
AutoZeelandtest van de Ford Puma Gen-E Premium
Met de Puma Gen-E heeft Ford een 100% elektrische variant van het geslaagde model op de weg gezet. Iedere potentiële kant die een proefrit maakt van een half uur, doet mee aan de wedstrijd om er één te winnen.
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Geslaagde E-Ford!”
Met de Puma Gen-E heeft Ford een 100% elektrische variant van het geslaagde model op de weg gezet. Iedere potentiële kant die een proefrit maakt van een half uur, doet mee aan de wedstrijd om er één te winnen.
Een uitgebreide test!
Het is bijna 23 maanden geleden dat de internationale auto-journalisten in Keulen op de hoogte werden gebracht van de elektrische toekomst van Ford, toentertijd met de introductie van de Ford Mustang Mach-E.
Tegelijkertijd ervoeren de journalisten de innige samenwerking met VW en het gezamenlijke MEB-platform. Naast de Mustang Mach-E stonden daar de prototypes van de Explorer, de Capri, de Tourneo Courier en de elektrische Puma.
Wat betreft onze testauto: hij staat ook op dat genoemde platform, wordt in Craiova in Roemenië gebouwd, de E-motor is een 168 pk sterke permanent-magneetmotor die bij Ford in Engeland wordt vervaardigd en het accupakket komt van de Koreaanse fabrikant SK On die een vestiging heeft in Hongarije.
De Puma heeft een oude naam, ooit droeg een snelle coupé met een zescilindermotor die naam, maar sinds 2020 is de kleine middenklasser een succesnummer, want in Nederland vond hij met een benzinemotor ruim 10.000 keer een koper en dat hij geweldig aansloeg bij het Europese publiek is eveneens een goed bericht. Niet gek natuurlijk, want hij biedt veel ruimte, heeft een fijne wegligging en ziet er leuk uit. Dan is het natuurlijk niet gek dat Ford heeft besloten er een elektrische variant van te maken.
Ik haalde de testauto op bij Van Mossel Ford in Goes, waar Erwin Logger vestigingsdirecteur is.
Geslaagde E-variant
Hij ziet er gelukkig uit als een Puma, vooral zijn neus is onderscheidend met de dichte grille, maar wel met de contouren van de benzine/hybridversie. Zijn ‘Kulleraugen’ de grote full-LED-koplampen met de bijzondere en herkenbare dagrijverlichting zijn net als de sprekende ogen van een charismatisch mens. Ze zijn voorzien van automatisch grootlicht en een regensensor.
Van een eind is het grote Fordlogo al te lezen. De grote gesmede 18” wielen ( 215/50 R18) passen naadloos bij dit type auto en schuin van achteren gezien noem ik dat zijn chocoladezijde, een germanisme dat bij deze Puma op zijn plaats is, mede veroorzaakt door de prominent aanwezige achterspoiler en het Privacy- glas. De buitenspiegels zijn bij deze versie in de carrosseriekleur gespoten en zijn bovendien verwarm- en inklapbaar.
Hij is er in allerlei leuke kleuren, waarvan ik de gele, de blauwe en de rode versie heel erg leuk vind.
Compleet
De instap is plezierig, want je neemt nét iets hoger plaats. De stoelen zitten uitstekend en bieden overal goede steun. Dat waren we al gewend bij de andere versies en dat is gelukkig zo gebleven. Ze zijn op allerlei manieren in te stellen en dat maakt de voorzittingen compleet. De armsteun in het midden is ook voor lange mensen optimaal verschuifbaar. De bestuurdersstoel is tevens voorzien van een lendensteun. De bekleding heet Sensico in Ebony met grijze stiksels.
Het grote stuurwiel is zowel axiaal als in de hoogte verstelbaar en pakt lekker aan.
Het dashboard is in twee kleuren uitgevoerd, maar niet overal zijn hoogwaardige materialen toegepast. Het B&O audiosysteem is van topkwaliteit met 10 speakers en een subwoofer, 650 Watt-vermogen en het lijkt alsof je live in het Concertgebouw zit.
Daar is het nieuwe 12” infotainment en navigatiesysteem, inclusief Android en Apple Car Play. De navigatie is snel en goed in te stellen, ook met spraakbediening.
Op het scherm zijn ook de rijmodi in te stellen: Normaal, Sport, ECO en gladde wegomstandigheden. Ook is de one-pedal-drive instelbaar en bovendien een soort rijgeluid dat via de speakers binnenkomt, vooral als je accelereert. Onder op het scherm zijn allerlei direct te bedienen ‘knoppen’ aangebracht.
Voor mijn neus een 12,8 “ digitaal instrumentenpaneel dat op verschillende manieren instelbaar is. Alle info die bij een elektrische auto hoort, is voorhanden.
Opbergmogelijkheden zijn er plenty, bijvoorbeeld twee etages tussen de stoelen met US-B-aansluitingen en een anti-slipmat, een oplaadstation voor de smartphone en keurige bekerhouders. Er is zoveel ruimte gecreëerd, omdat de selectiehendel voor de automaat aan het stuurwiel is aangebracht. Ook in de portieren is genoeg ruimte, want daar passen zelfs grote flessen in.
De knoppen op het stuurwiel zijn intuïtief en ook in het donker goed te vinden. Via een druk op een knop op dat stuur kan je ook de lastige piepjes die de EU heeft voorgeschreven, uitschakelen.
Tot slot de Drive Mode Selector, een camera die bij het achteruitrijden assistentie biedt met heel veel zicht!
Achterin + kofferruuuuiiimte
Daar moesten concessies gedaan worden vanwege het accupakket in de bodem en daardoor zit je niet zo comfortabel als in de andere niet elektrische versies, je zit gewoon wat hoger met je benen. Hoofdruimte is er daarentegen genoeg voorhanden.
Achterop mijn testauto staat: “Hierin passen 3 koffers, een kinderwagen, een campingtafel en 2 stoelen samen!” Dat belooft wat…
Het kofferdeksel opent en sluit elektrisch en als de stoelleuningen zijn omgeklapt heb je al veel ruimte, maar omdat de benzinetank ontbreekt, is er een enorme gigabox ontstaan van 145 liter onder de vloer. Hij is voorzien van een waterafstotende coating en mocht er door omstandigheden water instaan, is het mogelijk dat af te tappen via een opening. De kofferruimte is variabel en beschikt standaard over 523 liter, te vergroten tot 1283 liter!
Voorin beschikt de Puma over een frunk van 43 liter, waarin de laadkabel een plaats kan vinden.
Technische gegevens
- Vijfzits SUV, l x b x h =4.214 x 1.805 x 1.555 meter
- Wielbasis: 2.59 meter
- Gewicht + laadvermogen: 1563 kg + 452 kg
- Kofferruimte: 523- 1283 liter
- Onderstel: McPherson vóór, achter schroefveren
- Remmen: schijfremmen vóór, trommelremmen achter
- Voorwielaandrijving
- Motor: permanente synchroonmotor met 168 pk/290 Nm
- Lithium-Ionen-accu, capaciteit netto: 43 kWh
- Acceleratie 0-100km/h: 8,0 seconden, top: 160 km/h
- Verbruik WLTP: 13,7 kWh/100 km
- Actieradius deze uitvoering: 364 km WLTP
- Trekvermogen aanhanger: 750 kg
- Laden: 11kWh tot 100% in 4 à 5 uur, snelladen tot 80% in 23 min!
- Prijs vanaf: € 38.295,-
Range-en laadprestatie
Mijn testverbruik kam heel dichtbij het WLTP-verbruik, nl.14 kWh. Tel daarbij zijn in verhouding geringe gewicht van 1563 kg en die snellaadtijd van 23 minuten van 10% naar 80%! Hij is echter niet leverbaar met een warmtepomp en dat gaat hem misschien parten spelen als het werkelijk koud wordt.
Rijgedrag
Ford heeft een naam te verliezen als het gaat om het onderstel en het rijgedrag. Natuurlijk heeft deze Gen-E aangepaste veren en schokdempers ten opzichte van zijn benzinebroers, maar het is en blijft een Ford met een veilige wegligging, een lekker stuurgedrag en een forse dosis comfort, terwijl hij toch stevig geveerd is.
Conclusie
De Ford Puma Gen-E overtuigt als een 100% elektrische auto. Hij bezit overduidelijk de Ford-genen en daarmee is het een fijne rijdersauto waarin je met plezier onderweg bent. Hij is zuinig en laadt ongelooflijk snel. Een échte aanwinst in dit segment!
Win een Ford Puma Gen-E!
U hoeft zich alleen te melden bij Ford Van Mossel in Goes en u moet een proefrit maken van minimaal 30 minuten. U wordt geregistreerd en doet mee aan de wedstrijd. Het is wel verstandig de actievoorwaarden op de site van www.ford.nl te lezen. Wanneer u inmiddels een Gen-E heeft aangeschaft, heeft u kans dat Ford Nederland het aankoopbedrag terugstort.
De actie eindigt op 30 november 2025