AutoZeelandtest van de BMW X1 xDrive 23i

AutoZeelandtest van de BMW X1 xDrive 23i

AutoZeelandtest van de BMW X1 xDrive 23i

Alles is nieuw aan de nieuwe X1: het koetswerk, de motoren en de fabriek waar hij geproduceerd wordt. De derde generatie moet alles beter kunnen: hij biedt meer plaats, bezit omvangrijke assistentsystemen en een groot aandrijvingspalet.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Volwassen geworden!”

Alles is nieuw aan de nieuwe X1: het koetswerk, de motoren en de fabriek waar hij geproduceerd wordt. De derde generatie moet alles beter kunnen: hij biedt meer plaats, bezit omvangrijke assistentsystemen en een groot aandrijvingspalet.

Verkoopadviseur Wouter Haulez van Renova Zeeland in Goes zorgde ervoor dat ik de zwarte SUV gewassen en gestreken meekreeg voor de test.

X1 gamma
Sinds zijn introductie in 2009 zijn er wereldwijd 1,9 miljoen van verkocht, een bestseller dus.
Alle 57 seconden rolt er een BMW van de band in de fabriek in Regensburg. Dat zijn er meer dan 300.000 stuks op jaarbasis. Niet alleen de X1 wordt daar geproduceerd, ook de X2 en de 1-serie. Dat leidt niet tot een chaos, integendeel.
Voorheen werd de X1 bij VDL Nedcar vervaardigd, maar dat was een totaal andere auto. De nieuwe X1 baseert op het nieuwe FAAR-platform en dat heeft eigenlijk niets meer gemeen met de vorige versies.
BMW levert de X1 met twee benzinemotoren, twee diesels met en zonder 48 Volttechniek en twee plug-in hybrids. Dan is er tot slot de iX1, een 100% elektrische versie.

Indrukwekkende verschijning
Je kunt met geen mogelijkheid meer om hem heen. De nierengrille is fors gegroeid en dankzij het feit dat die in de meeste gevallen volledig gesloten is, kan de X1 een luchtweerstandscoëfficiënt laten zien van 0,26!
De nieuwe led-koplampgeneratie past naadloos in het stoere front met de enorme luchthappers. Het lijnenspel in de flanken kent spannende vouwen, maar de beroemde ‘Hofmeister Knick’ in het achterste zijraam is niet meer zo geprononceerd aanwezig als voorheen. De spoiler boven de achterruit is flink uit de kluiten gewassen en de driedimensionale led-achterlichten maken ook deel uit van de aerodynamica.
De mooie 19 inch lichtmetalen wielen draaien in de uitgeklopte wielkasten die iets hoekiger zijn uitgevallen.
Hij groeide flink ten opzichte van zijn voorganger: L x b x h = 4,50 (+5 cm) x 1,845 (+ 2,5 cm) x 1,642 (+ 4,2 cm).Ook de wielbasis nam toe: 2,692 (+ 2,2 cm).

Hoogwaardig
Met de sleutel in de zak opent de X1 automatisch en in het donker projecteert hij een BMW-instaplicht op grond. Je zit iets verhoogd op de sportief gevormde stoelen met zitverlengers. Alle materialen zijn met zorg gekozen: zacht leer, mooie hoogwaardige kunststoffen met fraaie stiksels, koele aluminium accenten en er is nauwelijks gebruik gemaakt van hard plastic..
Het dikke leren stuurwiel is van allerlei bedieningsknoppen voorzien die gemakkelijk op de tast te vinden zijn.
Het nieuwe bedieningspaneel met de selectieschakelaar van de automaat heb ik deze zomer al leren kennen in de Active Tourer, maar ik mis iDrive-Controller, de draai/duwknop waarmee je in het verleden het grote scherm aanstuurde. Veel functies moet je nu via het touchscreen bedienen en dat leidt eigenlijk wel een beetje af.
Wat we vroeger het instrumentenpaneel noemden, is nu een gedigitaliseerd kleurenscherm dat niet altijd gemakkelijk te lezen is. Gelukkig is de auto voorzien van een head-up-display die uitstekend werkt.
Aflegmogelijkheden zijn er genoeg en de Smartphone kan kabelloos opgeladen worden. De mobiele telefoon koppelen is een fluitje van een cent: snel en probleemloos.
Dankzij het grote panoramadak is het aangenaam licht in het interieur. De verschuifbare achterbank biedt comfortabel plaats en overal is ruimte in overvloed.
De elektrisch bedienbare achterklep swingt open en dan ontvouwt zich een bagageruimte van 540 liter, 50 liter meer dan bij zijn voorganger. De maximale laadruimte liegt er ook niet om: 1600 liter!
Onder de bagagevloer is nog een ruimte gecreëerd voor kleine spullen.

Kanjer
Eerst even wat technische gegevens:

  • Motor: 1998 cc viercilinder turbo benzinemotor
  • Vermogen/ koppel: 204 pk, met boost 218 systeem-pk/320 Nm bij 1500 toeren/min
  • Mild hybridsysteem d.m.v. een 14 kW generator
  • Boring x slag: 82 x 94,6 mm
  • Vierwielaandrijving, 7-traps dubbele koppelingsautomaat
  • Acceleratie o-100 km/h/ topsnelheid: 9,2 sec./233 km/h
  • Verbruik: 6,5 liter/100 km (WLTP)
  • Vanafprijs: € 56.785,-

Mijn test speelde zich voornamelijk in de regen af. Normaal gesproken is de X1 voorwielaangedreven, maar zodra het nat of glad wordt, komen de achterwielen erbij.
Dat gaf een goed en veilig gevoel, vooral te merken op bochtige wegen. Met een caravan en/of naar de wintersport is deze kanjer in zijn element.
In Duitsland zou men van de X1 kunnen zeggen dat hij ‘Überholprestige’ bezit. Dat houdt in dat als een voorligger de machtige neus in zijn achteruitkijkspiegel ziet, hij snel plaats maakt…
Hij helt in bochten nauwelijks over en hij ontpopt zich eigenlijk als een fijne reiswagen. Het veerkarakter is echter stevig en hij heeft daardoor wat moeite om felle dwarsnaden en putten in het wegdek voor zijn passagiers te verzwijgen.
De tweeliter viercilinder wordt niet alleen door een turbolader ondersteund, maar ook door een 14 kW-generator (mild-hybridtechniek). Die wordt geactiveerd door de boostknop links op het stuurwiel. Ik kan me voorstellen dat je die vooral in de bergen of bij inhaalmanoeuvres gebruikt wanneer je even wat meer vermogen nodig hebt.
De fabriek geeft een verbruik van 6,5 liter/100 km aan, maar ondanks het slechte weer, heb ik waarden van rond de 1 op 18 gehaald, temeer daar ik netjes 100 km/h op de cruise control heb gereden. Bij die snelheid maakt de stille turbomotor slechts 1500 toeren. Tel daarbij op dat het hier om een lange slagmotor gaat die onderin de toerenkelder een geweldige trekkracht bezit.
Vooral op bochtige binnenwegen heb ik de directe en plezierige besturing leren waarderen.

Conclusie
De nieuwe X1 is duidelijk volwassen geworden, hij biedt veel ruimte en is hoogwaardiger geworden. In deze uitvoering gecombineerd met de vele assistentsytemen is het een actief veilige auto. De bediening is wat gecompliceerder geworden doordat de i-Drive Controller is weggelaten.
Door de ruime keus aan aandrijfmogelijkheden voorspel ik hem een zekere toekomst.

Terug naar de bovenkant van de website