
De volledige nieuwe Mazda 6e
- In Nederland beschikbaar vanaf € 44.990,-, inclusief kosten rijklaar maken
- Twee aandrijflijnopties: EV & EV Long Range en geremd trekgewicht van 1.500 kg
- Drie rijmodi – Normal, Sport en Individual
Met de lancering van de volledig nieuwe Mazda6e gaat de Jinba Ittai-rijfilosofie een nieuw tijdperk in, waarbij de naadloze verbinding tussen auto en bestuurder wordt overgebracht naar het tijdperk van elektrische mobiliteit. Elk detail van het voertuig is ontwikkeld om een nauwkeurig rijgedrag, intuïtieve reacties en een natuurlijk gevoel van controle te bieden, waardoor het gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder ontstaat dat ‘Jinba Ittai’ kenmerkt.
De rijdynamiek van de vijfdeurs hatchback is verfijnd om een gevoel van vertrouwen te geven en langdurig rijplezier te bieden. Een op de bestuurder gerichte cockpitindeling en ergonomisch ontworpen stoelen zorgen voor duidelijkheid, comfort en controle, zelfs tijdens langere ritten.
De Mazda6e1 biedt twee elektrische aandrijflijnopties met een vermogen van 190 kW (258 pk) of 180 kW (245 pk). Beide configuraties leveren 320 Nm koppel, wat zorgt voor een soepele acceleratie en responsieve achterwielaandrijving, met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in minder dan 8 seconden en een topsnelheid van 175 km/u.
Net als alle Mazda-modellen voor de Europese markt is de geheel nieuwe Mazda6e verfijnd door Mazda-ingenieurs in Hiroshima, Japan, en Oberursel, Duitsland, om aan de verwachtingen van Europese klanten te voldoen.
De besturing, ophanging en pedaalafstelling zijn nauwkeurig afgesteld om een harmonieus en geruststellend rijgevoel te creëren. Achterwielaandrijving, een multi-link achterwielophanging en een uitgebalanceerde 50:50 gewichtsverdeling zorgen voor een stabiele wegligging en directe feedback. De gierhoek sluit aan bij de menselijke waarneming, terwijl de zorgvuldig afgestelde besturing en dempers de precisie bij elke manoeuvre verhogen.
Een geïntegreerd remcontrolesysteem zorgt voor vloeiende overgangen tussen accelereren, remmen en het nemen van bochten, wat zowel de stabiliteit als het rijcomfort ten goede komt. De achterspoiler die automatisch uitklapt bij 90 km/u verhoogt de neerwaartse druk en optimaliseert de stabiliteit bij hoge snelheden.
De Mazda6e biedt drie rijmodi – Normal, Sport en Individual – waarmee bestuurders hun rijervaring kunnen afstemmen op hun individuele stijl.
De Normal-modus zorgt voor een soepele rijervaring, door het bereik en de prestaties op elkaar af te stemmen, waardoor deze modus ideaal is voor dagelijks gebruik. In deze modus is de acceleratie soepel, is het regeneratief remmen ingesteld op een standaardniveau en is tevens de stuurbekrachtiging standaard.
De Sport-modus is ontworpen om een meer betrokken en dynamische rijervaring te bieden. Deze modus biedt een krachtige acceleratie, gemiddeld regeneratief remmen en een hogere stuurweerstand, voor een beter weggevoel.
Met de Individual-modus kunnen bestuurders de acceleratie, het regeneratieve remmen en de stuur-karakteristieken naar eigen voorkeur instellen. De acceleratie kan worden ingesteld op gemiddeld of krachtig, de regeneratieve remmen zijn beschikbaar in vier niveaus – laag, standaard, gemiddeld en krachtig – en de stuurweerstand kan worden aangepast tussen standaard en sport.
De Mazda6e vertegenwoordigt de evolutie van Jinba Ittai in het tijdperk van elektrificatie. Hij behoudt de kenmerkende rijervaring van zijn voorgangers en introduceert tegelijkertijd een nieuw niveau van precisie, responsiviteit en verfijning. Elk aspect van het ontwerp draagt bij aan een dynamische, boeiende en onmiskenbaar Mazda-rijervaring.
De volledig nieuwe Mazda6e, een combinatie van Japans vakmanschap, doordacht design en geavanceerde technologie, staat in de tweede helft van augustus in de showroom van de Nederlandse Mazda dealer.
bron: Mazda.nl