AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX 1.6 HEV Instyle

AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX 1.6 HEV Instyle

Dankzij de samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi biedt het laatste merk al een paar jaar auto’s aan die veel overeenkomsten hebben met modellen van Renault. De Colt en de ASX zijn daarvan goede voorbeelden. Omdat de EU nieuwe regels heeft gemaakt die moeten voldoen aan nieuwe veiligheidseisen, heeft Mitsubishi zijn ASX grondig aangepakt en hem niet alleen meer veiligheid, maar zeker ook een opgefrist karakter meegegeven. Ik testte de 1.6 Hybrid in de meest luxe versie. Een verrassend, compacte SUV!

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Samenwerking leidt tot overwinning”

Alex Vermare, verkoopadviseur bij Tramper Goes B.V. in Goes regelde de ASX in Sunrise Red met een Onyx Black dak voor mij.
Vermeldingswaardig is toch dat Auto Tramper komend jaar 50 jaar dealer van Mitsubishi is! Hier komen we later zeker nog op terug…
De Mitsubishi ASX wat staat voor Active Sports X-Over, is dus gebaseerd op het CMF-B-platform van de alliantie Renault, Nissan en Mitsubishi. dat een breed scala van aandrijfopties mogelijk maakt.
De nieuwe ASX is expliciet voor de Europese markt bedoeld en wordt samen met de Renault Captur geproduceerd in het Spaanse Valladolid.

Opmerkelijk design
Leek de eerste ASX nog bijna als twee druppels water op de Captur, de nieuwe versie heeft een eigen gezicht, het typische Mitsubishi ‘Dynamic Shield’, behorend bij de huisstijl van het Japanse merk. Mitsubishi betekent in het Japans trouwens drie diamanten, het logo.
De chroomelementen in de horizontaal ontworpen grille, de samengeknepen ogen van de led-koplampen en de bijzondere dagrijverlichting geven hem een prachtig herkenbaar gezicht. De gesculptureerde motorkap valt over de spatborden heen en is een bijzonder stylingselement.
Het zijprofiel kenmerkt zich door een vloeiend silhouet in combinatie met de brede en hoge schouders. Geinig is daarbij de oplopende chroomstrip tussen de C- en de D-stijl. Voorts worden de robuuste SUV-looks benadrukt door de kunststof wielkastranden en dito skirts. De nieuw ontworpen gesmede 18 inch Diamond cut Black-wielen draaien schitterend naadloos in de uitgeklopte wielkasten.
De mooie achterzijde wordt gekenmerkt door een sierlijke ledverlichting in een langwerpige C-vorm die uiteraard ook voorzien is van ledlampen. Achterop staat in chroomletters over de gehele breedte Mitsubishi.
Het panoramadak valt buiten niet zo op, maar verschaft licht in het interieur, hierna…

Liefde voor het detail
Deze term past naadloos bij alle gebruikte materialen en het ontwerp van het instrumentenpaneel en het 10,4 inch grote touchscreen op Google basis. In deze topuitvoering beschikt hij over Android Automotive met vele mogelijkheden.
Alle is goed af te lezen en het instrumentenpaneel kan via een knop op het stuur op allerlei manieren worden aangepast. Over de ergonomie is goed nagedacht, al moet je van te voren even de radiobediening rechts onderaan het stuur bestuderen, zodat je die onder het rijden op de tast kunt vinden.
De ASX is dus uitgerust met de laatste generatie veiligheidsvoorzieningen. Die waarschuwen de bestuurder wanneer hij te snel rijdt of te dicht op zijn voorligger zit.
Hij geeft aan dat je de belijning overschrijdt zonder de clignoteur te gebruiken en als je het portier opent, terwijl er een fietser aankomt, laat hij dat overduidelijk horen en zien. Als je achteruit rijdt, waarschuwt hij je voor kruisend verkeer.
Als je al die piepjes niet hoeft, beschikt de ASX over een knopje om meerdere waarschuwingen uit te schakelen.
De leren stoelen in deze uitvoering zitten als gegoten en bieden veel steun. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar. Overal zijn plenty aflegmogelijkheden gecreëerd, een waar genoegen.
Achterin is er genoeg been-en hoofdruimte voorhanden en de kofferruimte biedt plaats voor veel bagage, omdat er een dubbele bodem gemonteerd is.
De achterbank is verstelbaar, zodat extra lange mensen over nog meer beenruimte kunnen beschikken.

Technische gegevens

  • B-motor viercilinder 1598 cc
  • Boring x slag: 78 x 83,6 mm
  • Vermogen: 94 pk/ 148 Nm bij 3600 toeren/min
  • E-motoren (2): 49 pk
  • Systeemvermogen: 145 pk/205 Nm
  • Accu: lithium-ionen, 1,2 kWh
  • Versnellingsbak: Multimode automaat
  • Aandrijving: voorwielen
  • Verbruik {WLTP): 4.9-5,2 liter/100 km
  • Co2 emissie: 109-116 g/km
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 seconden
  • Topsnelheid: 170 km/h
  • Leeggewicht: 1370 kg
  • Laadvermogen: 530 kg
  • Banden/ wielen: 215/55 R18
  • L x b x h = 4,24 x 1,80 x 1,577 m
  • Wielbasis: 2,64 m
  • Bagageruimte: 348 x 1456 liter
  • Prijs in deze topuitvoering vanaf: € 38.990,-
  • Actieradius: 900 km

Stil en zuinig
De combinatie van de B-motor met zijn langeslag en dus een grote souplesse, de twee elektromotoren en de Multimode automaat is welhaast ideaal.
De automaat zorgt in combinatie met gekozen rijmodus voor een ongelooflijk soepel verloop. Je hoort nauwelijks welke motor het werk doet en of ze met z’n drieën werken. Onderweg laadt de B-motor de accu op en in vele gevallen verschijnt op het display ‘EV’. Af en toe hoor je de B-motor een beetje, maar storend wordt het nooit.
De Multimode automaat geeft vaak de voorkeur aan elektrisch rijden, vooral in de stad en op binnenwegen. Het is wel zaak de selectiehendel in de B(rake)-stand te zetten. Door gas in te houden en te remmen wordt er op een geweldige manier stroom gerecupereerd.
Het verbruik blijft rondom de 1 op 20 schommelen en dat is eigenlijk perfect.

Comfortabel
Ik heb het grootste deel van de test in de comfortmodus gereden en daarmee is de ASX een heerlijke reisauto. Het motorgeluid is vrijwel nihil, maar ook de andere rijgeluiden blijven binnen de perken.
In de sportmodus wordt hij niet alleen agressiever, maar de modus bevordert ook de dempers en de besturing. Uiteraard heb ik het zuinigst gereden in de Ecomodus, logisch.
De hele wegliggingskarakteristiek is prima, mede dankzij alweer die 19 actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen.

Conclusie
Allereerst ben ik op dit moment bijzonder gecharmeerd van de hybridetechniek van deze Mitsubishi. Hij is ongelooflijk zuinig, heeft een giga actieradius. Hij is bovendien stil op alle fronten en dat levert Comfort met een hoofdletter op.
Daarbij biedt deze ASX veel ruimte en veiligheid..

De laatste troef is zijn garantie:

  • 8 jaar garantie tot 160.000 km (eerste twee jaar onbeperkte kilometrage)
  • 12 jaar corrosiegarantie
  • 8 jaar/160.000 km op de aandrijfbatterij
  • 8 jaar/160.000 km capaciteitsgarantie op de aandrijfbatterij

Lifetime mobiliteitsgarantie

Terug naar de bovenkant van de website