AutoZeelandtest van de Fiat Grande Panda Elektro La Prima

AutoZeelandtest van de Fiat Grande Panda Elektro La Prima

De allereerste Fiat Panda kwam in 1980 uit. Hij was ontworpen door de vermaarde Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro. Al meteen viel die auto in de smaak, getuige de verkoop van 4 miljoen exemplaren.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Retro Grande Panda”

De Grande Panda die ik nu getest heb is eigenlijk ook heel bijzonder, dat zal ongetwijfeld blijken uit deze test. Ik ga u meenemen in een ultramoderne compacte, elektrische auto met verfijnde retrokenmerken uit Lingotto…

Lingotto?
Die naam verdient nadere uitleg.
Turijn was eind negentiende eeuw nog een stad van militairen, bestuurders en aristocraten, die bepaald niet voorbestemd leek om de bakermat van de Italiaanse (auto) industrie te worden en evenmin was toen al duidelijk dat het merk FIAT, wat staat voor Fabbrica Italiana di Automobili Torino, ooit door heel Europa bekendheid zou krijgen.
Het historisch centrum van de stad is vandaag-de-dag vooral geliefd vanwege zijn barokke architectuur en vele cafés, maar een bezoekje aan de naastgelegen wijk Crocetta met zijn chique uitstraling en door bomen omzoomde boulevards is evenzeer de moeite waard.

Auto’s
Rond 1900 investeerde een aantal avontuurlijk ingestelde zakenlieden in een branche die toentertijd nog in de kinderschoenen stond: de automobielsector.
Die bestond  hoofdzakelijk uit kleine werkplaatsen die de elite voorzagen van prestigieuze of sportieve modellen.
Daaronder bevond zich ook het fabriekje van Giovanni Agnelli (1866-1945).
Hij was in Turijn neergestreken om zijn toekomstdroom te verwezenlijken en dankzij de steun van bankiers en de elitaire bovenlaag werden in 1899 de handtekeningen gezet voor de oprichting van FIAT.

Een moderne fabriek
Dankzij technisch vernuft en zakelijk instinct wist Agnelli al snel uit te groeien tot de grootste automobielbouwer van Italië. Omdat zijn fabriek te klein werd, gaf hij in 1916 de jonge architect Giacomo Mathé- Trucco opdracht om een ontwerp van een grote fabriek te leveren die ruimte moest bieden aan 10.000 werknemers.. Deze architect liet zich inspireren door de Fordfabrieken in Detroit en hij schiep de Lingotto-fabriek die in 1923 gereed was en daarmee was die de grootste autofabriek ter wereld!
Het kolossale, vijfhonderd meter lange gebouw bestaat uit vijf verdiepingen met spiraalvormige hellingbanen aan de noord- en zuidzijde.

De basis van elke auto werd beneden gelegd en pas op de vijfde etage waren ze klaar. Via de zuidhelling kwamen de splinternieuwe auto’s op het dak van de fabriek aan, dat dienst deed als testcircuit met vier kombochten.
Volgens de beroemde architect Le Corbusier (1887-1965) stond de fabriek symbool voor de moderniteit en was het zinnebeeld voor het Futurisme.

Mede door de oliecrisis en bezuinigingen kwamen de lopende banden in de fabriek in 1982 tot stilstand, maar dankzij de inspanningen van de kleinkinderen van Agnelli,  samen met het stadsbestuur werd het gebouw niet afgebroken, maar kreeg het andere bestemmingen, zoals kantoren, een automobielmuseum, hotels, winkels, een universiteit met auditorium en studentenwoningen.
Het testcircuit op het dak is behouden gebleven, op de foto rijdt een collega van Auto Motor und Sport met de gele Grande Panda op het circuit.
Tijdens de introductie van de Lancia Ypsilon in 2011 heb ik in een van de hotels overnacht en heb genoten van het mooie historische gebouw van Lingotto.
Waarom dit historische verhaal, welnu….

Design
Verkoopadviseur Marloes Arends van Van Mossel Fiat/Jeep in Goes zorgde ervoor dat ik  de gele Grande Panda opgeladen meekreeg voor de test!

De Grande Panda deelt het platform met dat van de Citroën C3 en de nieuwe Opel Frontera, maar hij heeft wel een afwijkend design en daarmee onderscheidt hij zich gelukkig als een échte Fiat. De naamgever Panda was een auto in het A-segment, maar deze Grande Panda is duidelijk in het B-segment geplaatst.
De ontwerpers van de nieuwe Grande Panda hebben allerlei kenmerken van de Lingotto-fabriek in het design verwerkt, zo is de geblokte licht- en spoilerpartij aan de voorkant geïnspireerd door de ramen in Lingotto, kijk maar rechtsonder op de foto.
Ook bij de gestileerde achterlichten komen de grotere ramen van het LIngotto-gebouw  terug.
Ook bijzonder zijn de gestanste letters in de carrosseriedelen: Fiat op de achterzijde en Panda aan de onderkant van de portieren. Op de vierkante zwarte kunststof wieluitsparingen kom ik nog de vier streepjes van een vroeger Fiatlogo tegen en werkelijk overal op de auto staat wel Fiat of Panda.
De bijzondere 17 inch lichtmetalen wielen ( 205/55 R17) van deze La Prima-uitvoering luisteren naar de naam Glossy Black & Diamond Cut en geven hem een stoer karakter.
De daklijst en de buitenspiegels zijn zwart uitgevoerd, terwijl de voor-en achterspoilers in Silver Metal Diamond zijn gemaakt.
Voor het eerst in de autogeschiedenis kom ik een oprolbare laadstekker tegen onder een klepje in de grille, eigenlijk net als bij een stofzuiger, want hij is wel 4,5 meter lang!
Dat de gele testauto opvalt in het straatbeeld is wel duidelijk, want onderweg krijgen we regelmatig duimpjes en bewonderende blikken.

Interiore
Het feestje van herkenning krijgt binnenin een geweldig vervolg: het instrumentenpaneel en het touchscreen zijn gevat in een ovale retro-afbeelding van de kombaan bovenop de Lingotto-fabriek. Helemaal rechts in de hoek van het ovale paneel lijkt een tweedimensionale Panda 1 uit 1980 in een geprojecteerde steile bocht van de testbaan te rijden, ongelooflijk geinig!
Ook de gele middenconsole met de selectiehendel voor de automaat heeft dezelfde ovale vorm. De luchtroosters links en rechts zijn weer kopieën van de ramen van de façade van het Lingotto-gebouw.
Het La Prima-dashboard is gemaakt van een duurzaam materiaal dat échte bamboevezels bevat. Het uiterlijk en gevoel van het gepatenteerde gewrappede BAMBOX Bamboo Fiber Tex lijkt op échte bamboestokken en is speciaal ontworpen voor de Grande Panda. Voor het eerst toegepast in de auto-industrie: alle plastic elementen in de deurpanelen, dashboard en de middentunnel bestaan voor 5% uit ECO Allene, een gepatenteerd materiaal dat wordt verkregen uit melkpakken.
Voor elke geproduceerde Grande Panda worden ongeveer 140 melkpakken gerecycled.
AppleCarPlay en AndroidAuto sturen heel veel zaken aan, het touchscreen is goed te bedienen, maar ik ben geweldig gelukkig met belangrijke fysieke knoppen, waaronder die van de klimaatbeheersing. Ook is er een knopje om allerlei waarschuwingspiepjes uit te schakelen.

Ruimte
Wat meteen opvalt is de aangename ruimte  en de goede zitpositie  en dat in de speelse Luigotto-ambiance. Overal de gele accenten, ook in het stiksel van de goede stoelen die een wat langere zitting zouden mogen hebben.
Ook achterin is absoluut voldoende been- en hoofdruimte voorhanden, je ziet aan alles dat er verschrikkelijk goed over de Grande Panda is nagedacht. De kofferruimte meet 361 liter, te vergroten naar1315 liter. Dat is iets minder dan bij zijn  hybridebroertje en dat is dan weer logisch vanwege zijn groter accupakket.

Technische gegevens

  • Carrosserie: l x b x h = 4,00 x 1.763 x 1,615 m
  • Wielbasis: 2,54 m
  • Bagageruimte: 361 -1315 liter
  • Leeggewicht/laadvermogen: 1554 kg/ 431 kg
  • Draaicirkel: 10,9 m
  • Ophanging/onderstel: vóór McPherson, achter: Twist Beam
  • Aandrijving: voorwielen, vaste overbrenging
  • Motor: permanente synchroon elektromotor
  • Vermogen/koppel: 113 pk/122 Nm
  • Accu: Lythium-Ion, capaciteit netto: 43,8 kW
  • Maximum laadcapaciteit DC (snelladen): 100 kW
  • AC (wallbox) met de gewone kabel 11 kW, met de ‘stofzuigerkabel: 7 kW
  • Totale voltage: 400 V
  • Actieradius WLTP: 320 kilometer
  • Prestaties: 0-100 km/h: 11,5 seconden
  • Topsnelheid: 132 km/h
  • Gem verbruik WLTP: 16,8 kWh/100 km

Handig en comfortabel
Starten gaat nog met een sleutel en waarom ook eigenlijk niet? Ik vind het nog steeds gemakkelijk en het is ook wel een beetje nostalgisch. De knoppen op het stuur en op het dashboard hebben een intuïtief karakter..
Het zicht in deze Grande Panda is geweldig, het raamoppervlak, schuin naar achteren en wat dacht u van de overzichtelijkheid naar voren? De motorkap eindigt zichtbaar en dat is fijn in nauwe parkeergarages. Bij heel veel concurrenten moet je maar gissen waar de neus ophoudt Het eerste deel van de testrit rijden we voornamelijk binnenwegen en maak ik gebruik van de one-pedal-drive, waarmee we in allerlei dorpjes zichtbaar stroom terugwinnen. Dat resulteert in een verbruik van rond de 15 kWh/100 km.
De Fiat laat zich op die bochtige wegen geweldig lekker besturen en ik verbaas me over zo’n korte draaicirkel, ondanks de voorwielaandrijving, vooral bij het parkeren op kleine plaatsen.
Ondanks het feit dat hij wellicht geconcipieerd is als stadsauto, ontpopt hij zich op de  snelweg als een fijne, comfortabele reisauto, alweer een van de voordelen van deze Grande Panda.
Omdat we gepland hebben na 19.00 uur terug naar huis te rijden en dat rond zijn topsnelheid van 130 km/h, heb ik hem 2,5 uur aan de 7 kW stekker gelegd en 100% opgeladen lekker de sporen gegeven. Uiteraard gaat het verbruik omhoog, maar hij voelt waarlijk als een grotere auto!

De Grande Panda’s
Twee Grande Panda’s Elektro met 7,4 kW en 11 kW, instapprijs: RED: € 25.990,-, La Prima: € 28.990,-
Twee Grande Panda’s Hybrid: 1,2 liter 3-cilinder turbomotor  + E-motor: ICON: € 26.990,-, La Prima: € 29.990,-

Conclusie
In Duitsland kreeg de allereerste Panda de bijnaam: die tolle Kiste en dat vind ik nog steeds een leuke benaming. De tolle Kiste van nu in de persoon van de Grande Panda mag die naam van mij zó hebben: schitterend design, een heerlijke dagelijkse auto, spannende retro-designdetails, slimme oplossingen zoals de stofzuigerkabel, vergelijkingswijze eenvoudige en intuïtieve E-bediening, comfortabel, ruim en dat alles voor een betaalbare prijs.
In Nederland had Fiat in 1980 een leuke slogan bedacht: Fiat maakt rijden geweldig!

Dat geldt voor de Grand Panda nog steeds!

Terug naar de bovenkant van de website