AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition

Werkelijk spraakmakende automobielen komen niet elk jaar op de markt. Met de nieuwe CLA wil Mercedes laten zien dat het sterrenmerk ook in het komende elektrische tijdperk er net zo blinkend bijstaat als voorheen.
Een uitgebreide test met verrassende resultaten!

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“CLA? Klasse!”

Werkelijk spraakmakende automobielen komen niet elk jaar op de markt. Met de nieuwe CLA wil Mercedes laten zien dat het sterrenmerk ook in het komende elektrische tijdperk er net zo blinkend bijstaat als voorheen.
Een uitgebreide test met verrassende resultaten!

Das Beste oder nichts + Mercedes
Deze slogan was een uitvinding van Gottlieb Daimler, een van de twee grondleggers van het oudste automerk ter wereld. Het staat voor de kernwaarden perfectie, fascinatie en verantwoording. Hij bouwde in 1886 zijn eerste automobiel, de Motorkutsche en verzon de ster, omdat hij motoren bouwde voor automobielen, schepen en vliegtuigen: land, zee en lucht.
De andere grondlegger was Karl Benz die in 1885 de allereerste automobiel ter wereld bouwde, de Patent Motorwagen. De auto’s van Benz hadden een lauwerkrans in het logo.
De Duitse aristocraat Emil Jellinek die in Nice woonde, importeerde Daimlers en na een racewedstrijd die hij had georganiseerd in 1902, won de Daimler en die kreeg daarna de naam van Jellineks dochter Mercedes.

In 1926 werden de beide merken samengevoegd tot Mercedes-Benz. Vanaf dat moment siert het logo van de lauwerkrans met daarin de ster elke Mercedes-Benz.
Ik was vorige week nog weer eens even in het Mercedes-Benz museum in Stuttgart en heb daar weer genoten van de eerste creaties van beide heren.

Verkoopadviseur Marco Floresse van Louwman Mercedes-Benz Goes regelde de CLA voor mij.

A-Klasse
In 1998 testte ik de allereerste A-Klasse, de kleinste Mercedes ooit, een beetje budget auto met op zich kwaliteiten, maar ook graverende aanloopmoeilijkheden en in de verste verten niet te vergelijken met wat nu de A-Klasse is geworden.

Compacte vierdeurs coupé
De gladde lijnvoering kenden we al van de vorige twee generaties, maar met name door de neus en de achterzijde onderscheidt hij zich daarvan. De grille bevat naast de grote verlichte ster, ontelbaar vele sterretjes die soms gedeeltelijk, soms helemaal verlicht zijn. De beide ledkoplampen zijn met een lichtstrip verbonden en als onderdeel van de dagrijverlichting zijn ook weer sterren aangebracht.
Nog nooit zag ik zoveel sterren op een Mercedes, maar ik mis eigenlijk nog één ster: namelijk die op de motorkap. Oorspronkelijk sierde zo’n ster de dop van de radiateur, later stond hij op de plaats van die dop, maar de laatste jaren verdween die ster naar de grille. Toch is er sprake van een terugkeer, al was het alleen maar om het eind van de neus te markeren, zeker handig wanneer je in een ouderwetse parkeergarage in zo’n schroefvormige tunnel naar beneden rijdt. Wanneer ik een CLA zou kopen, bestelde ik hem mét zo’n ster!
De mooie coupévorm wordt geaccentueerd door het korte kontje en geeft het koetswerk een dynamische kick. Ook de achterlichten zijn voorzien van Mercedes-sterren en ook hier zijn ze verbonden door een lichtstrip.
Het glazen panoramadak vormt één geheel met de achterruit en zeker van bovenaf gezien lijkt het wel een zwart dak.
De bij deze uitvoering gemonteerde 18 inch lichtmetalen wielen draaien prachtig naadloos in de decent uitgeklopte wielkasten.

Superscreen, super digitaal
Het interieur in de nieuwe CLA is volkomen veranderd en voorzien van het MB.OS superscreen. MB.OS staat voor Mercedes-Benz Operation System, een digitaal intuïtief scherm met een door AI ondersteunde spraakassistent. Alles functioneert verrassend goed, noblesse oblige Mercedes! Inmiddels behoort het spraaksysteem van dit merk tot de hoogste klasse op autogebied. Bevelen worden snel begrepen, contexten onmiddellijk herkend en de reacties werken ongelooflijk natuurlijk.
Ook de bediening van de overige functies is zelfs voor een digibeet heel vanzelfsprekend en natuurlijk. De kaartprojectie van de navigatie van de CLA laat vele systemen van de concurrentie er verouderd uitzien. In het individuele menu laten zich bijvoorbeeld de besturing, de aandrijving en de ESP nader instellen.
De beide klokken op het instrumentenpaneel worden weliswaar digitaal gestuurd, maar zijn analoog geprojecteerd en daar ben ik blij mee. In één oogopslag zie je aan de linker klok hoe snel je rijdt en hoeveel kWh’s hij verbruikt aan de rechterklok. Ook het head-up-display is een waar genot als het om de juiste informatie gaat.
De materialen van het dashboard zijn met zorg gekozen en alles matcht met elkaar.
De mooie instelbare sfeerverlichting komt ook terug in de grote, ronde ventilatieopeningen helemaal links en rechts op het dashboard. Alles bij elkaar veroorzaakt deze beleving een aangenaam wellnessgevoel.
Een beetje chique is de verstelling van de perfect zittende stoelen op het portier. De bediening van de voorste zijruiten gaat intuïtief, voor de achterste twee dient een knopje omgezet te worden.
Op het stuur heb ik alle functies in no-time onder controle, zo functioneert de aansturing van de cruise-control al snel op de tast.
Er zijn plenty opbergmogelijkheden voorhanden, maar ik vond de grote kunststof bak met o.a. de bekerhouders nét even te breed, zeker wanneer ik op de cruise-control reed en mijn rechter been had opgetrokken.
Achterin instappen kost wat meer moeite, maar voorts hebben zowel het hoofd als de knieën geen klagen. De kofferruimte biedt 405 liter, is niet al te groot dus, maar voorin bevindt zich nog een frunk.

Technische gegevens

  • E-Motor: permanente synchroonmachine
  • Vermogen + koppel: 272 pk + 335 Nm
  • Accu: 54 kWh bruto, 85 kWh netto, 800 Volt, warmtepomp
  • Aandrijving: achterwielen
  • Acceleratie 0-100 km/h: 6,7 seconden
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Verbruik WLTP: 12,2 kWh/100 km
  • Laadvermogen AC + DC: 11 kW, 320 kW
  • Laadtijd AC: 9:15 h (0-100%)
  • Laadtijd DC: 22 minuten (10-80%)
  • Actieradius WLTP: 792 km
  • Leeggewicht + laadvermogen: 2055 kg + 455 kg
  • Lx b x h =4,72 x 1,855 x 1,468 meter
  • Wielbasis: 2,79 meter
  • Draaicirkel: 11,2 meter
  • Kofferruimte frunk vóór: 1011 liter, achter: 405 liter
  • Banden/wielen: vóór: 225/45 R18, achter: 255/40 R18
  • Prijs: € 61.425,40

Zuinigheid met vlijt
Omdat de auto ’s middags een paar keer was uitgeleend voor een proefrit, was hij niet helemaal opgeladen. Dat heb ik zelf maar even gedaan bij een laadpaal in Kloetinge. Volledig opgeladen zag ik op het display dat ik 520 km actieradius tot mijn beschikking had. Dat rijbereik is te wijten aan de ritten die middag zijn gereden én is afhankelijk van de buitentemperatuur. De WLTP-waarden in het staatje zijn uiteraard gebaseerd op de zomer + zuinig rijden…
Dat zuinig rijden heb ik ook gedaan: van Kloetinge naar Den Haag heb ik keurig 100 km/h op de cruise-control gereden en bij het Kunstmuseum aangekomen, noteerde ik

  • 159 km
  • Over: 431 km rijbereik
  • Gemiddeld: 15,4 kWh/100 km
  • Temperatuur: plm.12 graden

Terug:

  • 131 km
  • Over 312 km rijbereik
  • Gemiddeld: 15,5 kWh
  • Temperatuur: plm.10 graden

Ik denk echter dat deze auto onder gunstige zomerse omstandigheden een heel eind richting de WLTP-norm gaat komen, zeker wanneer je op landwegen rijdt, waarbij je door gas in te houden en te remmen ook nog eens stroom terug wint.
Onderweg ben ik onder de indruk geraakt van zijn comfort, het veer- en dempersysteem zorgt voor een fijn reisgevoel, bovendien stuurt hij geweldig direct.
Ik ben voorts geweldig te spreken over zijn remkwaliteiten, het pedaalgevoel is excellent!

Alle CLA’s
Naast deze uitvoering is er ook een CLA 350+ met 354 pk/515 Nm, twee elektromotoren en 4WD. Volgend jaar verschijnt er ook een hybrideversie met een 1,5 liter viercilinder.

Conclusie
Deze CLA is mijn eerste E-testauto waarbij bijna alles klopt: aandrijving, E-techniek, infotainment, spraakbediening, comfort, actieradius, laadsnelheid, zuinigheid, top remmen en veilige rijeigenschappen.
Wat heeft de A-klasse in 27 jaar tijds een enorme evolutie meegemaakt!

Terug naar de bovenkant van de website