AutoZeelandtest van de Volvo EX90 Twin Motor Performance

AutoZeelandtest van de Volvo EX90 Twin Motor Performance

De splinternieuwe Volvo EX90 is ontworpen als de veiligste Volvo ooit. Hij baseert technisch op de Polestar 3 en is inmiddels vergezeld door de nieuwe XC90, een hybrideversie. De twee hebben bijna dezelfde naam, maar verder weinig overeenkomsten.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Elektrische alleskunner”

De splinternieuwe Volvo EX90 is ontworpen als de veiligste Volvo ooit. Hij baseert technisch op de Polestar 3 en is inmiddels vergezeld door de nieuwe XC90, een hybrideversie. De twee hebben bijna dezelfde naam, maar verder weinig overeenkomsten. Ik testte in eerste instantie afgelopen winter de topversie van de EX90, nl. de Performance.

Ik had de auto geregeld bij verkoopgoeroe Martijn Aerden bij Volvo Cappendijk in Goes en afleverspecialist Mahmoud Mosto hielp me de auto te ontdekken.

De eerste 30 minuten.
1e minuut: chique design, de grote carrosserie werkt elegant en slank.
Na 10 minuten: het ruimteaanbod is reusachtig, ik moet erg wennen aan de bediening via het grote scherm
Na 30 minuten: Bochtige wegen zijn voor deze EX90 een onverwacht genoegen!

De EX90 wordt op een totaal ander platform als zijn hybridezus gebouwd, omdat elektrische auto’s nu eenmaal volkomen anders zijn. Er zijn twee uitvoeringen: de Twin Motor en de Twin Motor Performance.
Deze kanjer van meer dan 5 meter lang en bijna twee meter breed heeft een wielbasis van nagenoeg 3 meter.
Hij bezit twee elektromotoren die samen goed zijn voor 517 pk en een systeemkoppel veroorzaken van maar liefst 910 Nm!
De kolos heeft vierwielaandrijving, weegt 2811 kg en spurt in 4,9 seconden naar de honderd. Volgens WLTP verbruikt hij 20,7 kWh/100 km en heeft hij een rijbereik van 614 km. In tegenstelling tot de meeste E- vierwielaandrijvers kan niet de aandrijving vóór in-en uitgeschakeld worden, maar juist die van achteren.
Het accupakket komt van de Chinese producent CATL en heeft een energie-inhoud van bruto 111kWh en netto 107 kWh
In deze wordt het u waarschijnlijk duidelijk dat we met een bijzondere auto te maken hebben!

Hoogwaardig, maar slechts één scherm
Plaatsnemen op de fantastische stoelen met zittingverlengers is een puur genot. Zodra ik het portier heb geopend, is de Volvo al geactiveerd. Via de selectiehendel aan het stuur is hij rij-bereid. De materialen van het dashboard zijn hoogwaardig. Middenin staat een groot 14,5 inch touchscreen.
Het is echter zaak om een aantal zaken bij stilstand via dat scherm te regelen, zoals de instelling van de buitenspiegels, de stuurstand, de klimaatbeheersing, de demperafstelling en de door Google aangestuurde navigatie etc. Ik heb de indruk dat het hele concept door ras-It-ers is bedacht die een andere logica hanteren dan de doorsnee mens. Dat het ook anders kan, heb ik in de XC90 gemerkt.
Tijdens het rijden zijn die handelingen uiteraard volkomen taboe, want die leiden alleen maar gevaarlijk af.

Giga ruimte
De grote Volvo’s hebben een naam te verliezen als het om de binnenruimte gaat. Alle zeven zitplaatsen zijn individueel te verstellen en om te klappen.
Ook op de derde zitrij is voldoende plaats en daarachter is nog ruimte voor bijvoorbeeld kinderfietsjes. Leer is door milieu-overwegingen geen optie meer en vegan is voorlopig troef, maar ik hoorde dat Volvo wellicht op verzoek toch door de knieën zal gaan.

Ballerina
Ik kreeg hem opgeladen mee, waarbij de warmtepomp de accu voorgeconditioneerd heeft. Het hagelde in het eerste deel van de testrit en ik genoot al meteen van de uitstekende tractie. Door de kou (3º) had ik 460 km actieradius die dankzij de one-pedal-drive gaandeweg wat opliep.
Meteen al merkte ik dat de standaard tweekamer- luchtvering een bijzonderheid was. De Koni FD-dempers zijn in staat comfort en handling te combineren. Nooit eerder had ik deze demping in samenwerking met de luchtvering meegemaakt, instelbaar en perfect! De grote Brembo-remmen zijn voorts eenzame klasse voor deze mastodont.
Het modernste assistent-netwerk wordt aangestuurd door Luminar Lidar, een verhoging voorop het dak met twaalf ultrasonore sensoren, acht camera’s en vijf radars en daarmee scoort deze auto als de veiligste Volvo ooit.
Deze zware hippotamus gaat met zijn gewicht zó speels om als ware het een ballerina. Hij legt de lat hoog wat bochtensnelheden betreft, de Volvotechneuten hebben hem werkelijk sportwagengenen meegegeven en dat vind ik geweldig knap!

Technische gegevens

  • Motoren: twee permanente synchroonmotoren
  • Vermogen/koppel: 517 pk/910 Nm
  • Aandrijving: AWD
  • Accu: bruto: 111 kWh, netto: 107 kWh
  • Acceleratie 0-100 km/h: 4,9 seconden, top: 180 km/h
  • Verbruik WLTP: 20,7 kWh
  • Actieradius WLTP: 614 km
  • Laden: 250 kW
  • Laadtijd 10%-80%: 30 minuten
  • Leeggewicht:2811 kg
  • Laadvermogen: 504 kg
  • Aanhangwagengewicht: 2200 kg
  • L x b x h = 5,037 x 1,964 x 1,744 meter
  • Kofferruimte: 310 – 1910 kg

Conclusie
Met een uitstekende materiaalkeus, een top-afwerkingskwaliteit, fantastische rij-eigenschappen, veel comfort en een zuinig karakter heeft Volvo de EX90 in het topsegment neergezet. Misschien de bediening van de XC90 lenen…
Nieuwprijs: € 111.500,-

Cappendijk Volvo Goes
Pearyweg 17
4462 GT   Goes

Cappendijk Volvo Terneuzen (service dealer)
Mr. F.J. Haarmanweg 49
4538 AN   Terneuzen

Terug naar de bovenkant van de website