AutoZeelandtest van de Kia EV3 GT-Line

AutoZeelandtest van de Kia EV3 GT-Line

Na de EV6 en de EV9 komt Kia nu met de EV3 die met het grootste accupakket een actieradius heeft van meer dan 600 kilometer en daarmee is Kia zijn naaste concurrenten vóór. Deze uitvoering heb ik getest.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Revolutie”

Wesley Buuron van Louwman Kia in Goes is er altijd als de kippen bij als er een nieuw model in de showroom staat en dus togen Gianni en ik naar de zaak aan de Pearyweg. Met Wesley maakte ik ook een afspraak voor de test.

Kia zet zich als best verkochte auto in Nederland volledig in om de transitie naar elektrisch rijden te vervolmaken.
De EV3 is de derde volledig elektrisch geproduceerde auto van het Koreaanse merk.
Hij past in het B-segment van de elektrische crossovers en daarin heeft hij veel concurrenten.

Modern
Hij ziet er spectaculair uit met zijn zelfbewuste, gladde neus met de spraakmakende koplampen, ieder voorzien van 12 individuele ledlampen die voorbehouden zijn aan de GT-line. Trouwens de dagrijverlichting zou je ook markant kunnen noemen, want overdag is hij daardoor onmiddellijk herkenbaar.
De zwarte pianolak-accenten zijn overal op deze auto geprononceerd aanwezig, zoals rondom de wielkasten, aan de voorzijde, op de drempels, de overgang tussen de D-stijl en de achterruit, langs de zijruiten en de achterzijde, Ze vallen bij een lichte kleur als deze EV3 extra goed op. Die achterzijde is met name door de ‘Star Map’- achterlichten van verre herkenbaar en dat hebben de techneuten van Kia ook zo bedoeld. Exclusief voor deze uitvoering zijn ook de 19-inch zwarte lichtmetalen wielen die hem een stoer karakter meegeven.
Door zijn hoekige vorm en door zijn forse maten ( l x b x h = 4,31 x 1,85 x 1,57 m) belooft hij flink wat binnenruimte te hebben.

Inderdaad binnenruimte
Ik werk een beetje van achteren naar voren: de meeste achterpassagiers hebben over de been- en de hoofruimte absoluut geen klagen. De achterbank is hoog genoeg en de vloer is vlak, waardoor er een aangename zithouding is ontstaan.
Niet alleen de voorstoelen, maar ook de achterbank is verwarmbaar op 3 niveaus.
Ik zie daar achterin ook ventilatieroosters, een bekerhouder in het portier en USB-aansluitingen. Ook in de armsteun bevinden zich twee bekerhouders.
De kofferruimte biedt dankzij een verstelbare bodem 460 liter te bevatten en als je de leuningen neerklapt, is er zelfs 1251 liter beschikbaar.
In de frunk (kleine bergplaats naast de E-motor) onder de motorkap is ook een ruimte gecreëerd waar de laadkabel in past.

Cockpit
Dankzij de hoekige vorm van het koetswerk stap je heel gemakkelijk in en de zit is vrijwel meteen goed. De stoelen zijn goed gevormd en bieden voldoende steun. De hoofdsteunen zijn op vele manieren verstelbaar. De armsteun is prima en de meeste materialen zijn hoogwaardig en zijn gemaakt van gerecyclede kunststoffen. De middenconsole is als een laptoptafel uitschuifbaar en op de kop van het tafeltje zit een aantal sneltoetsen, heel handig!
Opbergruimte is er plenty aanwezig, als je het het tafeltje inschuift. Verstelbare bekerhouders, USB-aansluitingen en een oplaadmogelijkheid voor je telefoon. Apple CarPlay, AndroidAuto, allemaal aanwezig!
Heel handig zijn de toetsen in het portier om bijvoorbeeld de stoelverwarming, stoelkoeling en de stuurverwarming in te schakelen, vlakbij en intuïtief!
Het stuurwiel is prima te verstellen, zowel in hoogte als axiaal. Op het stuur bevinden zich ook knoppen die qua ergonomie een tien krijgen. Onder de airbag is een knop gemonteerd om de diverse rijmodi op te vragen.
Het grote scherm op het dashboard is overgenomen uit de EV9 en bestaat eigenlijk uit 3 schermen. De grote uitvoering voor mijn neus is 12,3 inch groot en heette vroeger het instrumentenpaneel, daarnaast een klein scherm voor de bediening van de klimaatbeheersing, dat overigens met een druk op de knop vergroot kan worden. Dan het meest rechtse scherm dat even groot is als het eerste. Dit is voornamelijk bedoeld voor het infotainment. Het blijft een touchscreen, maar er zijn gelukkig ook een aantal fysieke aanraakknoppen gemonteerd om bijvoorbeeld snel de temperatuur te wijzigen of de radio zachter te zetten.
Hoera, deze uitvoering heeft een head-up-display, eigenlijk onmisbaar!
Gemakkelijk is ook de dodehoekweergave aan beide zijden van de auto, wanneer je de clignoteur inschakelt.
Via het scherm kan je bijvoorbeeld de parkeergarage betalen als de auto daar is geregistreerd. Dankzij AI-toepassing (“Hey Kia!”) in het infotainmentsysteem kan je met de auto discussiëren, bijvoorbeeld een restaurant laten uitzoeken of het weer laten voorspellen.

Technische gegevens

  • Carrosserie: vijfzits SUV/Crossover
  • L x b x h = 4,31 x 1,85 x 1,57 meter
  • Wielbasis; 2,68 meter
  • Kofferruimte: 460-1885 liter
  • Leeggewicht/laadvermogen: 1885/470 kg
  • Banden/wielen: 215/50 R19
  • Voorwielaandrijving
  • Motor: permanente synchroonmotor
  • Vermogen/koppel: 204 pk/283 Nm
  • Accu: Lithium-Ionen batterij, capaciteit: 81,4 kWh
  • Acceleratie o-100km/h: 7,9 seconden, topsnelheid: 170 km/h
  • Verbruik: 16,2 kWh/100 km
  • Actieradius: 563 km (met 17 inch wielen 605 km)
  • Snelladen met 128 kWh geschiedt van 10% naar 80% in een half uur
  • Bijzondere functies:
  • Vehicle to load via 230 V kan je huishoudelijke apparaten opladen
  • Vehicle to grid: hij bezit een thuisbatterij waarmee je stroom kunt teruggeven aan het net

En route
Hij is flink snel, maar heeft door de one-pedal-drive in te stellen via de flippers aan het stuur, ook de mogelijkheid om energie terug te winnen. Dat systeem werkt uitstekend en wel in drie in te stellen fases, waarbij hij altijd tot stilstand komt zonder te remmen..
Hij rijdt eigenlijk geweldig en je voelt nauwelijks aandrijfreacties in het stuur. Dankzij die fijne besturing is hij een kanjer op bochtige wegen. Daarbij helt hij in snel genomen bochten nauwelijks over en laat hij mede door een armada aan veiligheidssystemen een veilig weggedrag zien, waarbij ik de techneuten complimenteer met de keuze van de mooie schokdempers die zowel op een onverhard paadje als op een snelweg zorgen voor een grote dosis comfort.

Conclusie
Ik denk dat Kia een geweldige auto op de weg heeft gezet: een leuk design, zuinige eigenschappen, veel uitrusting en een prima rijgedrag.

Deze versie is compleet en komt op € 47.195,-

Terug naar de bovenkant van de website