Kia wederom grootste automerk van Nederland
Kia is wederom het grootste automerk van Nederland. De duurzame succesformule van Kia resulteert al jaren op rij in recordresultaten, met als hoogtepunten de nummer 1 positie in 2022 en 2024. Het afgelopen jaar stond niet alleen in het teken van verkoopsucces, maar ook van de introductie van nieuwe modellen en diensten die nu al veelbelovende resultaten voor 2025 beloven.
- Kia eindigt op eerste positie personenautomarkt 2024
- Duurzame strategie van Kia wierp ook in 2024 vruchten af
- Nieuwe mijlpalen in 2025
Kia presteerde in 2024 sterk in zowel de zakelijke als particuliere markt. De Niro EV, EV6 en de EV9 behoorden tot de bestverkochte modellen in hun respectievelijke segmenten. 2024 was ook een zeer sterk jaar voor zowel de -al vele jaren gewilde- Picanto, Sportage als Niro hybride en plug-in-hybride.
Een topjaar in cijfers
Enkele opvallende cijfers die het marktleiderschap van Kia in Nederland illustreren:
- Kia registreerde vorig jaar in Nederland 34.841 auto’s en behaalde daarmee een overall marktaandeel van 9,1%
- Met 28.482 registraties was Kia eveneens het grootste automerk in de zakelijke markt.
- De top drie van bestverkochte Kia-modellen is:
1. Niro met 10.914 registraties
2. Picanto met 8.370 registraties
3. Sportage met 3.940 registraties - 56,3% van de in Nederland verkochte Kia-modellen was geëlektrificeerd:
- 56,3% (HEV / PHEV / EV)
- 26,9% van het verkoopvolume was volledig elektrisch (EV)
- Van de 9.387 volledig elektrische Kia-modellen in 2024 was:
- 5.402 een Niro EV
- 2.721 een EV6
- 1.048 een EV9
- De Picanto is in 2024 fors vernieuwd en staat nog steeds aan kop in het A-segment
- De Niro was de #1 in het C-SUV segment
- De Ceed was runner-up als marktleider in het C-segment (inclusief de ProCeed)
- De EV9 was de #2 in het premium EV-SUV segment
Kia Charge
Kia transformeert zich tot een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen en bereikte in 2024 een mijlpaal met de introductie van Kia Charge. Het snelgroeiend portfolio van laadoplossingen evolueert tot een allesomvattend pakket van mobiliteits- en energiediensten waarbij onder meer zonnepanelen, energiecontracten en op termijn een thuisbatterij tot de mogelijkheden behoren. En om elektrisch rijden zo impactvol mogelijk te maken, werkt Kia daarnaast hard aan de grootschalige introductie van slimme laadoplossingen waarmee EV’s kunnen functioneren als balancerend onderdeel van het energienetwerk. De Kia EV9 en de nu net geïntroduceerde Kia EV3 zijn de eerste Kia-modellen die voorbereid zijn met bidirectionele laadtechnologie (V2G).
Som der delen
Léan Verstoep, President & CEO van Kia Nederland over 2024: “We kijken met gepaste trots terug op een jaar waarin we samen met de Kia-dealers opnieuw de nummer één van Nederland zijn geworden. Net als voorgaande jaren wil ik benadrukken dat marktleiderschap voor ons geen doel op zich is, maar wél het resultaat van een doordachte som der delen. We zetten grote stappen in onze transitie naar een aanbieder van duurzame mobiliteit in de breedste zin van het woord. Onze focus ligt daarbij op de hoogste klanttevredenheid, de introductie van innovatieve elektrische modellen en de verdere uitbreiding van initiatieven zoals Kia Charge, ons snel groeiende platform voor duurzame energieoplossingen.”
Nieuwe mijlpalen in 2025
Kia Nederland kijkt uit naar een veelbelovend 2025, een jaar waarin het merk wederom nieuwe mijlpalen gaat behalen. Het eerste hoogtepunt is de aflevering van de eerste exemplaren van de baanbrekende EV3. De interesse in deze compacte elektrische SUV is groot en er zijn er inmiddels al duizenden verkocht. Deze zullen in januari en de maanden daarna aan klanten worden afgeleverd. Kia introduceert ook dit jaar een groot aantal nieuwe modellen, waaronder de EV6 GT, EV9 GT, EV4 en EV5.
2025 is ook het jaar waarin Kia de bedrijfswagenmarkt gaat betreden met de nieuwe Platform Beyond Vehicles, de volledig elektrische bedrijfswagens die zijn gebaseerd op een geheel nieuw elektrisch platform. Het eerste model van de line-up, de PV5, wordt nog dit jaar in Nederland geïntroduceerd. De verkoop start naar verwachting in mei.
Voor Kia Charge staat 2025 in het teken van het uitbreiden van het dienstenportfolio, waarover binnenkort meer bekend wordt gemaakt.
Léan Verstoep: “2025 wordt voor de branche een uitdagend jaar en daarmee ook voor onze organisatie. We hebben er echter alle vertrouwen in dat we samen met onze dealers, die volop investeren in hun dealerbedrijven, opnieuw succes gaan behalen en de volgende stap gaan maken in onze transitie naar duurzame mobiliteitsaanbieder. We introduceren een groot aantal modellen en diensten en kunnen niet wachten om met de baanbrekende PV5 ook de bedrijfswagenmarkt te betreden.”
Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.
bron Kia.nl