AutoZeelandtest van de Volkswagen Tiguan 1,5 e-Hybrid Life Edtion

AutoZeelandtest van de Volkswagen Tiguan 1,5 e-Hybrid Life Edtion

Zijn naam is samengesteld uit: Ti (ger) en (Le) ugan. Met dierlijke kracht wist de Tiguan zich aan de top van de verkoopstatistieken te vechten, want sinds zijn komst in 2007 zijn er wereldwijd 7,5 miljoen van verkocht!

Tekst: Rob Strating
Foto’s Gianni Agosti en Henk Luteijn

“Lieveling van velen” 

De derde generatie Tiguan!

Tijd voor een test met de spannende PHEV.

Verkoopgoeroe Kees Nelen en zijn collega Tanja Nieuwenhuijse van Auto Poppe in Goes zorgden ervoor dat ik de Tiguan mee kon nemen voor een uitgebreide testrit.

Kleine Touareg
Bij de derde generatie van de bestseller mocht VW geen fouten maken. Het exterieur is volgens de verwachtingen alles behalve revolutionair geworden en dat is maar goed ook, want daarmee blijf je je vaste klanten trouw: hij ziet er betrouwbaar uit, modern, rechtlijnig en al van verre als een VW te herkennen.
Daar is zijn gladde neus met optioneel zo’n doorlopende led-strip, de schitterende Matrix-koplampen met een hoogmoderne projectietechnologie.
Hij heeft grote raampartijen, waardoor het zicht rondom gegarandeerd blijft. Dat is tevens handig voor alle caravanrijders, want de Tiguan is bij dat publiek geweldig populair. De mooie 17” velgen “Venezia” genaamd passen naadloos bij deze Life Edition. Aan de achterzijde is de lichtpartij veranderd en uiteraard ook in led uitgevoerd. De lichtstrip zorgt voor nóg meer optische breedte.
Zoals de Golf de maatstaf is in zijn klasse, is de Tiguan dat ook in de compacte SUV-wereld en daar mag VW trots op zijn.

Goed gedaan
Instappen gaat natuurlijk gemakkelijk, een van de voordelen van zo’n compacte SUV.
Meteen word ik geconfronteerd met mooi en hoogwaardig materiaalgebruik. De sfeerverlichting doet daar nog een schepje bovenop.
Het grote 15” touchscreen staat mooi centraal, maar gelukkig heeft Volkswagen naar mijn collega’s en mij geluisterd door op het stuur weer fysieke, intuïtieve knoppen te monteren, waardoor de bediening geweldig verbeterd is! Dat leren stuur pakt  lekker aan en is zowel axiaal als in hoogte verstelbaar.
Het instrumentenpaneel voor mijn neus wordt uiteraard digitaal aangestuurd , maar biedt analoge klokken en ook is er gelukkig een head-up-display. Met de ‘viewknop’ op het stuur kan je de informatie op het scherm bijvoorbeeld minimaliseren.
Via het grote scherm kan je heel eenvoudig allerlei piepjes, zoals die van de snelheidswaarschuwing, uitschakelen.
Ook via het scherm zijn er vele rijhulpsystemen te bedienen. Er is plaats om tegelijkertijd twee smartphone op te laden.
Op de middenconsole zit een draai/duwknop die twee functies heeft: je kunt het volume van de radio harder of zachter zetten en als je er op drukt kan je de rijmodi bedienen: comfort, sport, individual of eco.
Via de individualmodus is het mogelijk om de adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control Pro) te activeren. Ee schitterend systeem, ik kom daar verderop in de test op terug.
Opbergruimtes zijn er plenty voorhanden, zoals onder de armsteun in het midden met prima bekerhouders. De voorstoelen zijn van het type comfort en bieden uitstekend steun, de zittingverlenger is natuurlijk top!
Achterin hoor je niemand klagen over de hoofd- en de beenruimte. De zitting had van mij iets langer mogen zijn. De armsteun heeft een uitschuifbaar gedeelte met bekerhouders en een plaats om een tablet te fixeren.
Er is daar achterin een 12 Volt-aansluiting en twee USB-C mogelijkheden.
In de achterkant van de voorstoelen vinden we opbergtassen en kleinere opbergvakken. De bagageruimte biedt vervolgens een zaal van 490/1486 liter!

Technische gegevens

  • L x b x h = ,54 x 1,842 x 1.658 m
  • Wielbasis: 2,68 m
  • Leeggewicht: 1866 kg
  • Laadvermogen: 544 kg
  • Kofferruimte: 490/1486 liter
  • Tankinhoud: 55 liter
  • B- motor: 1,5 liter viercilinder turbo
  • Systeemvermogen + koppel: 204 pk/350 Nm
  • Voorwielaandrijving
  • Acceleratie 0-100 km/h + topsnelheid: 9,1 seconden + 210 km/h
  • Laadvermogen AC/DC: 11/40 kW
  • Accupakket: 19,7 kWh
  • Rijbereik elektrisch: 115 km
  • Transmissie: 6-traps automaat
  • Trekvermogen: 1800 kg

Comfortabel of sportief
Dankzij die adaptieve onderstelregeling (al genoemd: DCCPro) kan je ongelooflijk comfortabel onderweg zijn, het lijkt soms wel of hij luchtvering heeft. Daarmee is het een fijne reisauto! Wil je sportief boenderen is dat heel goed mogelijk: de schokdempers worden aangetrokken, de besturing is directer en hij ontpopt zich als een sportwagen. Uiteindelijk kan je kiezen uit 15 verschillende standen.
Wat een schitterend systeem!
Hij is natuurlijk geweldig zuinig. Hoe meer hij wordt opgeladen, des te zuiniger hij is. Ik noteerde tijdens 100% elektrisch rijden een gemiddelde van 16 kWh en het is dus mogelijk om 0,4 liter/100 km te halen. De overgang van elektrisch naar de B-motor gaat dankzij de uitstekende geluidsisolatie heel soepeltjes. Ook de geluidsisolatie in de wielkasten, het speciale glas en de stroomlijn van de buitenspiegels dragen bij aan het totale comfort.
De spraakmodus is prima, je kunt dat voor de navigatie gebruiken of om de temperatuur te regelen, eigenlijk is alles mogelijk zonder je blik op de weg kwijt te raken.
De cruise control werkt goed, maar ik kan het adaptieve gedeelte niet uitschakelen.
Ik heb een groot gedeelte in het donker gereden en wat heb ik genoten van die Led-Plus-verlichting: hij verlicht veel meer en verder dan ik ooit heb gezien en dat zonder tegenliggers te verblinden!
Tot slot bezit deze uitvoering de zogenaamde. Park Assist, waarmee je de Tiguan via je telefoon kan laten parkeren, zelfs al zit je niet in de auto, heel bijzonder!

Conclusie
Dat de nieuwe Tiguan een bestseller blijft, is nu wel duidelijk. Deze PHEV-SUV heeft vele kwaliteiten, waardoor het een échte wannehave is. De Life Edition staat voor € 50.990,- in de boeken en ik voorspel hem een geweldige toekomst!

Terug naar de bovenkant van de website