AutoZeelandtest van de Volvo EX30 Ext. Range Plus CARGO

AutoZeelandtest van de Volvo EX30 Ext. Range Plus CARGO

Volvo blijft verbazen: de succesvolle EX30 krijgt een bijzondere variant: de CARGO.
Een vijfzitter die omgebouwd kan worden tot bestelwagen, waardoor je als ondernemer 21% BTW terugkrijgt, maar die wel op een geel kenteken wordt geregistreerd.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Best of both worlds”

Volvo blijft verbazen: de succesvolle EX30 krijgt een bijzondere variant: de CARGO.
Een vijfzitter die omgebouwd kan worden tot bestelwagen, waardoor je als ondernemer 21% BTW terugkrijgt, maar die wel op een geel kenteken wordt geregistreerd.
Bovendien krijg je bij Volvo Cappendijk 6000 euro korting op de voorraadmodellen.
We gaan hem nader bekijken…

Verkoopadviseur Martijn Aerden van Volvo Cappendijk Goes regelde de Cargo voor mij.

Nederland is een ingewikkeld land op het gebied van autowetgeving. Met de toenemende milieueisen en de nieuwe regels voor milieuzones, wordt het steeds belangrijker om vooruit te plannen.
Veel ZZP-ers, en veel handwerkslieden, zoals schilders, installateurs, poets-, cateringsbedrijven en apotheken mogen straks niet meer met hun dieselbus  de steden in.

Volvo heeft daarop ingespeeld door deze Cargo uit te brengen, want deze populaire EX30 is speciaal afgestemd op de zakelijke markt en vormt een aantrekkelijk alternatief voor compacte bedrijfswagens.

De 100% elektrische EX30 is een knappe verschijning met zijn Scandinavisch design, want hij is in Zweden ontwikkeld en wordt sinds april dit jaar ook in de fabriek in Gent gebouwd.
Bij Volvo Cappendijk in Goes en Terneuzen worden de auto’s omgebouwd tot ‘bestelwagen’ met een vlakke antislipvloer met bevestigingsogen. Dat maakt laden en lossen een stuk eenvoudiger, je benut daarmee elke centimeter efficiënt. Voeg daar nog eens opties aan toe, zoals een kist, een ladenkast, een tussenschot of op maat gemaakte bagagenetten. Met zijn trekgewicht van 1600 kg kan er ook nog een aanhangwagen aangekoppeld worden.

Het bijzondere aan deze Cargo-uitvoering is echter dat hij ook weer omgebouwd kan worden tot familie-vakantieauto, want de stoelen worden opgeslagen en kunnen zó weer gemonteerd worden, temeer daar de achterruiten niet geblindeerd zijn.

Kostenplaatje

  • Fiscale waarde: € 44.634,-
  • Ombouw Cargopakket:  - 2995,-
  • Consumenten adviesprijs: - 629,-
  • Cappendijk korting: € 6.580,-  / - 049,-
  • Prijs rijklaar excl. BTW  € 33.924,-

Over dit laatste bedrag krijgt de ondernemer  21% BTW terug

Volvogenen, nieuwe stijl
Premium betekent voor Volvo niet alleen duurzaamheid, maar ook veiligheid en een in het oog springend design.
Dat de EX30 een compleet nieuw publiek aanspreekt, mag duidelijk zijn. Zijn afmetingen zijn compacter dan de XC40 en is eigenlijk min of meer de opvolger van de succesvolle V40. De sterren voor deze flitsende crossover staan in ieder geval gunstig en deze Cargo-uitvoering doet daar nog een schepje bovenop.

De EX30 is grotendeels in Zweden ontworpen en hij draagt met trots zijn Scandinavisch design. Hoewel hij dus in de basis goedkoper is dan een aantal kleinere concurrenten, komt hij beslist niet over als een budgetauto.
Hij ziet er al van verre als een Volvo uit met zijn typerende dagrijverlichting in de vorm van de hamer van de dondergod Thor en natuurlijk het Volvologo prominent op zijn dichte neus. En profile zie je de gelijkenis met de XC40, maar vooral van achteren gezien is hij verrassend nieuw, deels ook weer herkenbaar aan zijn merktypische achterlichtpartij.
De gesmede 19 inch lichtmetalen wielen draaien naadloos in de grote spatschermen en geven hem een stoere uitstraling.

Bijzonder
Ik ontgrendel de EX30 met een sleutelkaart die ik even tegen de B-stijl houd.
Het portier wordt vervolgens geopend met een forse deurkruk, het voelt allemaal erg solide aan, ook het sluiten van het portier klinkt zoals we gewend zijn van Volvo: degelijk.
Vervolgens is alles ineens anders dan anders. De ontwerpers hebben met een schuin oog naar Tesla gekeken, want het hele dashboard is minimalistisch. Voor mijn neus bevindt zich niets, geen instrumentenpaneel.
Alles is gedigitaliseerd ondergebracht in een 12,3 inch groot scherm dat midden op het dashboard is geplaatst, Er zijn geen fysieke knoppen, of het moet die twee zijn om de ruiten te openen. Ze bevinden zich op de middenconsole en dienen ook om de achterruiten te openen. Je moet dan wel de schakelaar omzetten naar ‘Rear’
Terug naar het grote scherm: Google heeft meegedacht en het werkt allemaal goed, maar het is zaak om van te voren het hele menu door te nemen, want het scherm tijdens het rijden te bedienen, leidt veel te veel af.
Aan de rechterkant van de stuurkolom bevindt zich de hendel voor de automaat die je ook kunt gebruiken om de cruise control te bedienen.
Hij is voorts voorzien van heel veel opbergruimtes: in de middenconsole vind ik ingenieuze bakken waarvan er zelfs een uitneembaar is. In de portieren is heel veel opbergruimte gecreëerd dankzij het ontbreken van speakers. Die vinden we terug in de zogenaamde Sound Bar over de gehele breedte van het dashboard.

Duurzaam
Het bijzondere interieur is 30% gerecycled, de indigo bekleding bestaat zelfs uit 50% gerecyclede spijkerbroeken. In het tapijt zijn oude PET-flessen verwerkt en in de hemelbekleding is voormalig polyester gebruikt.
De warmtepomp vult de airco aan, verlaagt het accuverbruik en zorgt voor een grotere actieradius, hij regelt ook het opwarmen en koelen van de accu.
Gebruik van thermische energie en de restwarmte van de E-motor zijn goed voor de verwarming van de cabine. 

De voorstoelen zitten uitstekend en geven goede steun. De hoofdsteunen zijn geïntegreerd en niet verstelbaar. Dat laatste is al jaren een Volvo-filosofie om bij een aanrijding vanaf de achterkant whiplash te voorkomen.
Achterin is de hoofdruimte dik in orde, maar de beenruimte is voor lange mensen iets te krap
De laadkabel past in de 19 liter grote frunk onder de motorkap, waardoor de laadruimte in deze Cargo uitsluitend voor de lading is gereserveerd.

Zuinig en comfortabel
Op mijn 360 kilometer lange testrit heb ik hem ervaren als een comfortabele reisgenoot met een gunstig verbruik van 17,0 kWh/100 km. In de zomer zal dat verbruik zeker gereduceerd worden tot bijvoorbeeld 15 kWh!
Dat genoemde comfort wordt mede veroorzaakt door het mooie onderstel en de stilte van de carrosserie. Volvo heeft zijn best gedaan om allerlei wind- en bandengeruis tot een minimum te beperken.
De Single motor drijft de achterwielen aan en daarmee ontbreekt de aandrijfinvloed op de voorwielen. Daardoor stuurt hij geweldig en heeft hij een ultrakorte draaicirkel van slechts 10,6 meter.
Op minder begaanbare wegen filtert hij allerlei oneffenheden keurig weg, maar de besturing wordt nooit gevoelloos, hij blijft je deelgenoot maken over wat er onder de banden doorgaat.
Nog even terug naar het verbruik: de one-pedal-drive-functie is ideaal en draagt bij tot het zuinig rijden. Zodra je het stroompedaal loslaat, remt hij sterk af, zelfs tot stilstand. Daarbij wordt de accu uitstekend bijgeladen. Voor ondernemers die dus vaak in stadsverkeer rijden met deze Cargo en geweldig pluspunt!

Veiligheid voor alles
Ontelbare sensoren en radarsystemen waken over de passieve en actieve veiligheid. De Volvo denkt tijdens het rijden mee en voorkomt daarmee vrijwel alles.

Ik licht er één voorbeeld uit:
De nieuwe generatie Pilot Assist past met behulp van de navigatiegegevens zelfs de snelheid in bochten aan. Terwijl ik de adaptieve cruise control heb uitgeschakeld, houdt de auto bij een scherpe bocht bij de afrit automatisch in, ik hoef niet of nauwelijks te remmen. In combinatie met de Speed Assist wordt de ingestelde maximum snelheid automatisch aangepast als de snelheidslimiet lager wordt. Als de maximum snelheid weer wordt verhoogd, gaat de auto weer terug naar de ingestelde limiet.

Technische gegevens

  • E-motor: permanente synchroonmotor
  • Vermogen/koppel: 272 pk/343 Nm
  • Accucapaciteit bruto/netto: 69/64 kWh
  • Snelladen tot 134 kW tot 80% in 26,5 minuten, met een NMC-accu 153 kW
  • L x b x h = 4,23 x 1,84 x 1,55 meter
  • Wielbasis: 2,65 m
  • Aandrijving: achterwielen
  • Acceleratie 0- 100 km/h: 5,3 seconden
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • WLTP verbruik: 17,0 kWh/100 km
  • WLTP actieradius: 476 km
  • Trekgewicht: 1600 kg, veel ondernemers rijden met een aanhangwagen

Conclusie
Deze compacte alleskunner is een sensationele 100% elektrische Volvo die het beste van twee werelden in één auto verenigt!

Terug naar de bovenkant van de website