AutoZeelandtest van de Mazda CX-60 PHEV TAKUMI

AutoZeelandtest van de Mazda CX-60 PHEV TAKUMI

AutoZeelandtest van de Mazda CX-60 PHEV TAKUMI

Het platform, het type en de aandrijving: in de 4,80 meter lange middenklasse SUV CX-60 is alles nieuw. Vooral de allereerste Plug-In-Hybrid onder zijn lange motorkap van het spraakmakende Japanse merk maakt indruk. Ik testte de CX-60 van Tramper Goes B.V. Directeur/eigenaar Rinze Back zorgde ervoor dat hij gewassen en gestreken voor me klaarstond.

AutoZeelandtest van de Mazda CX-60 PHEV TAKUMI

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Premium vakmanschap”

Het platform, het type en de aandrijving: in de 4,80 meter lange middenklasse SUV CX-60 is alles nieuw. Vooral de allereerste Plug-In-Hybrid onder zijn lange motorkap van het spraakmakende Japanse merk maakt indruk.

Ik testte de CX-60 van Tramper Goes B.V. Directeur/eigenaar Rinze Back zorgde ervoor dat hij gewassen en gestreken voor me klaarstond.

Bijzonder
Mazda is een bijzonder automerk met een gedurfde filosofie. Het merk pretendeert tot het premiumsegment te behoren en dat zie je en voel je aan heel veel dingen.
De geteste PHEV is de eerste nieuwe motor voor het nieuwe platform Large Architecture. Dit jaar volgt er een 3,3 liter zescilinder diesel, gevolgd door een splinternieuwe 3.0 liter zescilinder benzinemotor en volgend jaar verschijnt er zelfs een nóg grotere Mazda, de CX-80.
Dat de spectaculaire diesel niet naar Nederland komt, is helaas een vooral door onze politiek beïnvloede beslissing.
Al deze technische ontwikkelingen geven wel aan dat Mazda zich op een onnavolgbare wijze profileert in autoland!

Kodo-designfilosofie
De Kodo-designfilosofie betekent letterlijk ‘ziel van beweging’. De meesterdesigners gebruiken deze filosofie om leven in een auto te blazen. Daardoor lijkt het alsof de Mazda bij stilstand al lijkt te bewegen.
Het gaat bij deze CX-60 vooral over het spel tussen licht en schaduw, zoals de weerkaatsing van de zon op de lak en de reflectie van bomen op de zijkant.

De nieuwe Mazda CX-60 is Kodo-design in zijn puurste vorm. Met slechts één enkele lijn is het silhouet van de auto neergezet. Van het dak loopt een lichtbundel naar het achterspatbord als een krachtige Japanse penseelstreek.
De lange neus, de korte overhangen, de brede heupen…een auto met een stoer, maar ook stijlvol karakter.

Jimba Ittai
Deze Japanse term is verwant aan het traditionele boogschieten te paard. De boogschutter wordt al rijdend volledig één met het dier om zich perfect te kunnen focussen op zijn doel.
De vakmensen van Mazda hebben dat voor ogen gehad en hebben gezorgd voor eenheid tussen auto en bestuurder.
Ik open de motorkap en constateer dat de 2,5 liter viercilinder in de lengterichting is gemonteerd en niet zoals bij de concurrentie dwars ligt. Hij ligt heel diep in de lange neus en er is verrassend veel plaats voor de technici om te servicen. In deze koninklijke ruimte passen straks immers die bijzondere zescilinders!
Die eenheid tussen mens en machine komt bij deze uitvoering tot uiting in de fantastische gewichtsverdeling, want op de vooras rust 50,5 % van het totaalgewicht van 2107 kg. Die ideale gewichtsverdeling is uitgangspunt voor een hele goede wegligging!

63 kilometer elektrische actieradius
176 kilo van de vierwielaangedreven CX-60 komen op het conto van het 17,8 kWh zware accupakket dat in de vloer is gemonteerd. Als je hem aan de 11 kW-Wallbox legt, heeft hij er 2,5 uur voor nodig om volledig opgeladen te worden. (twee fasen met maximaal 7,2 kW). Bij zomerse temperaturen moet de grote Mazda 70 km actieradius elektrisch kunnen halen.
De E-aandrijving wordt verzorgd door een permanente synchroonmotor met 129 kW en 270 Nm koppel. Hij is verweven met de achttraps automaat die zelf door Mazda is ontwikkeld. Daardoor schakelt de automaat ook tijdens het volledig elektrisch rijden.

Even wat technische gegevens op een rij

  • Viercilinder 2488 cc grote benzinemotor met een compressie van 13,0 :1
  • Vermogen: 191 pk/ 261 Nm
  • Boring x slag = 89,0 x 100,0 mm
  • E-motor: 129 kW/ 270 Nm
  • Systeemvermogen: 327 pk/500 Nm

Ideale combinatie
In de hybridemodus werken de beide motoren  geweldig mooi samen. Dat heeft onmiddellijk te maken met het karakter van de B-motor aan de ene en de elektrische duw in de rug van de E-motor aan de andere kant.
Deze langeslagmotor heeft namelijk onderin de toerenkelder een enorme trekkracht, tel daarbij de hoge compressie op (13 :1), de fijn afgestemde achttraps automaat en die elektrische duw in de rug.

Daardoor is het mogelijk om een verbruik te realiseren van 1,5 liter/100 km, een kwestie van op tijd laden!
Wanneer de accu helemaal leeg is, is een verbruik van 1 op 10 normaal en dat is logisch en normaal voor zo’n zware auto. Ik heb alle modi uitgeprobeerd, zelfs in de sportstand met snelheden rond de 130 km/h en altijd schakelt de mooie automaat feilloos.

De grote CX-60 profiteert van de mooie gewichtsverdeling 50/50% en door zijn lage zwaartepunt helt hij eigenlijk niet veel over in snel genomen bochten. Hij is een beetje onderstuurd, maar dat wordt vrijwel onmerkbaar gecorrigeerd door de elektronische kaboutertjes in de vorm van een veilig schakelende ESP. De besturing is direct en plezierig, maar op bochtige wegen moet je flink sturen: tussen beide aanslagen zitten 3,25 stuur-draaiingen. Hier in Nederland zullen we daar niet zoveel van merken, maar rijd in de Alpen een bergpas, is sturen een sportschooloefening…

Elke Mazda is stevig geveerd en daar doet de CX-60 ook niet voor onder. Toch is hij verregaand comfortabel, zeker als reiswagen over gebaande wegen.

Hoogwaardig
Mazda heeft wat betreft de materialen in het interieur ook een filosofie: “Het interieur is ontworpen met dezelfde verfijning als de sereniteit van Japanse theehuizen en woonkamers. Alles draait om de kunst van het weglaten. We geven niet toe aan de verleiding om het interieur te overladen met chromen strips en gekleurde knopjes. We streven naar een ingetogen, minimalistisch design.”
Plaats nemen in de CX-60 is voor ieder mens, jong of oud, aangenaam. Je hoeft niet te bukken of te klimmen, ideaal.
De nappaleren-stoelen zijn verwarmbaar, zitten aangenaam en geven uitstekende zijdelingse steun. De zitting had misschien iets langer mogen zijn. De armleuningen zijn goed gepositioneerd.
Alle materialen op het dashboard en op de portierbekleding zijn hoogwaardig: nappaleer, esdoornhout en mooie stiksels wisselen elkaar harmonisch.
Ik ben blij met de uitstekende ergonomie, te beginnen bij het instrumentenpaneel. Dat is uiteraard digitaal, maar wordt analoog weergegeven en wel heel duidelijk. In de normale en EV-stand volg je het elektrisch proces keurig, in de Sportstand wordt er zelfs een toerenteller geprojecteerd.
Uniek is dat er niet alleen een koelwatertemperatuurmeter zichtbaar is, maar ook een voor de temperatuur van de olie! Dat is maar goed ook, want als de B-motor na de EV-cyclus moet gaan werken, is hij nog koud en zal het toerental aangepast moeten worden tot de olie op temperatuur is! Het aangename leren stuur is zowel axiaal als in diepte elektrisch verstelbaar.
Iedere Mazda beschikt over een head-up-display, een onmisbaar en veilig item om de blik op de weg te houden.

Het scherm voor het infotainment, de navigatie en de achteruitrijcamera is in een mooi ‘dalletje’ geplaatst en wordt aangestuurd door een duw/draaiknop, werkelijk geweldig. Veel merken hebben dit systeem verlaten, maar ik ben er blij mee: geen beduimelde touchscreen voor deze Mazda en een 10 met een griffel voor de ergonomische bediening!

Intelligente ruimte
Dankzij de forse wielbasis van 2,87 meter is de beenruimte geweldig achterin. Door de ventilatieopeningen komt koele of warme lucht in het compartiment en zijn hier ook de zittingen verwarmbaar in de winter. De leuningen zijn aangenaam verstelbaar.
De 570 liter grote kofferruimte is groot genoeg voor verre vakantiereizen. De laadkabel past in een apart vak in de bodem.
Overal plenty aflegmogelijkheden en de kinderen zullen blij zijn met het Qi-laadstation.

De testauto is voorts voorzien van een aantal optionele pakketten die het leven niet alleen aangenaam, maar ook veilig maken.

Conclusie
Deze tot nu toe grootste Mazda verwelkomen we met een fijne samenwerking tussen een B-en een E-motor. De elektrische actieradius is ruim voldoende en hij bezit een topbediening.
Hij biedt voorts veel ruimte en luxe en heeft in de toekomst nog veel spannends voor ons in petto!
Instapprijs Prime-Line: € 53.890,-, vanafprijs voor de chique Takumi: € 61.090,-

Terug naar de bovenkant van de website