AutoZeelandtest van de BMW 220 Gran Coupé mild hybrid M Sportpakket

AutoZeelandtest van de BMW 220 Gran Coupé mild hybrid M Sportpakket

Na vier en een halfjaar heeft BMW de 2-serie Gran Coupé opgefrist. Deze uitvoering is de kleinste Gran Coupé van de BMW-familie, een vierdeurs coupé dus.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Vierdeurs coupé uit het designboek”

Na vier en een halfjaar heeft BMW de 2-serie Gran Coupé opgefrist. Deze uitvoering is de kleinste Gran Coupé van de BMW-familie, een vierdeurs coupé dus.
Hij is niet alleen op uiterlijke kenmerken vernieuwd, ook het interieur werd onder handen genomen en de motor werd voorzien van mild hybridtechniek.Een uitgebreide testrit naar onze oosterburen leverde verrassende resultaten op…

Ik weet dat ik bevooroordeeld ben als ik schrijf dat ik van coupés houd, ik rijd al 21 jaar een chique coupé.
De naam coupé stamt uit de koetsenwereld en betekent in het Frans afgesneden of afgekort en de koets was eigenlijk bedoeld als superluxe tweezitter, want rijke boeren reden met hun echtgenote met de coupé naar de kerk. De koetsenbouwers gingen, nadat de automobiel was uitgevonden, al snel over tot het maken van coupés op basis van automobielen. Een moderne coupé is dus korter en luxer uitgevoerd. BMW heeft in het gamma verschillende uitvoeringen, waaronder drie Gran Coupés: een verlengde, mooi gelijnde vierdeurs coupé.

Senior verkoopadviseur Jan Godeschalk van de Hedin-vestiging in Goes regelde de Gran Coupé voor mij en zijn collega Wouter Haulez zorgde voor adequate informatie.

Prachtig elegant ontwerp
Ik weet zeker dat designers staan te trappelen om dit soort auto’s te tekenen, want het lijnenspel van zo’n Gran Coupé staat voorop. Natuurlijk maken die kunstenaars gebruik van de windtunnel en de waarden steken met kop en schouders boven die van een SUV uit. Daar is de schitterende coupévorm met de vloeiende achterzijde, je ziet aan alles dat de wind nauwelijks vat heeft op deze carrosserievorm. Zoals bij elke coupé ontbreekt de omlijsting van de portieren. Wanneer je die opent, gaan de zijruiten automatisch even een klein beetje naar beneden om daarna weer te sluiten als het portier weer dicht is,. een prachtig detail…
Deze uitvoering is voorzien van een optioneel panoramadak dat het interieur aangenaam verlicht.
De adaptieve led-koplampen met een dagrijverlichting in de vorm van pijlen zijn gestroomlijnder dan bij de vorige versie. De grille en de spoiler onder de nieuw getekende nierengrille zijn ook aangepakt.
Deze schitterende 19 inch gesmede lichtmetalen wielen (225/40 R19 93 Y XL) passen ineens veel beter in het ontwerp en draaien absoluut naadloos in de decent uitgeklopte wielkasten. Ze geven het bevallige koetswerk een stoer en dynamisch karakter. Ik vind hem schuin van achter gefotografeerd heel spannend, eigenlijk de chocoladezijde van deze Gran Coupé om een germanisme te gebruiken. De nieuwe led-achterlichten hebben ook weer die pijlvorm en dat staat hem geweldig goed, want hij is daarmee in het donker dan ook onmiddellijk herkenbaar!

Verbeterd interieur
Ten opzichte van de vorige versie is het grote digitale monitoren-ensemble naar de chauffeur gericht. Gelukkig is de testauto voorzien van een head-up-display dat goed geplaatst is en duidelijke informatie verschaft.
Het touchscreen voor het infotainment wordt ondersteund door intuïtieve knoppen, die zich vrijwel allemaal op de middenconsole rondom de selectiehendel van de automaat bevinden. Heel handig is bijvoorbeeld het rollertje om de radio op de tast uit te schakelen.
Ook de knoppen voor de raambediening op het portier zijn gemakkelijk te bedienen, evenals die op het dikke stuurwiel voor de cruise control, waarvan de bediening geweldig simpel is, zo zouden andere merken het ook moeten doen.
De gebruikte materialen zijn zowel hoogwaardig als heel bijzonder, dat laatste geldt voor de aluminium delen op het dashboard die verlicht zijn. Als je het portier wilt openen en er komt bijvoorbeeld een fietser aan, word je met rode lampen gewaarschuwd, heel innovatief!
Eveneens bijzonder is de nieuwe manier van klimaatbeheersing om de luchtstroming te geleiden. Ook dat gaat met kleurtjes en werkt uitstekend.
De stiksels op het dashboard in rood, donker- en lichtblauw zijn een tribute aan de BMW M Power, opgericht door voormalig coureur Jochen Neerpasch in 1972.
De sportstoelen vóór zijn optimaal verstelbaar en hebben een zalige zitverlenger, waardoor je nóg meer steun krijgt tijdens allerlei testoefeningen, ook op de lange afstand, zoals in mijn geval, stap je na een paar honderd kilometer monter uit. De vegan-leren bekleding voelt eigenlijk best lekker aan en BMW gaat hiermee mee n de vaart naar een duurzame wereld. Opbergmogelijkheden zijn er plenty, zowel in de middenconsole als in de portieren.
Achterin is wat mij betreft genoeg hoofd -en beenruimte, ondanks het panoramadak, ook hier komt de passagier niets tekort. Er is een zalige armsteun met bekerhouders voorhanden, USB-C-poorten en aflegmogelijkheden in de portieren.
De kofferruimte meet 390 liter, iets minder dan bij de niet mild-hybridemodellen, uiteraard is die paar liter opgeofferd aan de accu.

Technische gegevens

  • L x b x h =4,546 x 2,07 x 1,445 meter
  • Wielbasis: 2,67 meter
  • Aantal zitplaatsen: 5
  • Massa rijklaar:1525 kg
  • Motor: 1499 cc driecilinder turbomotor
  • Boring x slag: 82,0 x 94,6 mm
  • Vermogen B-Motor: 156 pk/240 Nm
  • Vermogen E-Motor: 15 kW/55 Nm
  • Systeemvermogen: 170 pk/280 Nm
  • Aandrijving: voorwielen
  • Transmissie: zeventraps dubbele koppeling
  • Acceleratie 0-100 km/h: 7,9 seconden, topsnelheid: 230 km/h

Snel, stil en zuinig
Ik heb al heel veel auto’s met een driecilinder benzinemotor getest, maar deze machine in de 220 Gran Coupé is de stilste ooit. Je hoort zelfs bij stationair toerental niet dat er driecilinders aan het werk zijn, ook niet toen ik op de Duitse Autobahn even gas kon geven. Ik ben in het begin van het driecilindertijdpark wel eens cynisch geweest, maar alle vooroordelen zijn met deze motor absoluut weggenomen. De elektrische duw in je rug is niet alleen fijn voor de acceleratie, maar wat dacht u van het benzineverbruik? Met 100 km/h op de cruise control op zondag door Nederland leverde regelmatig een verbruik op tussen de 1 op 25 en 1 op 30, werkelijk sensationeel!

Dat ligt aan het samenspel tussen:

  • De langeslagmotor die een natuurlijke trekkracht bezit onder in de toerenkelder. (bij 100 km/h slechts 1750 toeren/min)
  • De uitlaatgasturbo
  • De zeventraps automaat
  • De elektrische duw in de rug
  • Een prima CW-waarde

Wanneer ik even over de Duitse grens echt gas mag geven, hoor ik de driecilinder nog steeds niet en ook het wind -en bandengeruis blijft écht binnen de perken.
Het adaptieve M-onderstel is overal aangepast, het is stijver geworden, alle klachten van de eerste versie met voorwielaandrijving zijn absoluut achter de rug, ik heb dat in de test van de nieuwe 1-serie ook al genoemd: hier rijdt weer een échte BMW.
Hij stuurt strak en geeft voldoende terugmelding over welk wegdek ik rijd.
Het M-onderstel past naadloos bij deze sportieve auto en natuurlijk voel ik langsnaden en ongerechtigheden in het wegdek, maar auto, motor en onderstel zijn toch een harmonische eenheid, waardoor je actief auto blijft rijden. Een uitstapje naar bochtige wegen of zelfs een meerpassentocht maken in de Alpen zal ongetwijfeld een hoop plezier opleveren.

Het spreekt voor zich dat deze BMW volgestopt zit met actieve en passieve veiligheidssystemen.

Conclusie
Voor een totaalprijs (met o.a. een M Sportpakket en een Premiumpack) van € 56.763,00 staat hier een beauty van een Gran Coupé die net als zijn kleinere broers van de 1-serie een geweldige update heeft ondergaan.
Hij is snel, ongelooflijk zuinig en rijdt als een BMW die de slogan ’Freude am Fahren’ dubbel en dwars verdient.

Terug naar de bovenkant van de website