Kia EV6 Plus

Kia EV6 Plus

Kia EV6 Plus

Met deze spectaculaire crossover opent Kia een nieuw hoofdstuk in de elektrische geschiedenis. Twee accuversies, achterwielaandrijving of AWD en 4 uitvoeringen van 170 tot 585 pk zijn er te verkrijgen. Bovendien is hij voorzien van 800 Volt laadtechniek.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Geïnspireerde beweging, een voorbode voor een nieuw tijdperk”

Met deze spectaculaire crossover opent Kia een nieuw hoofdstuk in de elektrische geschiedenis. Twee accuversies, achterwielaandrijving of AWD en 4 uitvoeringen van 170 tot 585 pk zijn er te verkrijgen. Bovendien is hij voorzien van 800 Volt laadtechniek.

28 jaar geleden moest ik mijn leespubliek uitleggen wat voor een automerk Kia was.
Inmiddels is het Koreaanse merk niet meer weg te denken, want het neemt een vooraanstaande plaats in op de mondiale automarkt.

Spectaculaire reclamespot
Kia heeft ter introductie van de EV6 zijn sterkste versie, de GT ingezet, voor een sprint tegen de Lamborghini Ursus, de Mercedes AMG GT, de McLaren 570S, de Porsche 911 Targa 4 en de Ferrari California T.
Een brede asfaltpiste in de middle of nowhere. Het licht springt op groen en de 6 auto’s accelereren…De McLaren drukt na een kwart mijl zijn neus over de finish in 3,2 seconden, maar de Kia is absoluut nummer twee met 3,6 seconden!

  • Top speed: 260 km/h
  • Vermogen: 430 kWh of 585 pk

(Deze uitvoering komt pas in 2022, maar Kia geeft daarmee aan dat vele premiummerken rekening moeten gaan houden met dit automerk.)

Nieuw design
Optisch onderscheidt de EV6 zich compleet van de andere Kia’s. Hij heeft geen tijgerneus meer, maar presenteert zich met het nieuwe elektro-gezicht dat wordt beheerst door de pregnante lichtgrafiek, zowel aan de voor – als aan de achterkant. De EV6 is tevens de allereerste Kia die het nieuwe gerestylede logo mocht presenteren.
Het zijaanzicht weerspiegelt een interessante mix tussen een SUV en een sportwagen. De decente knik midden op de portieren staat in schril contrast met het geprononceerde lijnenspel aan de onderkant daarvan dat sterk oploopt en via het achterwiel contact zoekt met de lange, futuristische lichtboog aan de achterzijde.
Heel apart is ook de dakspoiler boven de achterruit met aan weerszijden een bijzonder led-licht dat zijn enorme breedte in het donker markeert.
Het verdient beslist aanbeveling om die achterkant eens nader te bekijken: de bovenste ellips is voorzien van rode led-verlichting voor de achterlichten en het remlicht, de onderste ellips is gereserveerd voor de clignoteurs. In de rechter hoek beneden bevindt zich de klep voor het stekkerwerk.

De EV6 is 4,70 meter lang, 1,89 meter breed en slechts 1,55 meter hoog. Met zijn wielbasis van 2,90 meter belooft hij geweldig veel ruimte binnenin.

Technische gegevens

  • Batterij: 77,4 kWh
  • Soort: Li-Ionenaccu, spanning 800 Volt
  • Aandrijving: achterwielen
  • Actieradius: tot 528 km (WLTP)
  • Snelladen: 10-80 % in 18 minuten
  • Laden aan de 11 kW- wallbox van 10-100%: 6 uur
  • Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 seconden
  • Vermogen: 168 kW/ 229 pk/ 350 Nm
  • Topsnelheid: 185 km/h
  • Leeggewicht: 1885 kg
  • Trekgewicht: tot 1600 kg

Veel ruimte
De wielbasis van 2,90 m belooft veel ruimte zowel voor – als achterin. En de EV6 doet wat hij belooft: achterin hebben de passagiers ruim 30 cm beenruimte en dankzij het ontbreken van een middentunnel zit men daar comfortabel. De kofferruimte van 490 tot 1300 liter is ruim voldoende. Onder de motorkap is nog een extra berging gecreëerd voor diverse oplaadkabels.
Achter het tweespakige stuurwiel met ergonomisch correcte knoppen is het goed toeven, De stoelen zitten prima en geven voldoende steun. De twee 12,3 inch grote schermen zijn op de chauffeur gericht. Links de digitale instrumenten, rechts het touchscreen voor de navigatie, entertainment en vele ondermenu’s.
Daaronder een sensitieve en handig ontworpen bedienlijst. Je kunt nagenoeg intuïtief door middel van je vingertop tussen het hoofdmenu en de temperatuurregeling switchen, gemakkelijk voor de geluidssterkte of de kaart te laten inzoomen.
De grote en brede middenconsole biedt o.a. veel opbergruimte en er is ook een plaats waar je smartphone inductief opgeladen kan worden.
De kunststoffen zijn voor een groot deel hoogwaardig, al kwam ik hier en daar ook wat hardere soorten tegen.

V2L-functie
De Kia kan niet alleen geladen worden, hij is ook in staat om externe huishoudapparaten via 220 V tot 3,8 kW van stroom te voorzien, bijvoorbeeld een laptop, een outdoor grille, een koelkast of zelfs een andere E-auto. Alles is mogelijk, zolang er maar meer dan 20% energie in de EV6 zit.

Onderweg
De EV6 was niet helemaal opgeladen toen ik hem bij Louwman Kia  in Goes ging ophalen. Verkoopadviseur Edgar Kop had dat al van te voren aangekondigd, want er was die zaterdag een testdag georganiseerd. Allemaal geen punt, want een paar honderd meter van mijn woning in Kloetinge staat een laadpaal. De volgende dag vond ik hem keurig 100% opgeladen. Het reisdoel was Geldermalsen met een toeristisch rondje langs de Linge. Een elektrische auto onthoudt alle voorgaande ritten en daar stemt hij onder andere zijn actieradius op af. Veel mensen hebben natuurlijk flink gas gegeven en vandaar dat ik begon met een actieradius van 390 kilometer. Ik vind het voorts altijd een uitdaging om die actieradius op te krikken.
Ten eerste heb ik hem op de cruise control gezet, precies 100 km/h. Ik begon met een verbruik van rond de 22 kWh, maar na plm. 150 km bereikte ik een keurig verbruik van 16 kWh!
Tijdens het toeristische rondje langs de smalle Lingedijkjes heb ik driftig gebruik gemaakt van de peddels aan het stuur. Met de linker peddel activeer je de B(rake)-stand en met de rechter deactiveer je die weer. De B-stand heet ook wel one-pedal-drive en dat houdt in dat je eigenlijk geen rempedaal nodig hebt. Zodra je gas inhoudt, remt hij in z’n maximale stand al zo hard af, dat het lijkt alsof je remt. De remlichten gaan dan ook branden. Het voordeel van dit alles is dat je door zo te rijden flink wat stroom regenereert. Uiteindelijk verhoogt dit soort rijden de actieradius.
Bij terugkomst thuis had ik na 370 kilometer nog een rest van ruim 100 kilometer over. Ik ben ervan overtuigd dat bij hogere temperaturen zoals in de zomer, de 500 kilometer actieradius haalbaar is!
Hij is voorts stevig geveerd, maar in grote lijnen is het reizen comfortabel. Dankzij  het feit dat de voor- en de zijruiten uit akoestisch glas gemaakt zijn, is hij lekker stil en hoor je nauwelijks wind en rolgeluiden.

Uitvoeringen

  • 58 kWh, achterwielaandrijving, 170 pk/ 350 Nm, vanaf € 44.595,-
  • EV6 Plus 77,4 kWh, achterwielaandrijving, 229 pk/350 Nm, vanaf € 52.095,-
  • EV6 GT-Line 77,4 kWh, AWD, 2 elektromotoren, 325 pk/605 Nm
  • EV6 GT 77,4 kWh, AWD, 2 elektromotoren, 585 pk/740 Nm (pas in 2022 leverbaar)

Conclusie
Kia bewijst na zijn succesmodellen met verbrandingsmotoren dat met deze EV6 op het gebied van design, techniek en prestaties het in de automobiele Champions League een belangrijke speler is geworden.

Laatste nieuws

Terug naar de bovenkant van de website