
AutoZeelandtest van de SEAT Leon Sportstourer FR Business e-hybrid PHEV
De vernieuwde SEAT Leon PHEV is niet alleen de goedkoopste hybride combi van Nederland, hij heeft een elektrisch bereik tot 132 kilometer, kan zelfs snelladen, is ongelooflijk zuinig, biedt daarnaast heel veel ruimte en rijdt geweldig!
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Mooie, ruime combi met veel kwaliteiten”
SEAT heeft het weer voor elkaar: hier staat de goedkoopste PHEV-combi van Nederland en met zoveel kwaliteiten dat ik sta te popelen om deze test te gaan maken. Instapprijs van deze mooie Spanjaard: € 36.990,-!
Verkoopadviseurs Edwin Hop en Marc van Dam van Auto Poppe SEAT in Goes zorgden ervoor dat ik de Leon Sportstourer uitgebreid kon testen. Ik kreeg hem volgetankt en opgeladen mee!
De vernieuwde SEAT Leon PHEV is niet alleen de goedkoopste hybride combi van Nederland, hij heeft een elektrisch bereik tot 132 kilometer, kan zelfs snelladen, is ongelooflijk zuinig, biedt daarnaast heel veel ruimte en rijdt geweldig!
Allemaal uitgangspunten voor een hernieuwde kennismaking!
Historie
Het begin van de Sociedad Española de Automoviles de Turismo lag in het jaar 1919 toen Fiat in Spanje een vestiging opende. Fiat nam in 1981 afscheid van het merk en de Spaanse regering greep in: SEAT werd zelfstandig tot 1991, toen het VW-concern SEAT inlijfde en dat heeft het merk geen windeieren gelegd.
Bijzonder design
SEAT onderscheidt zich nog steeds door zijn kenmerkende dagrijverlichting die al van verre herkenbaar is. Ooit kwam de van oorsprong Belgische designer Luc Donckerwolke van Lamborghini naar SEAT en hij bedacht die hoekige verlichting die ook bij Lamborghini standaard waren. Deze verlichting wordt trouwens ook als clignoteur gebruikt.
De 4,66 m lange Sportstourer is een knappe verschijning met zijn herkenbare hexagonale grille en de gestileerde S.
Het koetswerk komt duidelijk uit de windtunnel en zorgt mede ervoor dat hij zo zuinig met de brandstof omgaat.
Hij is gespoten in de exclusieve grijze kleur ‘Graphene Grey’ die weliswaar 1245 euro extra kost, maar het staat hem uitstekend, evenals de mooie 18 inch lichtmetalen wielen.
De achterportieren zijn zichtbaar groter dan bij de concurrentie en garandeert een geweldige instap, temeer daar de wielbasis van 2,68 m ruim bemeten is .
De achterzijde is alweer kenmerkend, want de achterlichten hebben ook een onderscheidende vorm met middenin de strip het derde remlicht.
Zo is de Sportstourer ook in het donker onmiddellijk te spotten!
Ruimte
Even in de omgekeerde volgorde: ik neem eerst maar eens even achterin plaats en inderdaad, dankzij die lange wielbasis en dat grote portier is achterin een zalige ruimte voorhanden, dus plenty been- en hoofdruimte! Overal bevinden zich hier opbergruimtes en bekerhouders, haken om kleding op te hangen en handgrepen om in en uit te stappen. De achterpassagiers kunnen zelf de klimaatbeheersing regelen en er zijn USB-C aansluitingen voorhanden.
Vanzelfsprekend zijn er Isofix-aansluitingen voor kinderzitjes voorhanden.
De vijfde deur opent en sluit elektrisch, ook met een zogenaamde schopbeweging. De kofferruimte meet iets minder dan bij de niet-hybridemodellen, vanwege de plaatsing van het accupakket, maar 470 liter is absoluut niet slecht, overigens te vergroten naar 1450 liter. De leuningen worden middels gemakkelijk te bedienen knoppen aan de zijkant van de kofferruimte omgeklapt.
Onder de vloer is een ruimte gecreëerd voor de oplaadkabel, zodat deze niet in de koffer hoeft rond te slingeren. Optioneel is een scheidingswand te verkrijgen die voorkomt dat losse spullen naar voren komen als er sterk geremd moet worden, heel handig!
De bekleding is in twotone grey met rode stiksels uitgevoerd, speciaal voor deze FR Busines-uitvoering, waarbij de letters FR al eeuwig staan voor Formule Racing.
Cockpit
De sportstoelen voorin zitten uitstekend en bieden tijdens alle oefeningen goede steun. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar met een memoryfunctie.
Als ik plaats genomen heb en de auto start, verschijnt het nieuwe digitale instrumentenpaneel met gelukkig prima afleesbare analoge klokken die via de ‘Viewknop’ op het leren stuurwiel nog te configureren zijn.
Het 12,9 inch grote infotainment touchscreen is op alle punten verbeterd en laat zich gemakkelijk bedienen.
Toch mis ik in sommige gevallen fysieke knoppen die intuïtiever werken en minder afleiden dan de bediening via slidefuncties en het touchscreen.
Uiteraard is het scherm ook paraat voor de navigatie en de achteruitrijcamera.
De gebruikte materialen zijn afwisselend hoogwaardig, maar ook van harde kunststoffen voorzien, het geheel is solide afgewerkt. Vooral in het donker is de sfeerverlichting bijzonder aangenaam.
De middenconsole bevat o.a. de selectiehendel voor de 6-traps DSG-automaat, wat staat voor een dubbele-koppelings-automaat. Geen grote hendel meer, maar een gemakkelijk te bedienen ‘vingerknop’.
Technische gegevens
- L x b x h = 4,66 x 1,80 x 1,463 m
- Wielbasis: 2,68 m
- Leeggewicht: 1716 kg
- Laadvermogen: 414 kg
- Aanhangwagengewicht: 1700 kg
- Kofferruimte: 470-1450 kg
- Tankinhoud: 40 liter
- Wielen/banden: 225/40 R18
- B-Motor: 1,5 liter 4-cilinder turbomotor
- Vermogen: 150 pk
- E-motor: 115 pk
- Systeemvermogen/koppel: 204 pk/350 Nm
- Accu: Lithium-Ion, capaciteit 19,7 kWh
- Netto capaciteit: 25,8 kWh
- Oplaadtijd DC tot 50 kW 10-80%: 26 min.
- Oplaadtijd AC 0-100%: 02:30 u
- Gemiddeld stroomverbruik: 17-18 kWh/100 km
- actieradius: 130 km
- Acceleratie 0-100 km/h: 7.9 km/h
- Topsnelheid: 220 km/h
Sportieve FR
De Leon Sportstourer heeft een stevige wegliggingskarakteristiek, inherent aan zijn toevoeging FR. Daardoor is het een échte dynamische rijdersauto geworden met een prima terugmelding van het soort wegdek, toch is hij niet oncomfortabel.
Hij bezit t.o.v. een SUV een laag zwaartepunt en een veel betere CW-waarde en daardoor een plezierige en veilige wegligging.
De samenwerking van de beide motoren is een genot en combineert heel goed met de 6-traps automaat. Normaal heeft de DSG 7 trappen, maar de E-motor zorgt ervoor dat je een trap kan missen.
Het is mogelijk om het elektrische rijden te beïnvloeden door de one-pedal-modus in te schakelen, waarbij hij bij inhouden en remmen extra stroom aan de accu levert.
De B-motor is lekker stil en wanneer je niet teveel gas geeft hoor je nauwelijks of de B-motor werkt of de EV-modus is ingeschakeld.
Op de heenweg naar Schiphol klom de actieradius keurig op, voornamelijk omdat ik netjes 100 km/h heb aangehouden, voornamelijk op de cruise control en gebruikmakend van de 130 km elektrisch rijden. Uiteindelijk is een algemene actieradius van 1000 km heel goed mogelijk met een verbruik van gemiddeld 1 op 30.
Uiteraard geldt: hoe vaker je oplaadt, des te zuiniger je rijdt…
Conclusie
De SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid PHEV is een fijn rijdende en zuinige combi met heel veel voordelen. In deze FR Businessuitvoering komt hij op € 40.990,-, een zeer concurrerende prijs in deze klasse!