AutoZeelandtest van de Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range

AutoZeelandtest van de Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range

Paus Franciscus had er één, Louis de Funès sowieso en zelfs Enzo Ferrari heeft hem gebruikt! We hebben het hier over de ‘Quatrelle’, de Renault 4.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Savoir vivre met stroom”

Het icoon is terug, maar met een nieuwe outfit: elektrisch, charmant en verrassend veelzijdig. Waarom de elektrische retro-uitvoering meer dan een design-statement is, leest u in het verslag

Paus Franciscus had er één, Louis de Funès sowieso en zelfs Enzo Ferrari heeft hem gebruikt! We hebben het hier over de ‘Quatrelle’, de Renault 4. De praktische compacte auto die in 1961 werd geïntroduceerd als concurrent voor de Citroën 2CV, had een achterklep die naar boven scharnierde en was als eerste Renault met voorwielaandrijving uitgerust. Hij werd 33 jaar gebouwd en hij is meer dan 8 miljoen keer verkocht, een regelrecht succes! De Wegenwacht heeft jaren met zo’n auto gereden, vooral vanwege de ruimte én omdat de hulpverleners bij regen onder de achterklep konden schuilen.

Verkoopleider Daan Bakker van Auto Kievit in Goes regelde niet alleen de nieuwe 4 voor mij, maar hij heeft ook een passie voor oldtimers en wist daardoor ook nog een oorspronkelijk viertje op de kop te tikken die eveneens de mooie, grote showroom siert!

Het verleden ontmoet het heden
Ik zag hem voor het eerst op het Salon in Brussel begin dit jaar. Het viertje is terug, maar volkomen nieuw geïnterpreteerd.
De klassieke retro-elementen zijn fijnzinnig geïntegreerd in de nieuwe 4 E-Tech Electric die daarmee een futuristisch uitstraling heeft. We beginnen bij de grote , sprekende ogen in de verlichte rechthoekige grille en het wordt voortgezet met de geprononceerde strepen onder de portieren. Tevens het kleine ruitje achter de C-stijl en natuurlijk de verticale achterlichten. Deze uitvoering is bovendien voorzien van een speciaal pakket, waarbij de motorkap in zwart is uitgevoerd en eigenlijk is dat ook een retro-knipoog naar de rallyauto’s uit de jaren ’60.
Het is allemaal wel weer heerlijk Frans, want de kleuren van de testauto heten: Vert Haute-de-France voor de carrosserie en Noire Etoile metallic voor het zwarte dakje met de dakrails.
De 18 inch lichtmetalen wielen passen naadloos bij deze versie, evenals de matzwarte accenten bij de voor- en achterbumper en rond de afgeplatte wieluitsparingen.

l ’Intérieur à la Cinq
Als ik instap, is er toch die bekende klik: de 4 deelt het dashboard met de al eerder uitgebrachte 5 en dat ziet er best verrassend uit met mooi verwerkte, verschillende  materialen, zoals jeansstoffen, overigens allemaal solide afgewerkt. De multi-sense sfeerverlichting is vooral in het donker aangenaam. Alle stoffen zijn gemaakt van gerecyclede PET-flessen, erg duurzaam dus!
In Brussel zag ik een uitvoering met een baguettekorf bij de passagiersstoel die je ook als flessenhouder zou kunnen gebruiken.

Gelukkig zijn er voldoende fysieke knoppen aangebracht, ook voor de bediening van de klimaatbeheersing. Eén van die knoppen zit bij alle Renaults helemaal links en die is gemaakt om bij elke start even in te drukken: juist, om al die door de EU opgelegde piepjes uit te schakelen!
Het 10”grote infotainmentscherm is door Google ontworpen en door Renault aangepast. Het werkt in de praktijk snel en is goed overzichtelijk gemaakt.
Het stuurtje pakt lekker aan en na enig studiewerk van te voren, kan ik de functie van de knoppen bijna op de tast vinden zó logisch is het ontworpen. Ook het instrumentenpaneel is duidelijk en geeft snel de informatie die ik onderweg nodig heb.

Renault doet net als vele andere merken mee met de nieuwe bediening van de ‘automaat’, namelijk aan het stuur en altijd aan de rechterkant. Daar is echter ook een hendel voor de bediening van de ruitenwissers en een voor de audio-installatie.
Ik geef echter nog altijd de voorkeur aan een selectiehendel voor de automaat op de middenconsole, want het is redelijk druk daar rechts van het stuur en dat kan leiden tot vergissingen…

De voorstoelen zitten prima en geven goede steun, mede dankzij de verstelbare lendensteun. Ze zijn beide verwarmbaar, evenals het stuur.
Achterin  is ondanks de grotere wielbasis t.o.v. de 5 toch een beperkte beenruimte voorhanden en dat geldt uiteraard voor wat langere volwassenen. Ook de hoofdruimte voor dat soort mensen is niet overbemeten, kinderen zullen daar natuurlijk geen last van hebben. De bank ziet er niet alleen goed uit, hij zit ook goed. Jammer genoeg waren de materialen van het dashboard op, want achterin is veel hard plastic gebruikt en het ontbreekt aan luchtroosters.
De hemelbekleding doet weer denken aan de oorspronkelijke 4 met die bekende blokjes.

De kofferruimte is met 420 liter flink en er is een apart af te sluiten bakje onder de vloer voor de laadkabel gereserveerd. Dat is noodzakelijk, want de 4 heeft geen frunk aan de voorzijde. De tildrempel is erg laag, dus dat scheelt bij het in-en uitladen.
Bij het omklappen van de rugleuningen én die van de rechter voorstoel ontstaat een laadruimte van 1400 liter + een mogelijkheid om lange voorwerpen tot 2,20 meter lengte te transporteren.

Picknick
De 4 is niet alleen een E-mobiel, maar is zelfs een E-stopcontact; hij is in staat op bij een picknick bijvoorbeeld een koffieapparaat en een koelbox van stroom te voorzien.

Technische gegevens

  • Motor: elektromotor
  • Vermogen + koppel: 150 pk + 245 Nm
  • Accucapaciteit: 52 kWh Nikkel-mangaan kobalt accu
  • Laadcapaciteit AC/DC: 11/100 kW
  • Banden/wielen: 195/60 R18H
  • L x b x h = 4,144 x 1,81 x 1,552 m
  • Wielbasis: 2.624 m
  • Kofferruimte: 420-1405 liter
  • Draaicirkel: 11,0 m
  • Leeggewicht = laadvermogen: 1483 + 500 kg
  • Gewichtsverdeling voor/achter: 56,3/ 43,7 kg
  • Aanhangergewicht: 750 kg
  • Topsnelheid: 150 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 8,8 sec.
  • Tussenspurt:
  • 60-100 km/h: 4,7 sec.
  • 80-120 km/h: 6,3 sec.
  • Geluid bij 100 km/h: 62 dB
  • Testverbruik bij 4º: 15,7 kWh
  • Laadenergie tot 100%: 56 kWh
  • Laadduur 100% wallbox: 5:20 h/min.
  • Actieradius 350 km (WLTP), test 304 km
  • Prijs techno vanaf: € 34.990,-

En route
Het verbruik viel me alles mee. Dat heeft zeker te maken met het in verhouding geringe gewicht, de manier van autorijden en de mogelijkheid met one-pedal-drive te rijden. Zonnig weer, maar koud, slechts 4º, op en neer naar Breda met 100 km/h op de cruise control, in de stad flink stroom teruggewonnen. Bovendien helpt het ‘zeilen’ tussen de stoplichten door niet te veel gas te geven.
Zowel de Renault 4 als zijn concurrent de 2CV waren ongelooflijk comfortabel, dat lag ook aan het geringe gewicht van die auto’s toentertijd. Toch is de nieuwe 4 niet oncomfortabel, al laat hij wel weten dat je over een slecht wegdek of vervelende putdeksels rijdt. Voor een E-auto is zijn weggedrag eigenlijk best goed. Op de snelweg ontpopt hij zich als een stadsauto met kwaliteiten: goedmoedig en aangenaam rustig, terwijl hij nauwelijks lawaai produceert, zowel banden- als windgeruis blijven binnen de perken.
Tot slot: de 4 beschikt over een armada aan passieve en actieve veiligheidssystemen die met de bestuurder meedenken en hem of haar waarschuwen als er wat over het hoofd wordt gezien.

Alle viertjes
Naast deze 150 pk-versie is er nog een 120 pk-uitvoering te bestellen en er komt nog een heel spannende R4 aan, nl. de Savanne 4x4 met twee elektromotoren, een verhoogde bodemvrijheid en een grotere spoorbreedte die niet vies is van terreinwerk.

Conclusie
De R4 erft van zijn illustere voorganger veel nuttige dingen, hij kan heel zuinig zijn, heeft een leuk interieur, een grote kofferruimte en een groot laadvermogen.

Voor iemand die van retro houdt, een topper!

Terug naar de bovenkant van de website