
Sneak preview van de Hyundai IONIQ 9 bij Auto Sturm in Goes
Hyundai rondt zijn modellengamma af met de nieuwe IONIQ 9, het vlaggenschip van de Koreaanse firma. Hij neemt die taak serieus, want hij is groter, zwaarder, top-uitgevoerd en variabel ingericht. Hij daagt de concurrentie in het premiumsegment hiermee uit.
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Rob Strating, Auto Sturm
“Indrukwekkende reus”
Hyundai rondt zijn modellengamma af met de nieuwe IONIQ 9, het vlaggenschip van de Koreaanse firma. Hij neemt die taak serieus, want hij is groter, zwaarder, top-uitgevoerd en variabel ingericht. Hij daagt de concurrentie in het premiumsegment hiermee uit. https://www.autosturm.nl/hyundai/modellen/100-elektrisch/ioniq-9
Marketeer Mike Sturm had me uitgenodigd om op woensdag 30 april de sneak preview mee te maken. Tussen 15.00 en 15.30 was ik samen met een gemêleerd gezelschap geïnteresseerden te gast in een speciaal voor dit doel geregelde container op het parkeerterrein van Auto Sturm in Goes.
Toekomstgericht design en innovatieve technologie
De IONIQ 9 bouwt voort op het succes van de IONIQ 5 en 6.
Het lijkt wel of de Koreanen bij de ontwikkeling van deze reus alle registers van de automobielbouw hebben opengetrokken: wat hier vanonder het grote doek tevoorschijn komt, kan zich laten zien, de cleane carrosserie met zijn eigenzinnige kanten en hoeken en de ongelooflijk potente uitgebouwde wielkasten maakt onmiddellijk indruk. Hij werkt apart en polariserend, zelfs ten opzichte van zijn zustermodel, de Kia EV9, met wie hij de techniek deelt.
Hij overtreft hem zelfs in de lengte, de hoogte en met de wielbasis met een paar centimeters.
Trots en zelfbewust draagt hij zijn 2600 kilogram spek. Hij presenteert zich futuristisch met een veelvoud aan ledverlichting , zowel van voren als van achteren. Wie nu nog denkt dat hij een CW-waarde van een betonblok moet hebben, vergist zich faliekant, want met slechts 0,26 tart hij de tegenwind. Dat vertaalt zich onmiddellijk in de actieradius…
Monsterlijke wielbasis
Tussen de voor-en de achterwielen meet deze mastodont niet minder dan 3,13 meter en dat biedt een vorstelijke ruimte binnenin, er is plaats zonder einde.
Kwalitatief rangeert hij op het hoogste niveau met de vier Relax-stoelen op de eerste n tweede rij. De laatste twee zijn optioneel te verkrijgen met een systeem waarbij ze 180 graden verstelbaar zijn, captain’s seats dus. .Hij is echter ook te bestellen als 7-zitter.
Klasse
Het instrumentenpaneel erft hij van zijn zussen, de IONIQ 5 en 6 en dat is uiteraard niet verkeerd. Daar zijn de beide 12,3 inch grote screens, voorzien van het volledige repertoire, inclusief de spraakassistent met AI, OTA-update, Android Auto en AppleCarPlay. Buitenspiegels ontbreken, maar daarvoor in de plaats zijn er camera’s gemonteerd die de buitenspiegels projecteren aan de bovenkant van het portier. Met ruim 2400 liter laadruimte benadert hij zelfs een bestelwagen.
Voorts mag hij een caravan van 2500 kilogram trekken, niet slecht voor een EV!
Ik beschrijf de duurste van de 4 uitvoeringen, de Lounge, bij de
Technische gegevens:
- Twee permanente magneet synchroonmotoren
- Systeemvermogen: 429 pk
- Systeemkoppel: 700 Nm
- Aandrijving: AWD
- Topsnelheid: 200 km/h
- Acceleratie 0-100 km/h: 5,2 seconden
- Transmissie: 1 versnelling, traploze transmissie
- Verbruik (WLTP): ca 19,4 kWh/100 km
- Accu: Lithium-Ion-Polymeer, capaciteit: 100,3 kWh
- Actieradius: (WLTP): 620 km
- Laadtijd 3-fase 10-100%: 10 uur
- Laadtijd DC, 350 kW 10-80%:: 24 minuten
- Laadtijd DC, 50 KW 10-80%: 1 uur 49 minuten
- Leeggewicht: 2600 kg
- Laadvermogen: 500-630 kg
- L x b x h = 6,06 x 1,98 x 1,79 m
- Wielbasis: 3,13 m
- Banden/ wielen: 285/45 R21
- Bagageruimte vóór (frunk) :52 liter
- Bagageruimte achter: 338-2400 liter
- Garantie: 5 jaar onbeperkte kilometergarantie, 160.000 km batterijgarantie
- Instapprijs: € 60.555,-, Prijs Lounge: € 78.090,-