AutoZeeland in gesprek met Glenn den Exter
AutoZeeland in gesprek met Glenn den Exter
Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Glenn den Exter en ik ben auto /meubelstoffeerder.
Hoe ben je zo in het beroep terechtgekomen?
Eigenlijk door mijn vader, die is jarenlang stoffeerder geweest. Hij is zelfstandige geworden, omdat de zaak waar hij werkte failliet ging. Na een jaar of 5 had hij wel extra handen nodig en zo ben ik er eigenlijk ingerold.
Autostoffeerder wat houdt dat in?
Dat is eigenlijk heel ruim. Dat gaat van een kleine reparatie aan een autostoel, van een instap schade tot het volledig vervangen van een interieur, restaureren van stoelen, tapijt sets maken, deurpanelen opnieuw maken en bekleden, cabriolet daken, hemels opnieuw bekleden. Je kan het zo gek niet bedenken.
Doe je dit werk alleen bij oldtimers of ook bij nieuwe auto's?
Ook voor nieuwe auto’s, maar het je ziet dat de meeste aanvragen voor de oldtimers zijn. Maar in principe stofferen wij auto’s van jong tot oud.
Heb je een bepaalde passie met oldtimers?
Mijn grootste passie ligt eigenlijk bij de luchtgekoelde Volkswagens. Daar ben ik in 2007 ingerold door een kevertje te kopen die hier in de buurt stond van € 500. En dan gaat het van kwaad tot erger en inmiddels denk ik dat we 6 luchtgekoelde Volkswagens verder zijn.
Restaureer je deze auto’s zelf?
Voordat ik als zelfstandige begon deed ik het allemaal. Enkel spuitwerk deed ik niet maar voor de rest deed ik alles zelf.
Klopt het dat jij zelf een hele bijzondere auto hebt?
Ja dat klopt inderdaad. Het is een Spijlbus 11 raams van 1964. Hij is niet helemaal standaard. Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven. Dat is een klein beetje uit de hand gelopen. Ik had eigenlijk eerst een gerestaureerde kever en ik dacht ik hoef geen gerestaureerde auto meer. Ik wilde eigenlijk altijd een busje hebben om naar meetings te gaan en om erin te slapen. Toen ben ik er eigenlijk mee begonnen. Eerst lassen en technisch in orde maken. Maar dan moest hij strak gezet worden, omdat hij niet helemaal strak genoeg was naar mijn zin. Dat heb ik dan door iemand laten doen. Maar toen was hij zo strak en dacht ik dat ik, hier kan je geen matte verf op zetten. Dus heb ik hem uiteindelijk blinkend laten spuiten. Dus alle onderdelen die Ik had verzameld met roest heb ik allemaal weer verkocht. Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling om de bus helemaal te restaureren, maar zo is het helemaal uit de hand gelopen tot een volledige restauratie.
Ben je van plan om deze Spijlbus te gaan verkopen?
Het is eigenlijk wel de bedoeling om hem te verkopen. Ik heb sinds kort een nieuw bedrijfspand aangekocht en ik kan het geld op dit moment goed gebruiken. Officieel staat hij al te koop via social media.
Waarom heb je een nieuw bedrijfspand gekocht?
Ruimtegebrek, dat is eigenlijk het grootste probleem nu.
Wat maakt jouw beroep zo uniek?
Er zijn eigenlijk vrij weinig mensen die dit vak uit oefenen, en je kunt er niet voor naar school. Je kunt het alleen maar leren door het gewoon te doen of van iemand te leren die het al kan. Mensen komen naar hier met een versleten interieur en ik zorg dan dat het weer zo is als het vroeger was of ik maak er iets unieks van.
Wat is het meest speciale wat heb je ooit heb gestoffeerd?
Dat klinkt misschien raar, maar dat is toch een lijnbus van de LIJN. Die hebben we helemaal omgebouwd naar de partybus, met een sterrenhemel erin. Dit was wel een van de meest extreme projecten die we gedaan hebben.
Ik begrijp ook dat je een voorliefde hebt voor Porsche, hoe is dat zo gekomen?
Het gaat vooral om de Porsche 911. Het is het enige model wat zo lang met dezelfde lijn succesvol op de markt is. Daarbij vind ik dat het geluid van de oude boxermotor geweldig.
Die hoor je al van ver aankomen. En dat is magnifiek.
Ik heb zelf een Porsche 996 4S uit 2002. Ik rijd hier niet dagelijks mee, het is eigenlijk een auto voor erbij. In deze auto zit wel alle luxe, die in een oldtimer niet zit.
Als je elke auto zou kunnen kopen en je zou niet naar het geld hoeven te kijken, welke auto zou het dan worden?
Dan zou ik toch bij de Porsche blijven en voor een GT 3 gaan.
Waarom een Porsche GT3?
Gewoon om het vermogen en het model. Het is gewoon een beest van een auto.
Welk cijfer geef jezelf als autorijder?
Ik geef mezelf toch wel een 8 denk ik. Ik vind mezelf wel een goede autorijder.
Auto kopen op gevoel of met de portemonnee?
Hierin moet je een balans in zien te vinden, want als jij het budget niet hebt kun je hem niet kopen ook al heb je het gevoel. Maar ik kies dan toch met de portemonnee.
Rijden met navigatie of de borden volgen?
Dan ga ik toch voor de makkelijke weg en dat is rijden met navigatie.
Linkerbaan doorrijden of rechterbaan cruisen?
Linkerbaan, dit ook met de oldtimer. Daar zit overal een dikke motor in, dus dat kan makkelijk.
Zelf rijden op laten rijden?
Zelf rijden
Brandstof of elektrisch?
Brandstof
Klassieker of moderne auto?
Toch denk ik dat ik dan voor de klassieker ga. Puur voor de uitstraling, de geur van benzine en het geluid.
Radio aan of radio uit?
Radio uit. Dan kan je in de meeste gevallen genieten van het geluid.
Auto In de wasstraat ja of nee?
Nee, niet door de wasstraat. Zelfs de luxe auto niet. Maar mijn vrouw denkt daar wel anders over. Mijn werk bus was ik ook lekker zelf met de hand.