AutoZeelandtest van de MGS5 EV Luxury

AutoZeelandtest van de MGS5 EV Luxury

Veel Chinese fabrikanten hebben het zwaar in Europa, zo niet MG. De S5 is een SUV in het B-segment en vervangt bijna de allereerste MG in Europa, de ZS. MG zegt dat hij op 5 fronten de beste keus is. In deze test gaan we kijken of dat werkelijk zo is.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Volwassen geworden”

Veel Chinese fabrikanten hebben het zwaar in Europa, zo niet MG. De S5 is een SUV in het B-segment en vervangt bijna de allereerste MG in Europa, de ZS. MG zegt dat hij op 5 fronten de beste keus is. In deze test gaan we kijken of dat werkelijk zo is.

Ik haalde hem op bij MG Van Mossel in Goes waar Floris van Overveld de scepter zwaait. In ieder geval is MG de meeste verkochte Chinese auto in Zeeland en dat heeft ook zeker te maken met het enthousiasme van het verkoopteam onder leiding van Floris.

Aantrekkelijk
Met zijn lengte van 4,48 meter is het een grote jongen in dat B-segment en als ik hem langs alle kanten bekijk, zit hij dicht tegen het C-segment aan, zeker met een wielbasis van 2,73. meter. Hij staat op hetzelfde MSP-platform als de MG 4 en MSP staat voor Modular Scalable Platform. Dat betekent dat de E-motor én de aandrijving aan de achterzijde te vinden zijn.
Aan alle kanten zie je dat hij uitgebreid in de windtunnel is getest en die CW-waarde betekent een luchtweerstandscoëffciënt van 0,27!
In de geïntegreerde high-beam-koplampen herkennen we de chequered-flag-signatuur, de bekende geblokte finishvlag bij autowedstrijden. We blijven nog even bij de neus: onder de bumper lijkt de spoiler op die van de MG Cyberster, de spectaculaire roadster die ik ook binnenkort mag testen.
Aan de zijkant is zijn lengte goed zichtbaar, zeker door die enorme wielbasis.
Deze Luxury-uitvoering is voorzien van zwarte zijspiegels en het chroomrandje langs de bovenkant van de zijruitlijn staat hem goed. Ook de 18 inch lichtmetalen wielen passen naadloos bij het design.
Van achteren valt op dat het achterlicht over de gehele breedte doorloopt en dat accentueert zijn breedte van 1,85 m. Op de hoeken zijn die lichten weer gestyled met de racevlag.
Was de ZS nog wat saai qua styling, deze S5 in Picadilly blue is werkelijk een aantrekkelijke en dynamische auto om te zien en dat blijft niet bij het exterieur.

Ruim en hoogwaardig
De instap is aangenaam en meteen valt op dat men niet heeft bezuinigd op de ruimte binnenin.
De bestuurdersstoel is meervoudig verstelbaar, die van de passagier jammer genoeg niet in hoogte.
Het stuurwiel is aan de boven-en onderkant afgeplat en is zowel in de hoogte als axiaal te verstellen. Zowel rechts als links zijn er goede armsteunen aangebracht.
In tegenstelling tot de eerste MG ZS is het interieur in deze S5 absoluut hoogwaardig met materialen die haptisch fijn aanvoelen. MG maakt gebruik van veganleer en alles is solide en netjes afgewerkt.
Het 10 inch grote instrumentenpaneel voor mijn neus geeft duidelijke informatie en het infotainmentscherm in het midden is 12,8 inch groot. Het levert haarscherpe graphics en snelle reacties op. Het is standaard voorzien van draadloze Apple CarPlay en Android Auto, intuïtief te koppelen aan smartphone apps. Men noemt dit systeem Eye Smart Infotainment. Hij beschikt bijvoorbeeld over Life navigatie, EV routeplanning en een concrete begeleiding, zo waarschuwt hij bijvoorbeeld wanneer er een snellaadstaion aankomt als de batterij een eind leeg is.
De middenconsole is voorbeeldig met alweer die mooie materialen, zoals veganleer en suède-achtige stoffen. De selectieknop voor de bediening van de versnellingen zit perfect. Er is plaats voor bekers en om je telefoon op te laden. Dan is er onder die console nog een grote opbergplaats die voorzien is van een antislip-vloertje.
Ook onder de middenarmsteun is een enorme opbergruimte gecreëerd met een 12V-plug en twee USB-C-aansluitingen en je kunt merken dat er goed over is nagedacht. Het dashboardkastje is fors en in de portieren passen grote flessen.
Onder het multimediascherm zit een aantal intuïtieve draaiknoppen, zoals de bediening van het volume van de radio, het instellen van de temperatuur van de klimaatbeheersing en de ventilatorsnelheid. De klimaatbeheersing is van het type single-zone, je kunt het systeem niet op de achterbank beïnvloeden. In deze uitvoering wordt die klimaatbeheersing aangeboden samen met een warmtepomp.
De S5 beschikt over goede stoelen die bijdragen tot een grote mate van comfort. Bovendien is de auto erg stil: rij- en windgeluiden hebben geen vat op het interieur.

Achterin is het goed toeven, dankzij die grote wielbasis is er genoeg beenruimte, ook de hoofden hebben plenty ruimte. Er is een ventilatieopening en een USB-C-poortje. Ook hier weer genoeg opbergruimtes: in de portieren, maar ook in de tassen van de voorstoelen.
De kofferruimte wordt elektrisch ontsloten en biedt een bagageruimte van 453 liter, te vergroten naar 1441 liter, er ontstaat dan een mooie, vlakke laadvloer.
De oplaadkabel past tot slot keurig in een vak onder de vloer.

Technische gegevens

  • L x b x h= 4,476 x 1,85 x 1,62 m
  • Wielbasis: 2,73 m
  • Kofferruimte: 453-1441 liter
  • Leeggewicht/laadvermogen: 1755 kg/395 kg
  • Gewichtsverdeling: 47% vóór en 53 % achter
  • Aandrijving: achterwielen
  • Motor: permanente synchroonmotor, vast overbrenging
  • Vermogen: 170 kW, 231 pk/350 Nm
  • Accu: nikkel-kobalt-mangaan , capaciteit 64 kWh
  • Acceleratie 0-100 km/h: 6,3 seconden
  • Topsnelheid: 190 km/h
  • Verbruik WLTP: 15,5 kWh/100 km
  • Veiligheid: 5 sterren NCAP
  • Actieradius 465-480 kilometer
  • Laadsnelheid DC: 00:28 minuten
  • Draaicirkel: 10.53 m
  • Achteras: Multilink
  • Prijzen: instapprijs Comfort met 49 kWh: € 33.850,-
  • Luxury testauto 64 kWh: € 39.300,-:

Long range met 64 kWh
De Luxury is standaard uitgevoerd met de grootste E-motor.
Hij combineert een 64 kWh accu met een 170 kW (231 pk/350 Nm) sterke E-motor en dat levert een actieradius op van 465 tot 480 kilometer!
Hij spurt in 6,3 seconden naar de honderd, ik heb echter geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden door in de ECO-stand te rijden met ingeschakelde one-pedal-drive, netjes 100 km/h op de cruise control en dat leverde een verbruik op van 15 kWh!
De recuperatie werkte harmonisch en gelijkmatig.
MG heeft absoluut niet bespaard op de achterwielaangedreven S5, want hij beschikt over zowel koeling als verwarming en bij koude weersomstandigheden wordt de accu voorverwarmd.

Reisauto
Dankzij die achterwielaandrijving stuurt hij geweldig, met een korte draaicirkel, je voelt ook geen aandrijfinvloeden in het stuurwiel. Hij is verregaand comfortabel, maar laat aan de andere kant ook een veilig weggedrag zien bij een forsere rijwijze. Eigenlijk is deze S5 perfect in balans. Het valt me bovendien op dat hij akelige verkeersdrempels op meesterlijke wijze pareert.
Remmen doet hij als de beste, want MG heeft er voor gekozen het remsysteem bij het Duitse bedrijf Continental te bestellen. Dankzij de nieuwste generatie van Continentals geïntegreerde rembekrachtigingssysteem voor elektrische auto’s kan de nieuwe S5 EV in 35,5 meter van 100 km/h tot stilstand komen.
De grote remschijven zorgen voor een indrukwekkende remweg.

Conclusie
Met de S5 EV heeft MG een fijne, overtuigende auto op de weg gezet met heel veel kwaliteiten. Hij rijdt erg goed, is binnenin voorzien van veel ruimte, mooie materialen en een goede afwerking. Hij is snel, maar ook erg zuinig.
Inderdaad voldoet hij aan de vijf kernpijlers: veiligheid, geavanceerd, veelzijdig, efficiënt en dynamisch.

Hij scoort bovendien met een garantie van 7 jaar!

Terug naar de bovenkant van de website