AutoZeelandtest van de Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid Esprit Alpine

AutoZeelandtest van de Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid Esprit Alpine

De nieuwe Symbioz  is het bekende gat in de markt en Renault vult dat zelf in.
Een buitengewoon geslaagde uitvoering, die Full Hybrid, zijn naam meer dan waard!

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Symbiose á la carte” 

De hele verkoopéquipe onder leiding van Daan Bakker werkte mee om de testauto voor mij te regelen en dat typeert de goede samenwerking bij Renault Kievit in Goes.

Avant-garde elegantie
Op het moment dat Gianni de foto’s maakte, was de demo waarmee ik heb gereden, niet aanwezig. Mijn testauto was gespoten in de mooie Alpine-blauwe kleur (bleu iron) en dat staat hem wonderwel goed.
Het exterieurdesign van de Symbioz definieert zijn uitgesproken persoonlijkheid. Een langgerekt ontwerp dat zich duidelijk onderscheidt van de Captur en de Australe. Vanaf de zijkant is goed te zien dat de 19 inch grote ‘Elixir’ lichtmetalen wielen het silhouet een krachtige uitstraling geven. (225/45 R19)
De hoge zijlijn en de mooie achterzijde met de gefumeerde led-achterlichten deelt hij in grote lijnen weer met de Scenic, evenals de gewelfde dynamische flanken.
De Symbioz ziet er sowieso geweldig goed uit. Het nieuwe Corporate Design van het front zagen we al bij de nieuwe Captur: het radiatorrooster bestaande uit micro-diamanten in satijnchroom is versierd met een grafisch effect.. Daardoor krijgt de neus een robuust karakter waarin het vernieuwde logo - bij Renault al vele decennia rombus genoemd – een herkenbare kennismaking is. Het logo van 50 jaar geleden heeft verrassende gelijkenissen! Ten opzichte van de Captur is de Symbioz 18 centimeter langer en dat vinden we vooral terug in de variabele kofferruimte, maar daarover later meer.
De markante led-koplampen bestaan uit aparte units en van een heel eind is de dagrijverlichting zeer herkenbaar. De esthetisch gevormde motorkap heeft strakke, horizontale lijnen en sluit over de spatschermen heen
Het Solarbay® verduisterbaar panoramadak is wat mij betreft een onmisbare optie dat naadloos past bij deze Esprit Alpine-uitvoering. Op diverse plaatsen van het koetswerk komen we Alpine-logo’s tegen die dezelfde blauwe kleur hebben als zijn sportieve aflegger.

Even wat maten:

  • L x b x h = 4,413 x 1,80 x 1,575 meter
  • Wielbasis: 2,64 meter
  • Leeggewicht/ laadvermogen: 1453 kg/ 472 kg
  • Kofferruimte: 497 tot 624 liter (verschuifbare achterbank), maximaal 1582 liter.

Dashboard à la Captur
En daar is niets mis mee, want via Google heeft Android Automotive de hoofdrol. Voor mijn neus het digitale instrumentenpaneel met in het midden een 10,4 inch groot touchscreen met alle functies zoals het infotainment-systeem, de navigatie, de achteruitrijcamera etc. Zo kan je gemakkelijk via dit scherm de 29 assistentsystemen activeren.
In het interieur komen we natuurlijk weer Alpine-typische design-gadgeds tegen, zoals de blauwe stiksels op de gordels, op de stoelen inclusief het Alpinelogo, op het stuurwiel en op het dashboard.
Heel plezierig is dat Renault op het dasboard bij vrijwel alle types dezelfde herkenbare knoppen laat terugkomen, zoals de fysieke knoppen onder het touchscreen waarmee je onder andere het klimaat kunt beheren. Ook de knop links op het dashboard, waarmee alle door de EU verplichte piepjes uit te kunnen schakelen, allemaal zalig intuïtief!
De bediening van alle functies op het stuur leveren eigenlijk geen vragen op en zijn op de tast te vinden. Compliment voor de ergonomie Renault!
Aflegmogelijkheden zijn er genoeg, dus daarover niet getreurd.
De stoelen komen ook uit de studio van Alpine en vandaar dat de pasvorm optimaal is, Alpine noblesse oblige!…
Achterin is dankzij die verlenging van het koetswerk variabel plaats, want de achterbank is over een forse afstand (16 cm) te verstellen: wil je meer voetvrijheid, gaat dat uiteraard ten koste van de kofferruimte en natuurlijk andersom.
Achterin twee USB-C-poorten en een 12V-aansluiting.
Het is aangenaam licht in het interieur door het al genoemde panoramadak. Je kunt het transparant of mat maken d.m.v. stroom. Bijzonder handig als de zon in de zomer boven je staat. Dit soort daken kwam ik bij dure Bentley’s of Rolls-Royces tegen, maar nu ook bij de Renault Symbioz!

Symbiose
De definitie van symbiose in de grote Van Dale: Het samenleven van twee ongelijksoortige organismen die daar beide voordeel van hebben.

Als ik deze biologische definitie vertaal naar het technisch vernuft van de Renault Symbioz, kom ik uit op twee ongelijke organismen, lees motoren + de Multi Mode-automaat.
Het komt er op neer dat de drie motoren elkaar dankzij die bijzondere automaat keurig afwisselen De kleine E-motor dient als generator, de grote neemt vaak het werk over van de B-motor. De accu wordt geladen door gas in te houden en te remmen, door stroom te recupereren dus, maar ook onderweg door de B-motor. Voor de goede orde: de Symbioz is een Full Hybrid en geen plug-in-hybrid!

De symbiose tussen al die organismen zorgt bij deze auto voor een gemiddeld testverbruik van 1 op 21 en ik ben er van overtuigd dat dit verbruik, zodra het wat warmer wordt, naar beneden gaat!
Wat een mooi systeem!
Hij ontpopt zich als een fijne, comfortabele reiswagen voor het hele gezin en is daarmee een waardevolle aanvulling in het Renaultgamma!

Technische gegevens:

  • B-motor1598 cc viercilinder
  • Vermogen: 94 pk bij 4600 toeren/min
  • Koppel: 148 Nm bij 3600 toeren/min
  • 2 E-Motoren: Synchroon elektromotoren
  • Vermogen: 36 kW
  • Systeemvermogen/ koppel: 145 pk/250 Nm
  • Accu: Lithium-Ionen accu
  • Capaciteit:1,2 kWh
  • Aandrijving: voorwielen
  • Transmissie: Multi-Mode-automaat, 2 trappen voor de E-motoren, vier voor de B-motor, systeem: 14 trappen
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,7 seconden
  • Topsnelheid: 170 km/h

Conclusie
Renault heeft met de Symbioz een fijne auto op de weg gezet met veel assistentsystemen, een zuinige en efficiënte aandrijflijn, veel variabele ruimte en een flinke dosis aan comfort. Een waardig lid van de Renaultfamilie die past in de rijke traditie van R16 tot en met de Espace.

Prijzen van deze uitvoering: vanaf € 38.690.-

Terug naar de bovenkant van de website