Mercedes-Benz EQE 350+

Mercedes-Benz EQE 350+

Mercedes-Benz EQE 350+

De EQE is de laatste in de rij van intelligente elektromobiliteit van ‘Das Haus’. De laatste E geeft aan dat het om de elektrische versie van de E-Klasse gaat. Dat Mercedes ten opzichte van de concurrentie een enorme inhaalslag heeft gemaakt, mag blijken uit deze test.

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz EQE 350+

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Inhaalslag”

De EQE is de laatste in de rij van intelligente elektromobiliteit van ‘Das Haus’.
De laatste E geeft aan dat het om de elektrische versie van de E-Klasse gaat.
Dat Mercedes ten opzichte van de concurrentie een enorme inhaalslag heeft gemaakt, mag blijken uit deze test.

Bij Louwman Mercedes-Benz in Goes regelde nestor en Sales Coördinator Marnix van Gilst dat de EQE volledig opgeladen voor me klaar stond.
Na de EQA, de EQB, de EQC en de EQS is de personenwagenelektrificatie nu compleet.
Om een referentiekader te hebben, zet ik eerst de technische gegevens van deze nieuweling op een rijtje:

  • Motor: permanente synchroon-elektromotor dwars achterin
  • Vermogen en koppel: 292 pk + 565 Nm
  • Accu: Lithonium-Ionen accu met een systeemspanning van 329 Volt
  • Batterijcapaciteit (netto): 90,6 kWh
  • Laadcapaciteit wisselstroom: 11 kW, gelijkstroom (CCS): 170 kW
  • Aandrijving: achterwielen
  • Onderstel: luchtvering
  • Wielen/banden: 9J x 20 + 255/40 R20
  • L x b x h = 4,95 x 2,10 (met spiegels) x 1,51 m
  • Wielbasis: 3,12 m
  • Leeggewicht: 2351 kg
  • Kofferruimte: 430 liter
  • CW-waarde: 0,22
  • Actieradius: WLTP 646 km
  • Testverbruik: WLTP: 15,9 kWh, zelf gehaald: 16 kWh
  • Prestaties:
  • 0-100 km/h: 6,1 seconden
  • 60-100 km/h: 3,3 seconden
  • 80-120 km/h: 4,3 seconden
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Geluid bij 130 km/h: 66 dB(A)
  • Snelladen:
  • 50% in 17 minuten
  • 80% in 33 minuten
  • 100% in 60 minuten

Windtunnel
In eerste instantie lijkt de EQE van een eindje gezien op zijn grote broer, de EQS, maar als je goed kijkt, zijn er verschillen, zeker wat betreft de lengte. Vooral bij de achterpartij is de EQS voorzien van een grote achterklep en de EQE van een kofferdeksel. Ik vind het lijnenspel van de zwarte EQE niet zo goed uitkomen als bij een lichtere kleur, maar daar heb ik bij de testauto natuurlijk geen invloed op.
Dat de EQE tot de nieuwe elektrische generatie behoort, zie je meteen aan de gladde neus met de grote ster. De typische Mercedesgrille hoort bijna tot het verleden en is nog uitsluitend bij een paar types met verbrandingsmotoren verkrijgbaar.
De EQE is met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,22 regelrecht uit de windtunnel gekomen en de ontwerpers hebben dat voor elkaar gekregen door hem een ultra korte ‘motorkap’ mee te geven. Ik zet dat tussen haakjes, want ten eerste zit daar geen motor onder en hij is uitsluitend in de werkplaats te openen. De led-koplampen lopen naadloos in de kunststof grille over die geinig voorzien is van honderden sterretjes.
Zowel de carrosserie als de bodem zijn zó glad gemaakt dat de wind nauwelijks vat lijkt te hebben op de grote Mercedes.
In het linker voorscherm zit een klepje dat dient om de ruitenvloeistof bij te vullen. De portiergrepen vormen rijdend één geheel met het koetswerk, maar zodra je met de sleutel in je zak de auto nadert, komen ze naar buiten.
In mijn optiek kan overigens de luchtweerstand nóg verder naar beneden door bijvoorbeeld cameraspiegels te monteren zoals in zijn vrachtwagenbroer, de Actros.
Ze hebben bij Mercedes de techniek in huis…

Modern
De enorme wielbasis van 3,12 meter staat natuurlijk garant voor heel veel binnenruimte, zowel voor- als achterin. De voorgevormde stoelen voor de passagiers zijn al geweldig, maar bovendien is daar zoveel been- en hoofdruimte voorhanden dat het aangenaam is om lange reizen te maken. Een nadeeltje is wel dat de giga- voorstoelen met de geïntegreerde hoofdsteunen veel zicht naar voren wegnemen.
Voorin verrassen die grote stoelen echter door een uitgekiende vorm en een optimale verstelbaarheid. Daardoor ontstaat al rijdend een gevoel dat ik de auto heb aangetrokken en het voelt als een goed zittend maatpak. Het heeft ook te maken met de fors uit de kluiten gewassen middenconsole met veel opbergmogelijkheden.
Het dashboardlandschap bestaat uit grote kunststof delen die voorzien zijn van dezelfde sterretjes als op de grille. De gebruikte materialen kan ik het beste als volgt samenvatten: een mooie mix van hoogwaardige grondstoffen aan de ene, maar relatief ook veel harde kunststoffen aan de andere kant. Dat was ik bij Mercedes nooit gewend, maar er moest gewicht worden bespaard, zoals ook bij vele andere elektrische concurrenten.
Het dashboard wordt voorts gedomineerd door twee beeldschermen. De eerste is wat we vroeger het instrumentenpaneel noemden, een digitaal geprojecteerd scherm met analoge klokken dat nogal groot uitgevallen is, waardoor sommige delen een beetje wegvallen achter het elektrisch verstelbare stuurwiel. De bedieningsknoppen op het volant zijn ook tijdens het rijden prima te bedienen. Haast onmisbaar en aangenaam vind ik het head-up display met allerlei goed te lezen informatie!
De meeste functies worden echter bediend via het 12,8 “ grote beeldscherm op de middenconsole of met de perfect werkende spraakbediening: ‘Hey Mercedes!” “Wat kan ik voor je doen?”
Het Burmester audiosysteem zorgt voor een geluid dat zó uit het concertgebouw zou kunnen komen…

Aangename E-ervaring
Marnix heeft me van te voren goed bijgepraat en me geadviseerd om in de Comfortmodus te rijden in combinatie met een sterke recuperatie. Er is een aantal rijmodi geïnstalleerd, waaronder een Eco- een Sport- en individuele en een Comfortstand. Die laatste draag bij aan het ongekende comfort in deze grote Mercedes.
De sterke recuperatiemodus wordt geactiveerd door flippers aan het stuur en kan je met een ander woord de one-pedal-modus noemen.
Zodra het gas wordt losgelaten, remt de auto sterk af en lijkt het alsof  rempedaal bediend wordt. Dat is echter niet het geval, want tijdens dit proces wordt er elektriciteit opgewekt en die wordt opgeslagen in de accu’s.
Ik was met mijn 12-jarige kleinzoon onderweg en ik heb hem onderweg via het grote beeldscherm het recuperatieproces laten zien.
Ik heb op de heenweg naar onze bestemmingslocatie op de snelwegen de cruise control op 100 km/h gezet en alle tweebaanswegen optimaal gebruik gemaakt van de sterke recuperatiemodus. Doordat de temperatuurmeter zomerse waarden aangaf kon ik ondanks het gebruik van de airco een gemiddelde waarde van 16 kWh noteren en daar was ik best trots op. Ik heb geleerd om tevens ook te spelen met het ‘gaspedaal’ om de symbiose tussen de chauffeur en de E-techniek zo optimaal toe te passen.
Op de terugweg heb ik alle soorten modi uitgeprobeerd en kwam ik niet meer aan dat mooie gemiddelde.
Uiteraard heb ik de acceleratieproef in de Sportmodus gedaan, maar zelfs dan blijft de EQE een voorname auto.

Comfortabel
Dat Mercedes voor een allround comfortabele auto heeft gekozen is een kwestie van ‘noblesse oblige.’ De ‘Airmatic’-luchtvering in combinatie met de Comfortmodus, het stille interieur met slechts 66 decibellen dankzij het ontbreken van wind- en bandengeruis leveren een ongelooflijk fijne reiswagen op.
Dat je bovendien ook nog sportief onderweg kunt zijn, heeft hij bij diverse proeven ook bewezen. De fijne stuurbekrachtiging, het terugmelden van allerlei soorten wegdek en zijn bijzondere wendbaarheid zijn bewijzen daarvoor.
Optioneel is overigens vierwielbesturing verkrijgbaar, waardoor de draaicirkel van 10,5 meter mogelijk is…

Conclusie
Een grote mate van comfort, een mooie actieradius, een sterke E-motor en een fijne wendbaarheid zijn eigenschappen die deze E-Klasse van de elektrische garde van Mercedes tot een uitgebalanceerde automobiel maken.

En dat voor een instapprijs van € 69.202,-!

Mercedes zit al een poosje op de inhaalstrook en hoe!

Terug naar de bovenkant van de website