AutoZeelandtest van de Škoda Elroq 85

AutoZeelandtest van de Škoda Elroq 85

Met een cool design, premium ambities en keuze uit twee elektromotoren is de nieuwe Elroq de compacte elektrische SUV van Škoda. Hij gaat met opgeheven hoofd de strijd aan met zijn directe concurrenten.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Premium Bohemian Rhapsody!”

Met een cool design, premium ambities en keuze uit twee elektromotoren is de nieuwe Elroq de compacte elektrische SUV van Škoda. Hij gaat met opgeheven hoofd de strijd aan met zijn directe concurrenten.

Bij Auto Poppe aan de Amundsenweg in Goes hebben ze reikhalzend uitgekeken naar deze Elroq, want Škoda scoort binnen het Volkswagenconcern vaak op bijzondere wijze. Kees Baas reserveerde  de Elroq voor mij en verkoopadviseur Edwin Hop had ervoor gezorgd dat hij gewassen, gestreken en opgeladen voor me klaar stond. Samen met Gianni hebben we een testrit gemaakt door Zeeuws-Vlaanderen en een deel door België.

El-Roq
Net als zijn benzinebroer, de Karoq, is  de Elroq een compacte SUV en de naam is duidelijk: Elektrischer Karoq. Met zijn lengte van 4,49 meter baseert hij op de  ‘Modularen Elektro Baukasten’ (MEB) van het VW-concern. Met zijn sportief coole design onderscheidt hij zich echter duidelijk van de Karoq en deelt hij veel meer de look met de grotere Enyaq die ook die mooie nieuwe neus kreeg met de naam ‘Modern Solid.’
De nieuwe, markant geplaatste Matrix-led-koplampen zijn een beetje weggestopt onder de dagrijverlichting bestaande uit ieder 4 blokjes.
Hij heeft een schijnbaar echte grille met onder de kentekenplaat een geblokte happer met een alu-look-spoiler. Met zo’n spannende neus lijkt hij helemaal niet op de elektrische concurrenten en eigenlijk houd ik hier wel van. Toen ik weken geleden bij de preview even met een Duitse Elroq mocht rijden  was ik meteen geporteerd van zijn mooie neus.
De testauto is gespoten in een zachtgroene kleur en dat staat hem uitstekend.
In de zwart omrande wielkasten draaien grote 21 inch lichtmetalen wielen die hem van de zijkant een stoer karakter meegeven. Het chroomrandje rond de zijruiten maakt hem tegelijkertijd een beetje chique.
De achterzijde is weer typisch Škoda met een lichtsignatuur die een knipoog geeft naar de beroemde  Boheemse glaskunst.
De korte overhangen voor en achter plus de forse wielbasis van 2,77 meter zijn voorboden van veel binnenruimte.

Mooi en ruim
Zoals genoemd, met zijn lengte van 4,49 meter beschikt de Elroq over een zalige binnenruimte, zowel voor-als achterin. Overal biedt de Elroq voldoende hoofd-, been- en schouderruimte.
De elektrisch verstelbare voorstoelen zitten uitstekend en zijn optioneel te voorzien van een massagefunctie. Dankzij zijn breedte van 1,884 meter, is er plenty ruimte gecreëerd voor zowel de chauffeur als de passagier. Ondanks het accupakket onder de vloer, zit je niet hoger dan bij de Karoq en dat is plezierig.

Organisatietalent
Weliswaar is de kofferruimte 50 liter minder dan de Karoq, met 470 liter is die echter zeker niet te klein. Bovendien zijn de Škoda’s beroemd vanwege het Simply Clever-principe.. Aan weerskanten van de kofferruimte bevinden zich opbergplaatsen voor kleine zaken: de laadkabel hangt in een net onderaan de afdekhoes, tassen hangen in speciale haken, losse spullen  worden in bedwang gehouden door verstelbare cargo-elementen en kleren worden opgeborgen in hangmatten. Bovendien kan de hoedenplank op twee hoogtes worden aangebracht.
Nog twee features van Simply Clever: in het linker portier bevindt zich een paraplu en als je laadt, kan je de opgerolde kabel aan een steun hangen, mooi hè?

Hoogwaardig chique
Alle materialen op het dashboard en de portieren zijn van mooie en hoogwaardige  materialen gemaakt, waarbij het chique stiksel opvalt.  Ook het design kan voor een esthetische hoofdprijs gaan. Leer-, aluminiumaccenten en carbon wisselen elkaar evenredig af. Vele aflegmogelijkheden en USB-C-poorten maken het reizen alleen maar praktisch. De mooi in te stellen sfeerverlichting is de kers op de wellness-taart.
Het dikke stuur pakt fijn aan en de tasten en toetsen  zijn intuïtief en gemakkelijk te bedienen
Wat we vroeger het instrumentenpaneel noemden, geeft voldoende informatie die duidelijk wordt weergegeven. Bovendien beschikt de testauto over een head-up-display dat zoveel informatie verschaft, zonder de blik op de weg te verliezen, dat je nauwelijks naar andere info hoeft te kijken.
Het grote touchscreen werkt snel en wordt ondersteund door geniale camera’s en door niet alleen een overzichtelijke menu-structuur, maar ook door Android Auto en Apple CarPlay.. Onder het scherm vinden we gelukkig ook fysieke knoppen die het digitale leven veraangenamen.
Wanneer je gaat laden, kan de snelheid daarvan worden beïnvloed vanaf de cockpit of via een Smartphone-app.
Om de kabel na het laden te deactiveren, gebruik je de afstandsbediening..

Technische gegevens

  • Aandrijving: permanente synchroonmotor
  • Vermogen + koppel: 286 pk + 545 Nm
  • Systeemspanning: 350 V
  • Laadvermogen wisselstroom: (type2): 11kW
  • Laadvermogen gelijkstroom (CCS): 175 kW
  • Achterwielaandrijving, vaste overbrenging
  • Ophanging: onafhankelijk geveerde wielen, McPherson en schroefveren
  • Wielen en banden vóór: 235/45 R21, achter:255/40 R21
  • L x b x h = 4,49 x1,884 (2,15 met spiegels) x 1654 m
  • Wielbasis: 2.77 m
  • Totaal gewicht + laadvermogen: 2650 kg
  • Trekgewicht: 1000 kg
  • Kofferruimte: 470-1580 liter
  • Accucapaciteit bruto/netto:82/77kWh
  • Luchtweerstandscoëfficiënt: 0,26
  • WLTP-verbruik: 16 kWh/100 km, actieradius tot 579 km WLTP
  • Geluidsproductie: 67 dB(A)
  • Acceleratie 0-100 km/h: 6,6 seconden, top: 180 km/h
  • Tussenspurts:
  • 60-100 km/h: 3,2 seconden
  • 80-120 km/h: 4,2 seconden

Onderweg
De 285 pk/545 Nm blijken genoeg om de ruim twee ton wegende Elroq 85 vlot met het verkeer mee te laten komen. De acceleratie is uiteraard afhankelijk van de gekozen rijmodus: in de sportstand wordt de hele auto getrimd voor dat werk, terwijl de verbruikscijfers vanzelfsprekend in de ECO-modus optimaal zijn.
Afremmen op de motor en daardoor recupereren kan op vier standen, van uitrollen tot sterk afremmen. Bij de laatste stand gaan de remlichten branden zonder het rempedaal aan te raken. We komen bij relatief koud weer aan een gemiddelde van 18 KWh/100 km en hebben dan ook dankbaar gebruik gemaakt van het terugwinnen van stroom op de binnenwegen in West-Zeeuws-Vlaanderen.
Dankzij het gebruik van hetzelfde onderstel als dat van de Enyaq staat de Elroq garant voor veel stabiliteit en veel comfort.
Er zijn allerlei optiepakketten, waarvan instelbare schokbrekers en een progressieve stuurbekrachtiging deel uitmaken, één die in mijn wensenlijst zou voorkomen.
De Elroq heeft een fijne, veilige wegligging die in grensgevallen tot een bijna neutraal karakter leidt.
In de stad is natuurlijk de draaicirkel van 9,8 welhaast ideaal, want je kan simpel keren in een straat, een gevolg van de achterwielaandrijving.

Conclusie
De Škoda Elroq verenigt premium, zuinigheid en comfort met veel bijzondere eigenschappen. Hij ziet er goed uit, is ruim en met een instapprijs van €  34.990,- bijzonder aantrekkelijk!

Terug naar de bovenkant van de website