
AutoZeelandtest van de Opel Grandland Electric GS
Met de nieuwe generatie voltooit Opel de in Eisenach inThüringen gebouwde Grandland-serie met een 100% elektrische versie. Voor het eerst in de geschiedenis van Opel kan er veel meer stroom opgeslagen worden.
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Energiebundel”
Met de nieuwe generatie voltooit Opel de in Eisenach inThüringen gebouwde Grandland-serie met een 100% elektrische versie. Voor het eerst in de geschiedenis van Opel kan er veel meer stroom opgeslagen worden.
Bij Van Mossel Opel zorgde vestigingsdirecteur Leon Paassens voor de koper-goudkleurige Grandland met het zwarte dak, een mooie combinatie!
Geslaagd
Met deze Grandland Electric brengt Opel voor het eerst een grote E-auto uit die geschikt is om verre reizen te maken.
Laten we hem eerst maar eens goed bekijken: daar is allereerst de Visor-grille die alle Opelmodellen vandaag-de-dag sieren, een herkenbare neus. De geprononceerde verdikking op de motorkap is een retrokenmerk van de allereerste Opel Manta A uit 1970
Het nieuw gestileerde logo van Opel licht op zodra je de auto ‘start’.
Dat logo is gevat in een kamerbrede lichtbalk.
Het spel met licht gaat ook achterop verder, want daar worden de letters OPEL in rood verlicht, ook weer in een lichtbalk over de gehele breedte.
Het design, zeker van deze GS-uitvoering in twee kleuren, is bijzonder geslaagd te noemen. Het zwarte dak en de accenten onder de bumpers, langs de wieluitsparingen en de drempels in die zelfde kleur zijn goed gekozen en onderscheiden hem op een bijzondere manier van de concurrentie.
Hij ziet er aan de buitenkant groter uit dan hij in werkelijkheid is met zijn lengte van 4.65 m, zijn breedte van, 2,10 m met buitenspiegels en zijn hoogte van 1,67 m. Dankzij die in verhouding geringe hoogte, heeft hij een dynamisch en haast sportief uiterlijk.
Dat hij bij wijze van spreken van binnen naar buiten is getekend en daardoor verrassend veel ruimte heeft gekregen, is een enorm pluspunt. Het grote panoramadak met schuifdak is een welkome optie in deze warme tijden.
Ruimte
In- en uitstappen is voor wat kleinere mensen wel een uitdaging, want de stap is fors. Eenmaal plaats genomen, heb ik zicht op een mooi dashboardlandschap met afwisselende en hoogwaardige materialen.
Voor mijn neus het digitale instrumentenpaneel dat te configureren is, daarnaast het grote langgerekte 16 inch infotainmentscherm met het AppleCarplay menu.
Het scherm is prima te bedienen, geeft de navigatie weer, het infotainment, de achteruitrijcamera en de beïnvloeding van assistentsystemen, etc.
Gelukkig zijn er onder het scherm ook intuïtieve sneltoetsen aangebracht die na enig oefenen ook op de tast zijn te vinden, ook om bijvoorbeeld de radio aan en uit te zetten.
Het stuur pakt lekker aan, is goed verstelbaar en bevat verschillende knoppen die goed te bedienen zijn. Er zijn twee grote flippers achter het stuur aangebracht waarmee je het terugwinnen van stroom bij gas inhouden kunt beïnvloeden. Op het display verschijnen dan kleine pijltjes die de mate van recuperatie weergeven. De bediening van de automaat is eigenlijk het enige dat bij veel Stellantisproducten hetzelfde is, logisch dat men dit ornament overal gebruikt.
Ik ben weer blij met een head-up-display dat allerlei zinnige informatie keurig weergeeft. Als ik bijvoorbeeld mijn verbruik wil lezen, wordt dat ook via dat display getoond, heel apart!
Gekoeld water, een warme voorruit en super stoelen
Er zijn plenty opbergmogelijkheden gecreëerd: in de portiervakken, in en onder de middenconsole en heel bijzonder is toch wel het grote koelvak onder de middenarmsteun, waar je een grote fles bronwater heerlijk koud kunt houden. Als ik goed kijk, zie ik in de vooruit allemaal draadjes lopen en dat zegt me genoeg, want de Grandland in deze uitvoering beschikt over een verwarmbare voorruit, dus nooit meer krabben in de winter!
Opel heeft een naam hoog te houden op het gebied van de voorstoelen met het label AGR. Deze drie letters staan voor Aktion Gesunder Rücken, een samenwerkingsverband tussen artsen, fysiotherapeuten en de stoelfabrikant. De laatste fabriceert onder het toeziend oog van die medici stoelen die verantwoord gecertificeerd zijn en optimale steun bieden. Ik was dan ook weer heel blij met de standaard zitverlenger!
Achterin is er meer dan voldoende ruimte voor benen en hoofd, al moet je niet al te lang zijn, want het panoramadak én de aflopende daklijn gaan dan parten spelen.
De materialen hier van achteren zijn niet meer van de kwaliteit die ik voorin tegenkwam, allemaal wat hardere kunststoffen.
Technische gegevens
- E-motor: permanente synchroon elektromotor
- Vermogen + koppel: 213 pk + 345 Nm
- Systeemspanning: 400 Volt
- Laadvermogen wisselspanning: 11 kW
- Accucapaciteit netto/bruto: 82,2/85 kWh met accucellen ut Frankrijk
- Laadvermogen gelijkstroom: 150 kW
- Laadduur 100% wallbox: 8:40 uur
- Laadduur 80% AC: 25 min.
- Actieradius WLTP: 557 km
- Testverbruik: 17,8 kWh (kom ik op terug)
- L x b x h = 4,65 x 2,10 (met spiegels) x 1,67 m
- Wielbasis: 2,80 m
- Gewicht + laadvermogen: 2700 kg
- Kofferruimte: 560-1645 liter
- Banden/wielen: 235/50R 20
- Rijgeluiden: plm. 65 dB(A)
- Acceleratie 0-100 km/h: 9,0 sec.
- Tussenspurt:
- 60-100 km/h: 4,4 sec.
- 80-120 km/h: 5,8 sec.
- Topsnelheid: 160 km/h
Handig
De Grandland heeft in de praktijk eigenlijk handige buitenmaten en tevens is hij overzichtelijk, waardoor hij zich zowel in de stad als op bochtige binnenwegen geweldig gemakkelijk laat besturen.
De ‘Mantastrip’ op de motorkap is tevens behulpzaam als richtsnoer om de berm in de gaten te houden en dan heb ik het nog niet eens over alle soorten van assistentsystemen, waarmee de Grandland van nature is gezegend.
Hoewel de Opel stevig geveerd is, mag ik hem toch een fijne reiswagen noemen die in snel genomen bochten nauwelijks of niet overhelt en keurig het spoor blijft volgen. Dit weggedrag dankt hij aan de selectieve dempers en de mooie achteras. Daar komt bij dat hij nauwelijks wind- en bandengeruis produceert en dat draagt bij aan het comfort.
Hij kan ook zuinig zijn…
Ik heb in het staatje van de technische gegevens gemeld dat ik op het verbruik nog even terugkom.
Ik heb op de testdag een gemiddelde gehaald van 17,8 kWh, maar mijn Duitse collega Michael Pfeiffer van het autoblad Auto Motor und Sport heeft met dezelfde Grandland een nog mooiere waarde gehaald.
Hij is met de auto van het Europapark Rust in Baden-Württemberg naar Como in Italië gereden, dwars door Zwitserland, over de St. Gotthardpas, omdat de tunnel gesloten was, een rit van totaal 400 kilometer!
Hij had net als ik de airco aangezet, maar op aanraden van Opel Marketingman Patrick Munsch, de ventilator op de eerste stand gezet, dat spaart namelijk stroom.
Met een maximum snelheid van 120 km/h, zowel in Duitsland als in Zwitserland haalde hij een gemiddelde van 14,8 kWh/100 km bij een buitentemperatuur van 36º! Op weg naar de pashoogte met een gemiddelde snelheid van 80 km/h Deze bevindt zich op 2091 meter en tijdens het klimmen naar Andermatt, zakte het gemiddelde verbruik naar 16 kWh/100 km. Hij maakte bij de afdaling gebruik van de oude Gotthardpas, de zogenaamde Tremolastrasse, met ontelbare haarspeldbochten naar Airolo onder aan de pas. Uiteraard hanteerde de maximale recupereerstand en de accu was weer opgeladen. Weer helemaal beneden reed hij met 120 km/h over de snelweg richting Como.
Daar aangekomen noteerde hij 400 kilometer en hij had nog 157 kilometer actieradius over! Daar kon ik met mijn testrit niet tegenop, maar het bewijst wel dat je door slim te rijden een heel eind kunt komen, ook in het buitenland en dat klopt met de belofte van Opel: toen ik hem vorige week opgeladen meekreeg stond er 560 kilometer actieradius op het display!
Alle Grandlands
De Opel Grandland is leverbaar als hybride (vanaf € 40.999)-, plug-in-hybride (vanaf € 42.999,-) en als 100% elektrische uitvoering, vanaf € 43.999,-)
De geteste GS komt op € 50.499,-
Conclusie
De Opel Grandland is ontworpen en ontwikkeld in Duitsland en dat zie je.
Actieradius, verbruik, AGR stoelen, comfort, 8 jaar garantie, ruimte en rust zijn pluspunten die hem tot een winnaar in zijn klasse maken!