AutoZeelandtest van de Renault Austral
AutoZeelandtest van de Renault Austral E-Tech 200 full Hybrid Techno Esprit Alpine
AutoZeelandtest van de Renault Austral E-Tech 200 full Hybrid Techno Esprit Alpine
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Renaulution, créateur d’automobiles anno 2023!’
Adieu Kadjar, welkom Austral. De nieuwe compacte SUV komt uitsluitend met hybride-aandrijvingen met een uitgebreid uitrustingspakket en met gunstige prijzen. De aandrijvingsstrategie maakt onderdeel uit van de ‘Renaulution’, de filosofie van de CEO van Renault Luca de Meo.
Hoe rijdt de topversie E-Tech 200 Full Hybrid esprit Alpine met de bijzondere Mult-Mode-automaat?
Renaulution
Het strategisch plan is opgedeeld in 3 fasen die parallel worden gelanceerd:
- De ‘Herstelfase’ zal zich concentreren op het genereren van liquiditeiten.
- In de ‘Vernieuwingsfase’ die tot 2025 loopt, worden de gamma’s vernieuwd en uitgebreid ten behoeve van de rentabiliteit.
- De ‘Revolutiefase’ die in 2025 van start gaat moet zorgen dat de Groupe Renault voorloper wordt op het gebied van mobiliteit.
Aan alles in de nieuwe Austral is te merken dat de Renaulution bij de ontwikkeling van invloed is geweest.
Verkoopadviseur Eelco Zwolle van Auto Kievit Goes zorgde er keurig voor dat de in ‘rouge flamme’ gespoten Austral klaarstond voor de uitgebreide testrit.
‘Zuidelijk’
Ik vond de naam Kadjar niet zo geslaagd, op de een of andere manier paste die kunstmatig verzonnen naam niet bij Renault. Austral is afgeleid van het Latijnse woord Australis en dat betekent ‘zuidelijk’. Het moet emotioneler en authentieker klinken en daarbij wordt die naam internationaal geaccepteerd en kan iedereen hem goed uitspreken.
De Austral baseert overigens op het CMF-CD-platform die hij met zijn concernbroer, de Nissan Qashqai deelt.
Genoeg inleiding, hoppa in de auto!
Ik krijg de topversie mee: de E-Tech 200 Full Hybrid in de Techno Esprit Alpine-uitvoering.
C-SUV
Deze klasse is absoluut booming. De compacte SUV’s zijn bij wijze van spreken niet aan te slepen. Het koperspubliek schijnt de limousine en de combi afgezworen te hebben. Renault is al lang in dit segment present, eerst met de Koleos en daarna met de Kadjar, maar die beide types waren niet zo’n succes.
Dat moet bij de Austral gaan veranderen. Renault zegt met deze nieuwe auto het C-segment te willen terug te veroveren en dat maakt Auto Zeeland nieuwsgierig uiteraard!
Charisma
De eerste kennismaking met de nieuwe Austral is positief. Gianni en ik krijgen een showroomauto om te fotograferen en te filmen, want de rode demo is onderweg.
Zelfbewust kijkt hij je aan met de standaard 100%-ledlampen en de boemerangvormige dagrijverlichting. Als je de auto opent, krijg je een mooie lichtshow cadeau.
De indrukwekkende neus met de vernieuwde Renault-rombus maakt indruk. Het logo is onder druk vernieuwd, want achter de chromen rombus past geen elektronica. Daardoor lijkt het nieuwe logo erg op dat van 1972, mooi gestileerd en onderhuids klaar voor de toekomst. In deze uitvoering is onder de bumper een F1-blade in grijs gemonteerd.
Het zwarte dak met rails past geweldig bij het ‘rouge flamme’ Doordat de stijlen ook zwart zijn gehouden – bij andere uitvoeringen is daar chroom gebruikt – is het alsof het dak lijkt te zweven. De opgaande zijruitlijn met een hoogglanslijst onderstreept zijn SUV-coupé-profiel. Na de C-stijl zwelt de forse heuppartij flink aan en geven hem een dynamisch karakter mee. De krachtige achterzijde met de bijna doorlopende lichtband met moiré-effect en dynamische clignoteurs is bijzonder geslaagd.
De grote 20” lichtmetalen wielen: (‘Daytona’ 235/45 R20) horen bij de Techno Esprit Alpine-uitvoering en draaien esthetisch in de stoere wielkasten die zwart omrand zijn.
Overal zijn de Esprit Alpinelogo’s aangebracht, een eerbetoon aan de succesvolle formule 1 racestal van Renault. Op de achterzijde krijgt de naam Austral nog een Alpine-blauwe ‘E’ toegevoegd.
Ambiance
Als ik met de sleutel in de zak bij de testauto kom, gaat de auto begeleid door het lichtspel, vanzelf open. Plaatsnemen is een feestje achter het dikke nappaleren Esprit Alpine-stuurwiel dat van boven en van onder is afgevlakt en mooie blauwe stiksels bevat.
Over het digitale dashboard niets dan lof, het totale schermoppervlak bedraagt 210 cm², bestaande uit een head-up-display, het instrumentenpaneel en een groot touchscreen. Gelukkig zijn er onder dat scherm ook gemakkelijk te bedienen fysieke knoppen aanwezig. Het op Android gebaseerde infotainment met Google assistentie is een absolute hit.
Het Harman Kardon-audiosysteem heeft een 485 W vermogen plus 12 speakers met een geluid alsof je in het Olympiatheater in Parijs zit.
De materialen zijn allemaal met zorg gekozen, zowel van de alcantara/stoffen- bekleding: ‘Saint Martin-de Belleville’ met blauwe stiksels, als van de aluminiumaccenten, b.v op de pedalen. Overal vind ik pianolak en zachte kunststoffen.
Voorop de middenconsole is een groot opbergvak met bekerhouders, USB-stekkers en een groot verschuifbaar deksel. De steun waarmee dat geopend en gesloten kan worden kan ook als handensteun worden gebruikt om het touchscreen te bedienen.
Daarachter is een mooie afsluitbare opbergkast gemonteerd.
Het stuur bevat allerlei duidelijke functies, waaronder de Multi Sense knop voor de rijmodi: Eco, Comfort, Persoonlijk en Sport.
De hendels aan de rechterkant van het stuur zitten nogal dicht bij elkaar: de bediening van de ruitenwissers, de selectiehendel voor de automaat en de satelliet om de radio te bedienen.
De voorstoelen zijn gemaakt om lange reizen te maken en na de fikse testrit stapten we uitgerust en ontspannen uit.
Achterin zijn de hoofd- en de beenvrijheid gegarandeerd, ruimte genoeg en de kofferruimte biedt 430-1455 liter, iets minder dan bij de andere uitvoeringen, vanwege het accupakket.
Multi-Mode-automaat
Onder de motorkap werkt een 1,2 liter turbo- driecilinder met 131 pk/205 Nm samen met twee elektromotoren die samen goed zijn voor 68 pk. Dat betekent een systeemvermogen van 200 pk. De aandrijvingen zijn gekoppeld aan de zogenaamde Multi-Mode-automaat, een bijzonder door Renault ontwikkelde schakelwijze.
Deze geniale automaat met vijf trappen voor de B- en twee trappen voor de E-motor zal zoveel mogelijk proberen terug te vallen op zuiver elektrisch rijden, ongeacht de gekozen rijmodus. De 15 verschillende modi operandi die via de Multi-Mode-automaat mogelijk zijn, variëren dan ook van puur elektrisch rijden (starten en wegrijden gaan altijd op stroom), tot een combinatie van beide, waarbij de verbrandingsmotor zowel kan aandrijven als opladen.
Uiteraard kan je ook alleen op benzine rijden.
Zuinigheid met vlijt
Ik vertrok volgetankt en volgeladen voor de uitgebreide testrit naar het Kasteel Heeswijk ten zuidoosten van Den Bosch, een rit van 140 kilometer. Het display gaf een actieradius van 860 kilometer aan. Rustig weer, zo rond de 10 graden.
Aanvankelijk liep die actieradius terug naar 820 kilometer, maar gaandeweg met een snelheid van 100 km/h op de cruise control, klom die afstand weer omhoog en op de parkeerplaats bij het kasteel stond hij op 880 kilometer! Vrijwel onmerkbaar wisselde de aandrijving van B- naar E-motor en omgekeerd.
Dat betekende een gemiddeld verbruik van 1 op 25!
Via Ravenstein langs de Maas weer naar het westen, waarbij ik de zogenaamde one-pedal-drive kon uitproberen. Met de flipper aan het stuur remt de Austral dan stevig af, wanneer je alleen maar gas inhoudt, Hij recupereert dan flink wat energie. Het weer werd slechter en natte wegen beïnvloeden het verbruik.
Uiteindelijk kwam ik op een testgemiddelde uit van rond de 1 op 20!
Vierwielbesturing 4 Control advanced
Dit systeem maakt het rijden aangenaam en veilig. In de stad zorgt het systeem voor een voorbeeldige manoeuvreerbaarheid. De voorwielen sturen naar rechts, de achterwielen naar links, waardoor een draaicirkel van 10 meter haalbaar is tot een snelheid van 50 km/h. Boven die snelheid sturen voor-en achterwielen dezelfde kant uit voor een subliem weggedrag en dito veiligheid.
Conclusie
Een fijne hybride-aandrijving, veel reiscomfort, een aangenaam stuurkarakter en veel ruimte zijn kernwoorden die passen bij deze bijzondere Austral.
De prijsrange begint bij € 37.330,- voor de Mild Hybridversie. De geteste Full Hybrid komt op € 45.830,-, een zeer concurrerende prijs in dit segment!.