Volkswagen Taigo 1.0 DSG

Volkswagen Taigo 1.0 DSG

Volkswagen Taigo 1.0 DSG

Crossovers samengesteld uit een SUV en een coupé gaan als warme broodjes over de toonbank. Daarom brengt Volkswagen de in Brazilië ontwikkelde Nivus naar Europa en noemt hem Taigo.

AutoZeelandtest van de Volkswagen Taigo 1.0 DSG

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Viva o Brasil”

Crossovers samengesteld uit een SUV en een coupé gaan als warme broodjes over de toonbank. Daarom brengt Volkswagen de in Brazilië ontwikkelde Nivus  naar Europa en noemt hem Taigo.

Bij Auto Poppe in Goes haalde ik de 110 pk driecilinder met de dubbele koppelingsautomaat in de R-Line-uitvoering op voor een test.

Gat in de markt
Volkswagen is uitstekend op de hoogte om gaten in de automarkt te vinden en de Wolfsburgers schromen daarbij niet om de fabrieken aan de andere kant van de wereld in te schakelen. Ooit kwam de Fox ook al uit Brazilië, maar die werd hier niet zo’n succes.
In 2020 bracht de Braziliaanse VW-fabriek de Nivus uit, een crossover voor de lokale markt. Het hoofdkwartier in Wolfsburg zag in die Nivus echter een welkome aanvulling op de Europese markt en de Taigo werd op verschillende design-punten aangepast. Hij neemt een plaats in ergens tussen de Polo, de Golf, de T-Cross en de T-Roc en loopt in het Spaanse Pamplona van de band.

SUV Coupé
Hij ziet er flitsend uit. Bij de witte testauto komen de zwarte omrandingen van de wielkasten, de voorspoiler, de diffuser van achteren, de stijlen van de zijruiten en de dakrails wel heel goed tot zijn recht.
Het chroomwerk in de grille gaat mooi naadloos over in de priemende led-verlichting en geeft hem een onderscheidend karakter. Dat kan ook worden gezegd van de doorlopende achterlichten die in zwart glas zijn ondergebracht.
De oplopende schouderlijn in combinatie met de coupélook zorgen voor een trendy uitstraling en betekenen dat Volkswagen de juiste keus heeft gemaakt voor dit bijzondere model.

Interieur
Kom je uit een Golf of de nieuwe Multivan, ga je bij het instappen in de Taigo een paar jaar terug in de tijd en ik vind het eigenlijk helemaal niet erg.
De bediening van het licht gaat nog via de bekende knop links op het dashboard, de knoppen voor de klimaatbeheersing zijn nog fysiek en de handrem is nog gewoon manueel. Natuurlijk is er een touchscreen, maar het is allemaal niet zo overgedigitaliseerd en ik voel me er wel bij.
Dankzij deze inrichting word je onder het rijden niet afgeleid en kan je veel functies op de tast vinden. Natuurlijk zijn er ook veel knoppen op het stuur aangebracht, maar ook die heb ik me binnen de kortste keren eigen gemaakt.
De gebruikte materialen bestaan uit een mix van hoogwaardige, maar ook harde kunststofsoorten, maar het ziet er allemaal solide en keurig afgewerkt uit.
De beide stoelen zitten uitstekend, zeker in deze uitvoering. Achterin is verrassend veel ruimte, zeker voor de benen. Door de aflopende daklijn zullen erg lange mensen hun hoofd stoten, maar door de bank genomen valt ook de hoofdruimte best mee.
De tweedelige kofferruimte is ook binnen de eigen familie meer dan acceptabel.

Technische gegevens

  • Motor: 999 cc 3-cilinder turbo benzinemotor
  • Vermogen + koppel: 110 pk/200 Nm bij 2000 toeren/min.
  • Dubbele koppelingsautomaat, DSG 7-traps
  • Aandrijving: voorwielen
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,7 sec. Topsnelheid: 191 km/h
  • Wielen/banden: 215/45 R18
  • L x b x h = 4,27 x 1,76 x 1,51 m
  • Kofferruimte: 440 – 1220 liter
  • Massa + laadgewicht: 1255 kg/ 465 kg
  • Trekgewicht: tot 1100 kg
  • Prijs vanaf € 29.140,-, private lease vanaf € 459,- per maand
  • Uitvoeringen: Life, Life Business, Style, R-Line, R-Line Business+
  • Naast deze motor is er ook een 1,5 liter viercilinder met 150 pk verkrijgbaar.

Vlot
Op toeren is de driecilinder als zodanig goed hoorbaar, maar in combinatie met de 7-traps dubbele koppelingsautomaat die vroeg schakelt, is de Taigo eigenlijk best vlot onderweg. Als ik mijn best doe zo zuinig mogelijk te rijden, kom ik een heel eind in de buurt van de 1 op 20. Het gemiddeld testverbruik komt gezien de weers- en temperatuuromstandigheden uit rond de 1 op 17, helemaal niet verkeerd.
Wat het comfort betreft overtreft hij het niveau van zijn directe concurrenten dankzij de al genoemde fijne zittingen en zijn harmonisch en uitgebalanceerd veerkarakter.
Alleen met felle dwarsnaden en onafgewerkte putdeksels in nieuwbouwwijken heeft hij wat moeite. Ik teken daarbij onmiddellijk aan dat de veiligheid wat betreft zijn wegligging nooit in gevaar komt. Hij stuurt fijn en laat een beheersbare en veilige wegliggingskarakteristiek in snel genomen bochten zien.

Conclusie
Polo en Golf te gewoon? T-Cross en T-Roc te vierkant? De trendvolle coupélijn en de aangename rijeigenschappen van deze Taigo maken dat hij dat genoemde gat in de Volkswagenmarkt is!

Terug naar de bovenkant van de website