AutoZeelandtest van de Opel Frontera Hybrid Edition

AutoZeelandtest van de Opel Frontera Hybrid Edition

De nieuwe Opel Frontera heeft een oude naam, maar vervangt nu de Crossland en positioneert zich tussen de Mokka en de Grandland. Hij is er in een 100% elektrische versie, maar ook in een hybride-uitvoering met een 1,2 liter driecilinder en een 48 Volt accu van het mild-hybridsysteem.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti / van Mossel Opel

“Zuinige kanjer!”

De nieuwe Opel Frontera heeft een oude naam, maar vervangt nu de Crossland en positioneert zich tussen de Mokka en de Grandland. Hij is er in een 100% elektrische versie, maar ook in een hybride-uitvoering met een 1,2 liter driecilinder en een 48 Volt accu van het mild-hybridsysteem.
Ik mocht de laatste testen en het resultaat was verrassend!

Van Mossel Opel heette nog AutoTeam, toen de vorige Frontera werd geïntroduceerd in 2001. Deze AWD ontstond door een samenwerkingsverband met Opel, toen nog onder de GM-vlag en Isuzu, maar hij had niet zo’n beste naam als het ging om passieve veiligheid.
De nieuwe Frontera baseert op het STLA-platform van de Stellantisgroep en dat betekent dat hij over veel positieve eigenschappen beschikt, net als zijn stiefzus, de Citroën C3 Aircross.
Ik maakte een afspraak met Leon Paassens, vestigingsdirecteur bij Van Mossel Opel in Goes.

Leuk ontwerp
Natuurlijk deelt hij veel lijnen met de Citroën, maar Opel heeft uiteraard zijn bijzondere neus, de Vizor-grille met veel pianolak, de LED-koplampen en het nieuw gestileerde Opel logo.
Begin van de jaren ’50 bestond dat logo uit een cirkel met daarin een vliegtuig. Het vrachtwagentje van Opel kreeg vervolgens een apart logo in de vorm van een bliksemflits. Hij heette dan ook Opel Blitz. Langzamerhand werd die bliksemflits het vertrouwde teken van Opel, dat nu sinds vorig jaar tweedimensionaal ontworpen is met een kleine tweedeling in het midden.

Deze Edition-uitvoering ziet er flitsend uit met het witte dak en de witte stalen wielen. Gianni fotografeerde de GS, maar ik voeg er nog een foto van de Edition met een optiepakketje aan toe, omdat ik daarmee heb gereden.
Hij ziet er geinig uit met een gedurfd lijnenspel aan de zijkant. De decent uitgeklopte wielkasten zijn bij deze crossover bekleed met zwarte kunststof. Ze zijn wat hoekig getekend, waardoor het lijkt dat hij niet vies is van terrein rijden.
Boven zowel het voorspatbord als dat van achteren is er een carrosserielijn getekend die dat uitgeklopte visueel nog versterkt, ik vind bovendien de vorm van de zijruiten heel gaaf, zeker omdat de C-stijl vrij dik is uitgevallen.
De achterruit eindigt aan beide zijden in een soort panoramisch ruitje, waardoor je niet zoveel ziet, maar het maakt het geheel esthetisch verantwoord af.
Aan de achterzijde word je op niet mis te verstane wijze gewezen op de achternaam van deze Opel.

Maten

  • L x b x h = 4,385 x 1,80 x 1.635 m
  • Wielbasis: 2,67 m
  • Kofferruimte: 460-1600 l
  • Leeggewicht/ laadvermogen: 1332 kg/498 kg

Ruimte
De Frontera is verkrijgbaar als 5-en 7-zitter. Ik testte de 5-zitter en die beschikt over een kofferruimte van 460 kg met onder de vloer nog extra ruimte. Bij de 7-zits-uitvoering, die voornamelijk voor kinderen is bedoeld, houdt u nauwelijks bagageruimte over, maar de stoelen kunnen omgeklapt worden, zodat de bagageruimte weer terug is.

Instappen achterin is een makkie door het grote portier. Dankzij de uitgekiende ruimte én de mooie wielbasis is er plenty beenruimte voorhanden. Ook is er meer dan genoeg hoofdruimte beschikbaar. Er is een 12Volt- en twee US-B-aansluitingen gemonteerd en de passagiers van achteren kunnen hun telefoon kwijt in een handig tasje aan de achterkant van de voorstoelen.
Voorin stapt hij ook goed in, een klein beetje verhoogd en de zit is meteen prima en comfortabel. Dat komt omdat die voorstoelen voorzien zijn van Intelli-Seat-Technologie. Opel heeft een slimme uitsparing bedacht die de druk op het staartbeen vermindert en dat merk je uiteraard vooral op lange afstandsreizen.

Cockpit
De gebruikte materialen zijn niet echt hoogwaardig, maar alles is wel keurig afgewerkt en solide. Het gebruiksgemak heeft duidelijk prioriteit gehad.
Voor mijn neus bevindt zich een 10” digitaal instrumentenpaneel en het infotainmentscherm daarnaast is optioneel in de basisversie, want dat ontbreekt in die uitvoering. Daarvoor in de plaats is er een smartphonestation: je plaatst je smartphone in een houder en programmeert dat op die wijze. Ik zou echter altijd kiezen voor het technologiepakket met een extra scherm zoals in de testauto, want dat geeft uiteindelijk toch een meerwaarde.
Veel zaken zijn heel handig en intuïtief ontworpen, zo is er gelukkig een aantal fysieke knoppen gemonteerd voor de stoel,- stuur, voorruit- en achterruitverwarming en ook de klimaatbeheersing. Voorts vind ik op allerlei plaatsen ruimtes om van alles op te bergen, heel bijzonder is bijvoorbeeld de ruimte voor de bekerhouders die ook benut kan worden om een tablet te plaatsen. Handig is ook dat de smartphone draadloos kan worden opgeladen.

Technische gegevens

  • 1199 cc driecilinder turbomotor
  • Vermogen: 100 pk, koppel: 205 Nm
  • Boring x slag: 75 x 90,5 mm
  • Transmissie: zestraps dubbele koppelingsautomaat
  • Elektromotor: permanente synchroonmotor
  • Vermogen: 16 kW met een koppel van 51 Nm
  • Acceleratie 0-100 km/h: 11 seconden, top: 180 km/h
  • Testverbruik: 1 op 25

Zuinigheid met vlijt
Starten gebeurt gewoon zoals dat altijd is geweest, nl. met een sleutel en geen drukknop. Ik rijd elektrisch weg en gaandeweg komt de driecilinder erbij. Zolang je niet te veel gas geeft, blijft het geluid binnen de perken, maar bij stevige acceleratie hoor je duidelijk dat het een driepitter is.
Ik heb de Frontera als een fijne reisauto ervaren die zelfs met de kleinste motor met 100 pk op de Nederlandse wegen aan alle kanten voldoet. Ik ben naar Rotterdam gereden en omdat ik nog even in Colijnsplaat moest zijn, koos ik op de heenweg voor de route over de eilanden. Ik startte bij Van Mossel Opel in Goes met een actieradius van 395 kilometer. Doordat ik voornamelijk 80- en 100 kilometerwegen op de cruise control heb gereden, heb ik me positief verbaasd over het verbruik, want aangekomen bij het Erasmus MC, gaf het display aan dat mijn actieradius was opgelopen naar 425 kilometer en dat na ruim 100 kilometer afstand. Onderweg kam ik aan gemiddelden tussen de 1 op 25 en 1 op 30!
Dat heeft met een aantal zaken te maken die ik even op een rij wil zetten:

  • De driecilinder heeft een lange slag van 90,5 mm en dat betekent dat hij onder in de toerenkelder een grote trekkracht heeft.
  • De zestraps automaat zorgt ervoor dat hij bij de aangegeven snelheden nauwelijks toeren maakt.
  • De turbo zorgt voor voldoende lucht en de e-motor geeft een duw in de rug.
  • Tot slot: bij gas inhouden, remt hij af op de elektromotor en voedt daarmee extra het accupakket.

Kortom: een benzineverbruikje waar je U tegen zegt!
Op de terugweg veel meer snelwegen genomen en toen ik hem voor de deur in Kloetinge parkeerde had ik nog een rijbereik van 385 kilometer!

Hij heeft een stevig en dynamisch, maar toch comfortabel weggedrag en stuurt geweldig lekker dankzij het grote stuur en het mooie onderstel met een heel goede terugmelding van het wegdek waarover ik rijd. Eigenlijk verrast hij me niet alleen door zijn zuinigheid, maar zeker  ook door zijn volwassen rijeigenschappen die hem in dit prijssegment een stuk hoger laten inschatten.
Hij voelt lichtvoetig aan en in het drukke stadsverkeer in Rotterdam waardeer ik zijn overzichtelijke carrosserie, ook in de parkeergarage.
Tot slot beschikt hij over een armada aan assistentsystemen die hem uiterst veilig maken!

Conclusie
Opel scoort geweldig met deze Frontera: een spaarzame hybrideaandrijving, een comfortabele reisauto, veel variabele binnenruimte, een veilig weggedrag en een attractieve instapprijs van € 30499,- en dat met 8 jaar garantie!

Terug naar de bovenkant van de website