yannick van der Poel maakte me wegwijs in de roadster.

Ik begin met de technische gegevens:

  • Elektromotor vóór: 204 pk/250 Nm
  • Elektromotor achter: 240 pk/475 Nm
  • Systeemvermogen + koppel: 510 pk + 725 Nm
  • Aandrijving: Vierwielaandrijving
  • Accu: 77 kWh bruto, 74,4 kWh netto, 400 Volt
  • Acceleratie o-100 km/h: 3,2 seconden
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Verbruik WLTP: 16,8 kWh/100 km
  • Actieradius WLTP: 442 km
  • Wielen/ banden: vóór: 245/40 R20, achter: 275/35 R20
  • Laden: AC: 11 kW, DC: 144 kW
  • Laadduur: 0-100%: 8.00 uur, DC: 10-80%: 38 minuten
  • Leeggewicht: 2000 kg
  • L x b x h = 4,535 x 1,913 x 1,33 meter
  • Wielbasis: 2,70 meter
  • Prijs Cyberster GT: € 70.850,-

Historie
Cecil Kimber (1888-1944) was werkplaatschef in een garage van Wlliam Morris in Oxford, toen  hij in zijn vrije tijd in een hoek van de garage zijn eigen ‘special’ bouwde. De auto werd een groot succes. Hij besloot er meer te gaan bouwen en in 1924 richtte hij  het bedrijf MG op. De letters stonden voor  Morris Garage. Ik heb op de Klausenpass races in Zwitserland sinds 2002 vele beroemde vooroorlogse MG’s naar boven zien komen, indrukwekkend!
Wij kennen sindsdien met name de naoorlogse TC, TD en de TF. De MGA, de MGB, de MGC en de MGF, totdat de MG/Rovergroep in 2005 failliet ging. Het Chinese autoconcern SAIC kocht de rechten en het logo van MG en produceerde sindsdien MG’s voor de Chinese en daarna de Europese markt. In 2019 kwam het merk weer naar Nederland.
Hoewel SAIC Motor Europe de officiële importeur is, fungeert de Van Mossel Automotive groep als importeur in Nederland.

Elektrische roadster
Hoewel er bij verschillende autofabrieken wereldwijd plannen op tafel lagen om een elektrische sportwagen te maken, zijn die in de loop van de tijd weer in de lade beland.
Niet bij MG, want vanuit Groot Brittannië werd er druk uitgeoefend. Carl Gotham was directeur van SAIC Design Advanced in Londen en hij heeft het moederbedrijf onder druk gezet, omdat hij vond dat een merk als MG absoluut een roadster in het programma zou moeten hebben, gezien de befaamde geschiedenis van MG.
In 2021 werd zijn eerste concept gepresenteerd.
Tijdens het Goodwood Festival of Speed in 2023 vierde het seriemodel zijn wereldpremière en in 2024, het jaar waarin MG zijn 100-jarig bestaan vierde, werd hij overal in de wereld te koop aangeboden.
Wellicht zit er ook nog een bloedmooie 2+2 Coupé aan te komen, de Cyberster GTS, nu van de hand van Jozef Kaban die zijn sporen had verdiend bij Volkswagen, Audi, Skoda en Bugatti

Geen concurrenten
MG heeft zich met deze Cyberster geweldig geprofileerd en daarmee zelfs notoire liefhebbers van het oorspronkelijk Britse sportwagenmerk weten te enthousiasmeren zegt Aiden He, vice-president van MG Motor Europe. De leden van de Britse MG-club weten donders goed dat zo’n supersportwagen onder Europese vlag nooit gerealiseerd had kunnen worden. Bovendien is de Cyberster als elektrische roadster bijna de enige ter wereld, want Maserati heeft er ook een, de GranCabrio Folgore, maar dan hebben we het over een heel ander prijskaartje, namelijk meer dan het dubbele…

Flitsend design
Hij ziet er aan alle kanten heftig uit, de dynamiek spat er vanaf! Daar is zijn door spoilers getatoeëerde neus, want die hulpmiddelen moeten zijn neus bij het acceleratiegeweld op de weg houden. Middenop het bekende MG-logo dat door amandelvormige led-koplampen wordt omsloten. De voorruit staat lekker vlak, de zijruiten zijn eigenlijk miniem te noemen. De enorme 20 inch wielen en banden draaien naadloos in de uitgeklopte spatborden, van achter zijn de banden nog een fractie breder en lager. Mooi is de geprononceerde carrosserielijn die boven de bolle voorspatborden begint. De forse heuppartij eindigt in een spannende achterzijde die misschien wel de chocoladezijde van deze roadster genoemd mag worden. Een achterlichtpartij die vrijwel iedere automobilist het meest zal zien met rode lijnen over de gehele breedte en heel bijzondere clignoteurs in de vorm van pijlen, want met zo’n Cyberster haal je alle andere auto’s in.

Dynamische basis
Ik ben niet voor niets met de technische gegevens begonnen, want de cijfers liegen er niet om: deze roadster kan zich meten met de elite van de sportwagenscene. Wanneer je de magische rode knop op het rode stuurwiel indrukt, worden de twee E-motoren wakker geschud en onder het produceren van een donkerbruine grom via de speakers katapulteren de motoren de 2 ton zware Cyberster in 3,2 seconden naar de honderd! Leuk detail: er verschijnt een rode toerenteller op het display die aangeeft dat hij bliksemsnel doortrekt tot ruim 7000 toeren. Deze acceleratiewaarden heb ik alleen nog maar kunnen realiseren in een Porsche GT3 RS en die weegt 500 kg minder!
Natuurlijk heb ik hem even laten kennismaken met de bochtige weggetjes in de Zak van Zuid-Beveland en omdat je daar nauwelijks auto’s tegenkomt, heb ik bochtensnelheden kunnen halen waar je alleen maar van kunt dromen…
Ik heb me tijdens die oefeningen gerealiseerd dat de Cyberster is gebouwd op hetzelfde Modular-Scalable-Platform (MSP) als de MG 4 die dankzij de 50/50% gewichtsverdeling een dynamisch weggedrag vertoont.
De Cyberster beschikt echter over een aanvullende directere besturing, een veel lager zwaartepunt en flink wat meer kilo’s, waarvan ik bij alle oefeningen optimaal heb kunnen profiteren.

Rijplezier met beperkingen
Ik mag me gelukkig prijzen dat ik niet te lang ben, want natuurlijk heb ik met het dak dicht gereden en daarmee waren wij een eenheid, maar veel langer dan 1,85 m moet je toch niet zijn. Dat heeft te maken met het 74,4 kWh-accupakket onder de vloer, ideaal voor de wegligging, maar daardoor zit je eigenlijk te hoog. Als het dak gesloten is, merk ik dat het koetswerk bij de passage van een ongelijke spooroverweg een beetje tordeert, je hoort dat dan aan wat ritselgeluidjes. Wanneer de kap geopend is, merk je daar niets van.
De kap opent en sluit overigens heel mooi en snel en die handeling kan ook plaatsvinden onder langzaam rijden.
Ook het bedienconcept heeft een paar nadelen. Centraal achter het bijzonder gestileerde stuurwiel bevindt zich een configureerbaar 10,25 inch instrumentendisplay met alle belangrijke informatie, links en rechts daarvan zijn er 7-inch schermpjes aangebracht voor o.a. de navigatie die echter slecht zichtbaar zijn doordat het stuurwiel zich er gedeeltelijk voor bevindt. Aan de bediening van de schermen schort het absoluut niet, bovendien zijn er ook een aantal gewone bedienknoppen gemonteerd. Op het stuur naast de power-knop ook een gemakkelijk op de tast te hanteren cruise-control.
Ik vond voorts dat de zitting van de stoelen iets te kort was, ze waren wel over een grote afstand verstelbaar en gaven in de lendenen en ook zijwaarts goede steun.
De 249 liter grote kofferruimte is voldoende, maar het verdient aanbeveling om tijdens lange reizen tassen mee te nemen in plaats van koffers, want de laadkabel eist ook zijn plaatsje op.

Portieren als vleugels
Via intuïtieve knoppen op de middenconsole kunnen de portieren worden geopend en gesloten. Ze lijken op vleugels die verticaal omhoog gaan. Dat betekent dat je geen last hebt van auto’s die op een parkeerplaats naast je staan. Ander voordeel is dat je dankzij die bijzondere portieren gemakkelijk in- en uitstapt.
Ik heb ’s middag mijn twee kleinkinderen van school gehaald en alle aanwezige ouders en medescholieren weten nu  hoe een Cyberster eruit ziet….
Gelukkig hebben de vleugelportieren sensoren die ervoor zorgen dat in lage parkeergarages geen schade ontstaat. Ze zijn ook van buiten op allerlei manieren te openen en te sluiten.

Conclusie
Zijn de paar punten van kritiek een probleem?
Nee, absoluut niet. Wat MG op de weg heeft gezet, laat ieder autohart sneller kloppen, zelfs al heb je net als ik benzine in het bloed. Deze Cyberster heeft alles wat men van een sportwagen wenst.
Dat hij nét 70.000 euro kost, is in vergelijking met de concurrente peanuts.
Tot slot vond ik mijn echtgenote Maya bereid om bij en in de Cyberster GT te poseren!

Op zoek naar een nieuwe of gebruikte MG,  bekijk hier het aanbod

Terug naar de bovenkant van de website