Afscheid van Chef werkplaats Adrie Scheele bij VW Auto Poppe in Goes
Afscheid van Chef werkplaats Adrie Scheele bij VW Auto Poppe in Goes
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Auto Poppe en Rob Strating
“Schat aan ervaring”
Na 47 jaar trouwe dienst heeft Chef werkplaats Adrie Scheele afscheid genomen en gaat genieten van zijn welverdiende pensioen.
Op maandag 9 oktober jl. vierde hij in het bijzijn van zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen op zijn laatste werkdag zijn afscheid met het personeel in Goes.
Dat werd nog eens overgedaan met een mosselmaaltijd met het complete personeel van alle vestigingen op donderdagavond 12 oktober.
Ik zocht Adrie thuis in Yerseke op en hij deelde met mij vele herinneringen.
Adrie bezocht de Ambachtsschool in Goes, waar hij van leraren Rottier en Kommer het automonteursvak leerde: “Ik kwam in 1974 van school, maar moest eerst in dienst. Toenmalig directeur van Garage Van Strien Van Garderen en chef werkplaats Bertus Verburg kwamen in 1976 mij persoonlijk vragen of ik als monteur wilde komen werken in het bedrijf aan de Spiegelstraat in Goes.
Toen Bertus Verburg in 1999 in de VUT ging, moest er een nieuwe Chef werkplaats worden aangesteld. Dat lukte niet meteen, waarop ik het verzoek kreeg om Bertus te vervangen.
Ik ben de uitdaging aangegaan en heb daar nooit spijt van gekregen. Ik ging graag met klanten om en heb altijd geprobeerd om het vertrouwen van de klanten te winnen. Het waren drukke tijden met heel veel busjes van toenmalige grote bedrijven als Hoechst en Pechiney. We werkten in die tijd met 15 monteurs in de werkplaats.
Helaas ging Garage Van Strien in 2009 failliet, een enorme schok voor ons.
Natuurlijk waren we nadien blij dat Auto Poppe het bedrijf overnam.
Ik heb daardoor in die 47 jaar zes directeuren gehad: de heren Van Garderen, Van Mill, Jos Smits en tot slot Gillis Poppe, Bram Lokers en Jan Jaap Hietkamp.”
De transitie van Volkswagen
Ik praat graag met Adrie over de merken Volkswagen en Audi waarvoor hij zijn hele leven heeft gewerkt. We memoreren dat hij ervaringen heeft opgedaan die niet zoveel mensen kunnen evenaren.
Adrie begon als monteur bij een merk dat voornamelijk uit auto’s bestond die door een luchtgekoelde motor achterin werden aangedreven.
De kever, de 1500, de 411 en 412 waren de laatste boxer-Volkswagens. Dankzij het feit dat Volkswagen NSU/Audi had gekocht, stapte men geleidelijk over naar watergekoelde voorwielaandrijvers, allereerst met de K70, een voormalige NSU.
In het jaar dat Adrie van school kwam, werd de allereerste Golf gepresenteerd. De Polo, de Passat en de Scirocco waren naast de Audi’s 50, 80 en 100 en 200 allemaal vertegenwoordigers van die moderne voorwielaangedreven techniek.
Bij Audi werd de Quattro geïntroduceerd, een totaal nieuwe techniek.
Ook de VW bedrijfswagens schakelden om van boxer-naar watergekoelde motoren.
Adrie groeide mee met al die vernieuwingen en in de laatste fase van zijn werkzame leven komen de volledige elektrische auto’s de werkplaats binnenrijden.
Dat is wat je noemt een spectaculaire transitie.
Verantwoordelijk
Nog een verhaal van Adrie over een modern bedrijf met 60 VW bedrijfswagens:
“In Yerseke zit een grote klant van ons, G&B, een belangrijke visgroothandel. Het is ongelooflijk belangrijk dat deze busjes pechvrij onderweg zijn, want als ze uitvallen is hun lading bedorven. Ik voelde me voor de goede service aan die bussen verantwoordelijk. Voor hen geldt: zonder vervoer staat alles stil. Omdat ze hier in Yerseke gehuisvest zijn, nam ik ’s morgens vroeg wel een auto mee naar de werkplaats. Ik probeerde altijd mee te denken.”
Privé-auto’s
Adrie vertelt dat zijn allereerste auto een BMW 1602 was, daarna werden het logischerwijze allemaal Volkswagens, waaronder een Golf GTI en een Scirocco.
Nu rijdt hij weer een Golf..
Zijn afscheid staat hem nog helder bij. Hij kreeg zelfs een prachtig VW-speldje met diamanten erop. Zoals elke pensionado zal hij moeten wennen aan dat nieuwe leven, maar hij kijkt terug op een geweldige carrière!