
AutoZeelandtest van de Volvo XC90 T* AWD Plug-in Hybrid Ultra
Wie een hybride alternatief zoekt voor de hiervoor beschreven EX90 is met deze versie van de grote Volvo SUV prima geholpen. Hij ziet er in grote lijnen hetzelfde uit als de vorige XC90, maar is voorzien van een nieuwe neus met smallere gestileerde Matrix-led-koplampen, uiteraard met de Volvo-typische hamer-van-Thor-dagrijverlichting. Hij kreeg een nieuwe voorbumper met beter spoilerwerk.
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Zweeds kunststuk!”
Volvo heeft zijn luxe SUV tot hoogglans opgepoetst en dat voor een clientèle die nog niet naar volledig elektrisch wil overstappen. De tien jaar geleden geïntroduceerde XC90 was al goed, maar blijkt nu op alle gebieden nóg beter te zijn.
Een uitgebreide test.
Directeur/eigenaar Marcel Cappendijk rijdt met de indrukwekkende XC90 en hij leverde graag zijn privéauto in voor de testrit van AutoZeeland.
Auto Cappendijk is dé Volvodealer van Zeeland met vestigingen in Terneuzen en Goes. Verkoopadviseur Martijn Aerden van de vestiging Goes zorgde weer voor allerlei adequate gegevens en ik genoot bij stralend weer van deze grote hybrideversie.
Indrukwekkend
In 2016 mocht ik de eerste XC90 van Volvo Cappendijk meenemen naar de Autosalon van Genève en daar heb ik hem leren waarderen, niet alleen als een fijne reisauto, maar ook als een kanjer onder winterse omstandigheden. Gianni en ik logeerden in St.Cergue, een wintersportplaats op 1200 meter boven Nyon voor Genève en de auto was ’s morgens min of meer ingesneeuwd. Dankzij de app was hij bij vertrek sneeuwvrij en opgewarmd. Wat is zo’n vierwielaangedreven SUV dan ideaal, zeker wanneer je de pas met vele haarspeldbochten in de sneeuw moet sturen!
Van dit model zijn er in de loop van die 10 jaar meer dan een miljoen geproduceerd en dat is voor zo’n grote SUV indrukwekkend!
Dankzij de facelift van de huidige XC90 kan hij nog vele jaren mee!
Nieuwe generatie
Wie een hybride alternatief zoekt voor de hiervoor beschreven EX90 is met deze versie van de grote Volvo SUV prima geholpen. Hij ziet er in grote lijnen hetzelfde uit als de vorige XC90, maar is voorzien van een nieuwe neus met smallere gestileerde Matrix-led-koplampen, uiteraard met de Volvo-typische hamer-van-Thor-dagrijverlichting. Hij kreeg een nieuwe voorbumper met beter spoilerwerk.
De bredere grille werd met een glossy black frame en matzwarte inzetstukken opnieuw ontworpen en de achterlichten voorzien van smoke-glas. Ook de achterbumper werd gewijzigd. Aan de zijkant links voor valt het klepje op voor het opladen van de accu. De buitenspiegelkappen zijn in glanzend zwart uitgevoerd.
De grote 21 inch lichtmetalen wielen (Multi Spaaks Black Diamond Cut) passen naadloos bij deze chique auto en geven hem een stoere duw in de rug.
Het grote panoramadak geeft heel wat licht in het interieur.
Alles nieuw
Kunnen we wat betreft het exterieur spreken van een forse facelift, het interieur is compleet aangepakt en spectaculair vernieuwd.
Dat heeft in eerste instantie te maken met een voortreffelijke materiaalkeus bestaande uit een mix van gestikt leer, hout, aluminiumaccenten en stof op het dashboard en de portieren. De kleurstelling is ook bijzonder en ik heb me ooit laten vertellen dat het design van het interieur bij Volvo berust bij een damesteam. De sfeerverlichting maakt dat mooie design eigenlijk waardig af.
Op de beide A-en B-stijlen is een mooie stof aangebracht met daaronder isolatiemateriaal. Was het vorige touchscreen geïntegreerd, het nieuwe is wat groter uitgevallen, maar lang niet zo massaal als in de EX90.
Ook hier moet veel via het scherm worden geregeld, maar het gaat er allemaal een stuk intuïtiever toe en daardoor lekker snel en gemakkelijk. Wel moeten allerlei instellingen na een nieuwe start weer geactiveerd worden, maar dat went vlug.
Het Bowers & Wilkins audiosysteem geeft niet alleen een schitterend geluid als uit het concertgebouw, maar de speakers zijn op zich al sculpturen, zeker die midden op het dashboard..
Nog zo’n design gimmick is de kristallen selectiehendel voor de automaat van Orrefors.®
Ruimte alom
De bekleding luistert naar de naam Cardamom nappaleer en de voorstoelen zijn niet alleen uitgevoerd met een verwarmbare functie, maar in de zomer kan er ook geventileerd worden. Ze zitten perfect en zijn optimaal elektrisch verstelbaar.
Achterin hoor je niemand klagen over een gebrek aan hoofd- en beenruimte, want de bank is in gedeeltes verstelbaar. In het midden is er een geïntegreerde zittingverhoger gemonteerd.
De XC90 beschikt zelfs over een derde zitrij, voornamelijk voor kinderen bedoeld, de stoelen klappen heel gemakkelijk op, evenals de hoofdsteun.
Aflegmogelijkheden zijn er plenty, vaak heel netjes afgewerkt en ruim.
De grote achterdeur is elektrisch te openen en te sluiten en dat is maar wat handig. Zelfs daar helemaal achterin is alles ook netjes afgewerkt en premiumwaardig.
Comfortabele reus
Ook het onderstel werd fors aangepakt. De testauto had als optie luchtvering en dat is haast onmisbaar in deze klasse. Die luchtvering is gekoppeld aan actieve dempers en samen vormen ze de basis voor een zalig comfort.
Bovendien werd de stabilisatorstang aangepast evenals de stuurbekrachtiging. Allemaal voorwaarden voor een fijn en veilig weggedrag, waarbij Comfort met hoofdletters wordt geschreven. Dat hij bij snel genomen bochten wat onderstuurd is, d.w.z. dat hij rechtdoor wil, zij hem vergeven. Voor sportieve acties zijn er andere auto’s.
Volvo presteert het toch weer om een auto van 10 jaar oud zó te faceliften dat hij gewoon weer meekan in de huidige tijd.
Opgeladen kan hij zo’n 70 kilometer elektrisch rijden. Onderweg laadt hij trouwens ook op door de 8-traps automaat in de B(rake)-stand te zetten. Hij recupereert dan wanneer je gas loslaat of remt. Een andere manier is door in het menu de stand ‘opladen’ in te toetsen, dat werkt goed. Ik vertrok alleen met een volgetankte en niet opgeladen auto en na 70 kilometer met die ingeschakelde oplaadtoets had ik weer 100 kilometer meer rijbereik.
Vervolgens nog een uurtje aan de stekker en met 530 kilometer actieradius kon ik de wereld weer aan. 100 km/h op de cruise control naar Tilburg en ik kwam aan een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Hoe vaker je hem aan de laadpaal legt, des te zuiniger wordt hij.
Het samenspel tussen de 2 liter viercilinder en de elektromotor gaat buitengewoon soepel en je merkt soms nauwelijks dat de B-motor erbij komt. Nog even de B-motor: hij maakt gebruik van een compressor bij lage toeren en vervolgens pikt de turbo het voorbereidend werk op en geeft de motor een boost.
Die cruise control werkt trouwens bij deze XC90 heel gemakkelijk, intuïtief en op de tast te bedienen op het stuur.
Technische gegevens
- B-motor: 1969 cc viercilinder turbo & compressor
- Boring x slag: 82,0 x 93,2 mm
- Vermogen/koppel: 310 pk/400 Nm
- E-motor = vermogen/koppel:107 kW/309 Nm
- Systeemvermogen/koppel:455 pk/709 Nm
- Aandrijving: AWD
- Transmissie: 8-traps automaat
- L x b x h = 4,954 x 1923 9 (2,14 met spiegels) X 1,771 meter
- Wielbasis: 2,984 meter
- Aanhangwagengewicht: 2400 kg
- Kofferruimte: 640-1816 liter
- Tankinhoud: 71 liter
- Wielen/banden: 275/40 R21
- Acceleratie 0-100 km/h/ topsnelheid: 5,4 seconden/ 180 m/h
- WLTP verbruik: 1,4 liter/100 km, 20,5 kWh/100 km
Conclusie
Comfortabele reus, hoog afwerkingsniveau en een variabele indeling zijn steekwoorden die bij deze Volvo passen. De testauto staat met al zijn opties voor € 107.560,- bij Volvo Cappendijk.
Cappendijk Volvo Goes
Pearyweg 17
4462 GT Goes
Cappendijk Volvo Terneuzen (service dealer)
Mr. F.J. Haarmanweg 49
4538 AN Terneuzen